Grønnere skipsfartsnæring:
Skipsfartsnæringen må kutte CO2-utslipp – foreslår en rekke tiltak
Rederi- og arbeidslivsorganisasjoner foreslår en rekke tiltak for en grønnere skipsfartsnæring. Blant forslagene er mer penger for kondemnerte skip.
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har mottatt en rekke forslag til tiltak for å få en grønnere nærskipsfart i Norge. Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Norsk Industri og LO har samarbeidet om forslagene.
Jan-Erik Østlie
Saken oppsummert
Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Norsk Industri og LO har samarbeidet om forslagene, som tirsdag ble overlevert næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
FNs Sjøfartsorganisasjon (IMO) vedtok i 2018 at klimagassutslippene fra skipsfarten skal halveres innen 2050, fra nivået i 2008.
p
Den norske nærskipsfartsflåten består i dag i stor grad av eldre skip. Et av tiltakene som foreslås, er derfor en kondemneringsordning for eldre skip.
– Vi ønsker at beløpet i kondemneringsordningen i større grad skal reflektere skipenes verdi. Dette vil gi større insentiv for å få gamle skip ut av markedet og samtidig sikre at rederiene har egenkapital til å investere i nye, grønne skip, sier direktør Tor Arne Borge i Kystrederiene.
Det er også et ønske at HMS-krav og arbeidsmiljøstandarder skal vektlegges mer.
p
– Slik kan vi unngå at den norske verft og leverandørindustrien taper i konkurranse med utenlandske aktører med lavere standarder, sier leder Hans-Christian Gabrielsen i LO.

Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Nå: 0 stillingsannonser