JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Strid om veidrift i Trøndelag:

Senterpartiet snudde og stemte for at private skal gjøre vedlikehold på veiene: – Underlig, mener Ap

Det har vært strid om det er fylkeskommunen selv eller private som skal gjøre vedlikehold på veiene i Trøndelag. Nå er forslaget om egenregi stemt ned av Sp, som opprinnelig var for.
TAPTE: Ap, SV, Rødt og KrF tapte avstemningen om å holde vedlikehold av veier i egenregi hos kommunen, etter at Sp byttet side og tok med seg 13 representanter over til neisiden. Her fra avstemningen i fylkestinget forrige uke.

TAPTE: Ap, SV, Rødt og KrF tapte avstemningen om å holde vedlikehold av veier i egenregi hos kommunen, etter at Sp byttet side og tok med seg 13 representanter over til neisiden. Her fra avstemningen i fylkestinget forrige uke.

Frilanser 2

ida.bing@lomedia.no

– Det er underlig at Senterpartiet går tilbake på dette. All den tid det fremstår som at de ønsker et tett og godt samarbeid med fagbevegelsen, så er det rart at de går ifra lovnadene sine.

Det sier fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet Pål Sture Nilsen til FriFagbevegelse. Nylig var han på fylkestinget i Trøndelag, hvor forslaget om å ha vedlikehold av fylkesveiene i egenregi hos kommunen, ble stemt ned.

Senterpartiet var opprinnelig for å beholde driften i egen regi, men byttet side under torsdagens fylkestingsmøte.

Tidligere i år har også Senterpartiet stemt ned et forslag om å stille krav til at leverandører som leies inn av kommunen skal ha tariffavtale.

– Ett av målene med dette forslaget har vært å minske avstanden mellom politisk nivå som beslutter og de som utfører selve arbeidet, som igjen bidrar til å sikre gode lønns- og arbeidsvilkår.

– Men nå får vi en større avstand, legger Nilsen til.

Han frykter det vil gå utover både kunnskapen om veiforholdene og mobiliteten i fylket, samt de ansattes arbeidsvilkår.

Stor debatt

Fylkesrådmannens forslag om å ha brovask, drift og vedlikehold av ulike elektriske anlegg i egen regi, ble til slutt skrotet.

13 fylkestingspolitikere fra Sp sto sammen med Høyre, Venstre, FrP og MDG på neisiden.

p

At fylkeskommunen skulle ha veimesterrollen i sin regi, som har hovedoppsyn for veinettet, fikk imidlertid flertall.

Saken ble kraftig debattert under fylkestinget, hvor synet på offentlig og privat drift synliggjorde skillet mellom nei- og ja-siden.

– Avstanden mellom politiske nivåer ville blitt mindre om bruvask og elektro skulle kommet med. Da hadde vi hatt ansatte i fylkeskommunen som gjør jobben på veinettet, og en kortere vei tilbake til politisk nivå når vi stiller spørsmål til og evaluerer egenregien, sier Nilsen i Arbeiderpartiet, som sammen med SV, Rødt og KrF ble stående bak forslaget.

Sp var kritiske til økonomien

Under fylkestinget sa representanter fra Senterpartiet at valget de tok om å gå bort fra egenregi var basert på økonomi.

– Vi kan ikke si med sikkerhet hva dette vil koste, og hvilke andre tjenester som vi eventuelt er villige til å ta fra.

p

Det sa fylkestingsrepresentant Ada Johanna Arnstad (Sp) om forslaget under debatteringen.

– Det har vært en meget god diskusjon innad i partiet, men på grunnlag av lite innspill om hvordan dette vil bli stående økonomisk, velger vi å ikke være med på forslaget, med unntak av veimesterrollen, supplerte Hallgeir Grøntvedt fra samme parti på talerstolen.

Til FriFagbevegelse sier Grøntvedt at valget om å beholde veimesterrollen, men ikke ha egenregi på de to andre oppgavene, handler om både økonomi og organisering.

Han er tydelig på at avgjørelsen kom som følge av innspill fra neisiden i forkant av fylkestinget, og at det ikke ligger en annen agenda bak valget om å snu.

– Jeg er skeptisk for det førte fordi dette handler om økonomi, men også hvordan dette vil slå ut med tanke på organisering. Hvor mange bruvaskebiler skulle kjøpes inn, og skal de kun brukes til vasking av bru, eller kan de brukes på andre områder – det er spørsmål vi stilte oss, og innspill som vi lyttet til fra de andre partiene, sier Grøntvedt.

Nilsen i Arbeiderpartiet sier imidlertid at ja-siden hele veien har ment at egenregi i kommunen bidrar til mer effektivitet.

– Vi må få satt av pengene vi har til rådighet for å arbeide på en mest mulig effektiv måte, sier han og legger til:

– Med veimester i egen regi som også kan utføre oppgaver, vil vi for det første få gjort de tingene vi skal gjøre fortere, og vi slipper å ha flere ledd av kontroll for å kvalitetssikre at det som skal gjøres på veiene blir gjort, sier Nilsen.

p

Fryktet tap av arbeidsplasser

Under debatten på fylkestinget, gjorde Høyres Henrik Kierulf det klart at de fryktet for arbeidsplassene til lokale entreprenører i distriktet, dersom kommunen tok over regien.

– Dette forslaget gjør at vi plukker oppgaver bort fra de lokale aktørene, vi frykter et svekket næringsliv, svekket fagmiljø, og tap av arbeidsplasser flere steder, ikke minst i distriktet. Det er dårlig næringspolitikk og dårlig distriktspolitikk, sa Kierulf.

Det mener Aps Nilsen ikke er et godt nok argument.

– Jeg tenker det Høyre sier er helt bak mål, spesielt på elektrobiten. For her er det store nasjonale eller til og med internasjonale selskaper som gjør jobben, og hvis fylkeskommunen hadde tatt over ville det heller økt sjansene for at arbeidsplasser i distriktet ble bevart, sier Nilsen til FriFagbevegelse.

p

Han legger til:

– Vi i Ap kommer til å fortsette kampen for gode lønns- og arbeidsvilkår, og at det skal være tarifferte forhold og et godt samarbeid mellom ledelse og ansatte, med et kort vei til politisk nivå. Med et litt større egne ansatte ville dette vært lettere.

Grøntvedt i Senterpartiet er tydelig på at til tross for at de valgte å stemme mot forslaget om egenregi, så vil ikke det gå utover arbeidsforholdene for dem som jobber med veidriften.

– Vi har klare regler i arbeidslivet i dag, så vi kan ikke tro at det blir dårligere for dem som gjør dette privat gjennom et entreprenørselskap, sier Grøntvedt.

– Da må vi gå inn i hver enkelt kontrakt og følge de opp enkeltvis hvis vi får høre om dårligere arbeidsforhold, det er soleklart, legger han til.

Forslaget er nå ferdigbehandlet, og vedtaket om å skrote egenregi er dermed fattet. Det skal ikke behandles på nytt, og veidriften har nå blitt lyst ut til entreprenørmarkedet i fylket.

Annonse
Annonse