JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Oslo Bryggearbeideres Forening har inngått avtale med Seafront om lossing og lasting av DFDS og Stena Line sine utenriksferjer i Oslo. Tommy Torgersen, leder i OBF (til høyre) og Roar Langaard, nestleder i OBF.

Oslo Bryggearbeideres Forening har inngått avtale med Seafront om lossing og lasting av DFDS og Stena Line sine utenriksferjer i Oslo. Tommy Torgersen, leder i OBF (til høyre) og Roar Langaard, nestleder i OBF.

Roy Ervin Solstad

Havnearbeiderne utestengt siden mai 2015

Seafront henter havnearbeiderne inn igjen

Ny avtale sikrer havnearbeiderne i Oslo losse- og lastejobb på ferjene til Stena Line og DFDS. Første "sjau" ble gjort allerede denne uken.



15.12.2016
12:09
21.08.2023 17:14

res@lomedia.no

Tirsdag signerte losse- og lastekontoret Oslo Bryggearbeideres Forening har opprettet etter at Oslo Losse- og Lastekontor, OLLK, ble lagt ned i mai 2015, en avtale med Seafront som står for all kai- og terminaldrift for danskeferjene til Stena Line og DFDS på Vippetangen i Oslo.

FO Oppland: – Fergeselskapene driver fagforeningsknusing

Har eksklusiv avtale

Det er en avtale som sikrer bryggearbeiderne opp til 100 timer arbeid med lossing og lasting for de to ferjeselskapene hver eneste måned. Arbeidet vil i utgangspunktet bestå av å kjøre løshengere av og på ferjene og annet forefallende terminalarbeid.

Det mest interessante er imidlertid at Seafront sin avtale med Oslo Havn sier at selskapet har eksklusiv bruksrett til kaia. Det betyr at Seafront i henhold til en dom i arbeidsretten for drøyt to år siden kunne valgt å betjene de to ferjerederiene med egne ansatte i steden for å bruke havnearbeiderne på losse- og lastekontoret.

– Det finnes bare en grunn til å gi operatørene på havnene avtale om eksklusiv bruksrett. Det er for at operatørene skal slippe å bruke oss. Siden DFDS og Stena Line benytter den samme kaia, kunne det ikke gis eksklusiv avtale med dem. Derfor ble nok Seafront hentet inn for å betjene dem begge, slik at Seafront kunne få eksklusiv avtale, sier Tommy Torgersen, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening.

LO sentralt sa nei til lokal Color Line-boikott

Allerede fått bestilling

Ikke lenge etter at Torgersen hadde signert avtalen og sendt kopi til Seafront sitt hovedkontor i Kristiansand, kom bestillingen om jobb. Det betyr at allerede fra i går, var en av bryggesjauerne i OBF i arbeid for Seafront.

– Dette er hyggelige signaler å få. Avtalen viser at vi er konkurransedyktige både på pris og kompetanse, selv om andre har forsøkt å si at vi ikke er det, sier en fornøyd Torgersen.

Avtalen med Seafront er nå den femte avtalen OBF sitt losse- og lastekontor har inngått. Både Toten Transport, Nor Steve og Mesta har vært med siden starten, deretter kom Salt Import AS inn i høst, og nå har Seafront også tegnet avtale om losse- og lastearbeid med OBF-kontoret.

Bare de tre første ga rundt fire årsverk med jobb, men Torgersen er usikker på hvor mye det ligger i avtalene med de to siste.

– Det er 100 timer i måneden på Seafront, mens Salt Import kan bli veldig mye jobb, så det ser bedre ut nå. Vi har jo også folk som jobber på havna i Fredrikstad siden de har hatt behov for flere folk, sier han.

KOMMENTAR: Har LO endelig lært?

– Kjør på med kurs

Utenriksferjene til både DFDS, Stena Line og Color Line har lenge vært populære arrangører av kurs for fagbevegelsen, men etter at de tre rederiene ikke lenger ville benytte seg av havnearbeiderne til lossing og lasting, har bryggesjauerne i Oslo jobbet iherdig for å få fagbevegelsen til å velge andre arrangører. Med avtalen med Seafront, har den pipa fått en annen lyd. I hvert fall når det gjelder DFDS og Stena Line.

– Nå er det bare for forbund og foreninger å bestille kurs hos de to rederiene. Kanskje kan det få Color Line til å komme etter også. Ingenting hadde vært bedre enn om også de startet å benytte oss igjen, men Color Line må vise at de vil ha dialog med oss før vi skal anbefale folk å bruke dem også, sier nestleder i OBF, Roar Langaard.

Avlyste kurs på danskebåten

– Kunne brukt egne

Jan Rune Løvlie, administrerende direktør i Seafront Port Services sier til Transportarbeideren at årsaken til at de har inngått en avtale med OBF sitt losse- og lastekontor er at selskapet hadde behov for hjelp utover de egne ansatte på terminalen i Oslo.

– Du har helt rett i at vi kunne brukt egne ansatte som følge av avtalen vi har med Oslo Havn med eksklusiv bruksrett, men når vi trengte ekstra hjelp utover de vi har ansatt selv, så ville vi ha profesjonelle folk som kan utføre jobben, sier Løvlie.

De profesjonelle han fant, var havnearbeiderne til OBF, men det var ikke bare kompetansen deres som var avgjørende for å bruke losse- og lastekontoret.

– Den avtalen vi har inngått er både konkurransedyktig på pris og har den fleksibiliteten vi trenger. Nå kan vi leie inn havnearbeiderne etter behov, og det behovet har vi, sier Løvlie.

Han legger heller ikke skjul på at erfaringene fra samarbeidet med havnearbeiderne i Kristiansand har trukket i positiv retning for å inngå avtale også i Oslo.

– Vi er veldig godt fornøyd med det arbeidet de gjør i Kristiansand, sier han.

Flere kurs på danskebåten og Kiel-ferja avlyses

Posisjonerer seg i Oslo

Seafront Port Services med hovedkontor i Kristiansand og aktivitet i Larvik driver havneterminaler hvor hovedaktivitetene er håndtering av containere og stykkgods, fylling og tømming av containere, depottjenester samt lagerhåndtering for større industrikunder. I juni i år overtok selskapet terminalen på Vippetangen, hvor selskapet har avtale med Stena Line og DFDS Seaways, om håndtering av selskapenes daglige passasjerruter til og fra Danmark.

Løvlie understreker viktigheten av samspillet mellom terminalene og de underleverandører som benyttes, slik som OBF sitt losse og lastekontor.

– Vi må hele tiden ha fokus på produktet, sikkerhet, fleksibilitet og kostnadseffektive løsninger for kundene, sier han, og utelukker heller ikke at Seafront kan utvide aktiviteten i Oslo.

– Når vi nå er etablert i Oslo, er det naturlig for oss å se på muligheter for økt aktivitet også på andre områder hvor det er naturlig for oss å tilby våre tjenester, avslutter Jan Rune Løvlie.

Nå øker hun skatten på jobbkjøring med egen bil

Søppelkaoset i Oslo skal granskes for å hindre gjentakelse

Trump blir anklaget for nettmobbing. Angrep tillitsvalgt i amerikansk LO på Twitter

15.12.2016
12:09
21.08.2023 17:14



Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Nicklas Lorentzen ble resepsjonist for å kunne jobbe med mennesker.

Nicklas Lorentzen ble resepsjonist for å kunne jobbe med mennesker.

Jonas Fagereng Jacobsen

Nicklas hjelper folk fra hele verden: – En kjempejobb

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Rune Sundmoen var veldig fornøyd da mesteparten av pengene han hadde krav på i yrkesskadeerstatning, endelig sto på konto denne uka.

Rune Sundmoen var veldig fornøyd da mesteparten av pengene han hadde krav på i yrkesskadeerstatning, endelig sto på konto denne uka.

Martin Guttormsen Slørdal

Rune skadet seg på jobb for 13 år siden. Nå er endelig millionerstatningen utbetalt

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

– Det er dessverre en stund igjen til valget, sier Høyre-leder Erna Solberg om målingen.

– Det er dessverre en stund igjen til valget, sier Høyre-leder Erna Solberg om målingen.

Terje Bendiksby / NTB

Soleklart borgerlig flertall: – Vi skulle gjerne tatt over i morgen

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Leif Martin Kirknes, Brian Cliff Olguin

Fotlenke, dyr strøm og gjeld: Sånn har det gått med Gunn-Anita, Mimoun og Isabelle

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

Juan Guillermo Sepúlveda var aktor i rettssaken mot Pablo Escobar for rundt 30 år siden. Nå forsøker han å skape forsoning i byen som tidligere var dominert av karteller.

Juan Guillermo Sepúlveda var aktor i rettssaken mot Pablo Escobar for rundt 30 år siden. Nå forsøker han å skape forsoning i byen som tidligere var dominert av karteller.

Nina Hanssen

Han fikk Pablo Escobar fengslet: – Jeg var aldri redd

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

Kommentar

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Håvard Sæbø

På viddene med Stein Lier-Hansen


Flere saker