Sosial dumping
Statens Vegvesen får skryt etter døde griser-saken
Etter at et italiensk veibyggerselskap gav arbeiderne døde griser fremfor kostpenger, har Vegvesenet utestengt dem fra norske anbud. Nå får de ros fra samferdselsministeren.
– I denne saken har Vegvesenet utvist et godt skjønn, sier Jon-Ivar Nygård.
Jan-Erik Østlie
torgny@lomedia.no
– Staten skal være best når det gjelder kampen for et seriøst arbedisliv, mener Jon-Ivar Nygård (Ap).
Samferdselsministeren er svært glad for at Statens Vegvesen har vært i forkant når det gjelder kampen mot sosial dumping.
Tidligere denne uka kom Oslo tingrett med en kjennelse der Statens Vegvesen fikk medhold i å utestenge det italienske entreprenørselskapet Itinera fra en anbudskonkurranse på utbygging av E6 i Nordland.
Den mest pikante saken knyttet til Itinera skjedde under bygging av nytt sykehus i Odense i Danmark. Det er her de døde grisene kommer inn.
En underentreprenør skaffet rumenske bygningsarbeidere til oppdraget. Sjefene deres kom med tre griseslakt som kostpenger i stedet for penger.
– I denne saken har Vegvesenet utvist et godt skjønn. Og vist at de skal være best når det gjelder kampen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, sier samferdselsministeren til FriFagbevegelse.
Bakgrunn: De fikk betalt med tre døde griser i stedet for kostpenger
Statens Vegevesen skal bygge ny E6 fra Megården til Mørviksbotn. Det blir uten det italienske entreprenør-selskapet Itinera.
Skjermdump Statens Vegvesen
Godt skjønn
Siden det fortsatt er mulig for Itienera å anke kjennelsen vil ikke Nygård gå inn i den konkrete saken.
– Har politisk ledelse i departementet kommet med noen konkrete innspill til Statens Vegvesen?
– Nei, det har vi ikke. Når jeg har truffet utbyggingsdirektøren har vi snakket om dette, men dette har Statens Vegvesen håndtert på egen hånd. Men vi applaudere det de har gjort.
Kjell Inge Davik som er divisjonsdirektør i Statens Vegvesen er svært fornøyd med kjennelsen fra Oslo tingrett.
– Dette er veldig bra for oss og for Norge. Den slår fast en presedens og setter standarden, sier Davik til FriFagbevegelse.
– Er dette første gang dere stopper en useriøs aktør?
– Ja, i hvert fall på et så tidlig stadium
Da Itinera tok Statens Vegvesen til retten for å få lov til å delta i anbudskonkurransen, stoppet Vegvesenet anbudskonkurransen til det forelå en avgjørelse.
Men siden avgjørelsen er så klar, har arbeidet med anbudskonkurransen startet opp igjen
Forventer fokus på seriøsitet
Under Nygårds departementet ligger også to andre store offentlige utbyggere, Bane Nor og Avinor. Samferdselsministeren oppfatter at de er like opptatt av å bekjempe sosial dumping og arbeidslivskriminalitet som Statens Vegvesen.
– Regjeringen forventer dette av alle statlige utbyggere, at de skal være fremst når det gjelder et seriøst arbeidsliv.
Vegprosjektet i Nordland der Itinera er utestengt har en verdi på 5,2 milliarder kroner. Offentlig sektor kjøper inn varer og tjenester for til sammen 780 milliarder kroner i året.
FriFagbevegelse har spurt Itineras norsk advokat Svein Terje Tveit om å kommentere dommen, noe han så langt har avvist.