JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Grønnere skipsfartsnæring:

Skipsfartsnæringen må kutte CO2-utslipp – foreslår en rekke tiltak

Rederi- og arbeidslivsorganisasjoner foreslår en rekke tiltak for en grønnere skipsfartsnæring. Blant forslagene er mer penger for kondemnerte skip.
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har mottatt en rekke forslag til tiltak for å få en grønnere nærskipsfart i Norge. Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Norsk Industri og LO har samarbeidet om forslagene.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har mottatt en rekke forslag til tiltak for å få en grønnere nærskipsfart i Norge. Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Norsk Industri og LO har samarbeidet om forslagene.

Jan-Erik Østlie

Saken oppsummert

Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Norsk Industri og LO har samarbeidet om forslagene, som tirsdag ble overlevert næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

FNs Sjøfartsorganisasjon (IMO) vedtok i 2018 at klimagassutslippene fra skipsfarten skal halveres innen 2050, fra nivået i 2008.

p

Den norske nærskipsfartsflåten består i dag i stor grad av eldre skip. Et av tiltakene som foreslås, er derfor en kondemneringsordning for eldre skip.

– Vi ønsker at beløpet i kondemneringsordningen i større grad skal reflektere skipenes verdi. Dette vil gi større insentiv for å få gamle skip ut av markedet og samtidig sikre at rederiene har egenkapital til å investere i nye, grønne skip, sier direktør Tor Arne Borge i Kystrederiene.

Det er også et ønske at HMS-krav og arbeidsmiljøstandarder skal vektlegges mer.

p

– Slik kan vi unngå at den norske verft og leverandørindustrien taper i konkurranse med utenlandske aktører med lavere standarder, sier leder Hans-Christian Gabrielsen i LO.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss