JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Veibygging

De fikk betalt med tre døde griser i stedet for kostpenger

Falske underskrifter og lønnstyveri i Danmark gjør at en av Europas største entreprenører blir utestengt fra norske veianlegg.
Seks halve griser var det de ansatte i Itineras underleverandør fikk servert da de ville ha kostpenger.

Seks halve griser var det de ansatte i Itineras underleverandør fikk servert da de ville ha kostpenger.

Privat / Fagbladet 3F

torgny@lomedia.no

Det italienske selskapet Itinera er knyttet til mange byggeskandaler i Danmark. Nå vil selskapet bygge E6 i Norge, men Statens vegvesen har gjort noe oppsiktsvekkende.

E6 nord for Fauske

Statens Vegvesen planlegger å bygge 21 kilometer vei på E6 nord for Fauske.

Kontrakten på hele prosjektet er 5,2 milliarder kroner. Fem entreprenører er interessert i jobben, men Itinera er nektet å være med i anbudskonkurransen.

På Itineras anlegg i Danmark er det avslørt lønnstyveri og falske underskrifter. Vegvesenet mener det italienske selskapet legger til rette for sosial dumping. Derfor vil vegvesenet ikke ha dem på sine anlegg.

Itinera godtar ikke dette. Selskapet møtte forrige uke vegvesenet i retten i en dragkamp om milliarder av norske vei-kroner.

Fakta om Itinera

Itineras hovedeier er den italienske familien Gavio. Gavio tjente seg rik på italienske motorveier da de ble privatisert på 60-tallet.

Itinera har en omsetning på 16 milliarder norske kroner, 5400 ansatte og det de kaller samarbeidspartnere i mer enn 15 land.

Itinera er en del av ASTM Group.

Det er sjelden at firmaer blir utestengt på grunn av sosial dumping. Sist det skjedde var i 2018 da Siemens ble utestengt etter at det ble avslørt at en underleverandør drev med lønnstyveri.

Hvorfor går vegvesenet til et så dramatisk skritt å utestenge Itinera? Hvorfor fikk arbeiderne døde griser i betaling? Vi må se på hva som skjedde da selskapet skulle bygge broer og sykehus i Danmark.

Hovedveien fra København til Tyskland

Det italienske selskapet har hatt tre store oppdrag i Danmark:

• Sykehuset i Køge

• Sykehuset i Odense

• Storstrømsbroen

I en rekke artikler har det danske Fagbladet 3F avslørt sosial dumping på Itineras anlegg.

Som underleverandører til Storstrømsbroen leide Itinera inn det portugisiske firmaet CNBT og det italienske firmaet CIPA.

For Fagbladet 3F var dette gamle kjenninger:

«De to firmaer er velkendte i Danmark. Eller. Berygtede er måske det rette ord. Da de arbejdede med at bygge Metro Cityringen i København, blev de to firmaer taget i løndumping for samlet 60 millioner kroner af deres italienske, portugisiske og rumænske byggearbejdere. Det er uden sammenligning de største sager om løndumping i byggeriet her hjemme til dato.»

En annen av Itineras underleverandør på Storstrømsbroen var det rumenske firmaet Tecnoscavi.

Tecnoscavi var det første firmaet som ble tatt for lønnstyveri av sine ansatte. I voldgift ble de dømt til å betale én million kroner til 22 rumenske bygningsarbeidere.

Itineras danske historie

Fagbladet 3F i Danmark har fulgt Itineras virksomhet i Danmark tett. Her kan du finne noen av historiene:

3. september 2020  For danske skattekroner: Supersygehus-byggeri sender 46 lærepladser til Polen

29. april 2021 Italienere smidt på porten: Slagsmål og mistanke om tilbagebetaling af løn på Storstrømsbroen

14. marts 2022 Millionerstatning på dansk sygehusbyggeri: Ansatte skulle betale løn tilbage i Portugal

23. marts 2022 Nu starter det: Firma taget i underbetaling og falske underskrifter på Storstrømsbroen

28. marts 2022 Månedlang chikane: Rumænere på hospitalsbyggeri fik serveret døde grise

29. marts 2022  Hospitalsbyggeri: Italienere fik stor regning for at fyre tillidsmand

15. februar 2023 400 rum på nyt supersygehus er ramt af skimmel

14. december 2023 Døde grise, fyringer og underbetaling: Supersygehus-entreprenør slæber skandaler efter sig

10. april 2024  Italiensk-ejet firma snyder byggearbejdere for ti millioner kroner på statens milliardprojekt

10. april 2024 Snydt på Storstrømsbyggeriet: – Cheferne bad os skrive under på blanke papirer på første arbejdsdag

11. april 2024 Arbejdsgiver afviste snyd med timer: Påstod, at ansatte blev hængende for at drikke kaffe

11. april 2024 Vejdirektoratet skælder ud: – Vi må lave løntjek på Storstrømsbroen for at forhindre løndumping

15. april 2024 Efter lønsnyd på Storstrømsbroen Nu sletter italiensk firma systematisk data, der kan afsløre snyd

28. juni 2024  Ansatte fik døde grise som ‘aftensmad’: Koster italiensk firma 400.000 kroner for chikane

Slettet dataene

I forbindelse med arbeidet på Storstrømsbroen har det vært en rekke konflikter der ansatte ikke har fått lønn som avtalt. Til sammen har 3F sju saker mot Itinera og deres underentreprenører.

Ved et tilfelle fremmet det danske fagforbundet 3F et lønnskrav på rundt ti millioner kroner på vegne av arbeiderne.

Arbeidernes egne notater viste at de hadde jobbet langt mer enn de hadde fått betalt for. Det er ikke alltid lett å bevise hvor mye en har jobbet. I denne saken kunne imidlertid arbeiderne bruke data fra inngangsporten på byggeplassen som bevis.

Når en arbeider går gjennom porten for å begynne arbeidet, må vedkommende registrere seg. Dataene fra adgangskontrollen, portdataene, ble et avgjørende bevis for å vise at arbeidsgiveren underbetalte sine ansatte.

Få dager etter avgjørelsen, startet Itinera en ny praksis; de slettet portdataene.

– I saken på Storstrømsbroen var det avgjørende at vi hadde portdata. Det var med på å underbygge arbeidernes egne notater, særlig når det var så stor kontrast mellom firmaets og de ansattes kalendere, sa Severinsen da han ble intervjuet av Fagbladet 3F.

Michael Severinsen, konsulent i 3F Byggegruppen, var Statens Vegvesens sentrale vitne i Oslo tingrett i midten av september.

Michael Severinsen dokumenterte at det foregikk sosial dumping og lønnstyveri på Itineras anlegg i Danmark.

Michael Severinsen dokumenterte at det foregikk sosial dumping og lønnstyveri på Itineras anlegg i Danmark.

Torgny Hasås

Griseri

Den mest pikante saken knyttet til Itinera skjedde under bygging av nytt sykehus i Odense. Det er her de døde grisene kommer inn.

I disse dager åpner det nye Universitetssykehuset i Odense. Itinera har vært en av hovedentreprenørene.

Itinera brukte flere underentreprenører. En av dem er ID Forte - en dansk filial av et italiensk firma. De skaffet rumenske bygningsarbeidere til oppdraget.

I deres kontrakt står det at bedriften skal betale kost og losji. Losjiet de ble tilbudt var en leilighet, men da de ville ha utbetalt kostpenger, fikk de seg en overraskelse:

Sjefene deres kom med tre griseslakt som han la fra seg på verandaen til leiligheten arbeiderne bodde i. Grisene skulle de ansatte kunne partere og lage mat av. Dette var betaling i stedet for kontanter.

Det var det danske Fagbladet 3F som kunne fortelle hva de rumenske bygningsarbeiderne opplevde.

Påstander om sosial dumping

Statens vegvesen er forpliktet etter norsk lov å hindre sosial dumping og arbeidslivskriminalitet på sine anlegg. De har sett hvordan Itineras anlegg i Danmark har blitt drevet.

Vegvesenet mener at det er fare for «danske tilstander» på veiprosjektet, hvis Itinera får kontrakten på å bygge en del av E6 i Nordland. Derfor nekter de Itinera å legge inn anbud.

Itinera godtok ikke å bli utestengt, og gikk derfor til retten. Saken gikk for Oslo tingrett i to dager i midten av september.

Itinera satt fram krav om at vegvesenet måtte la selskapet konkurrere på lik linje med andre selskaper om å få bygge ny vei. Konkret ba Itinera om en midlertidig forføyning om at de måtte bli en del av anbudsprosessen for veiprosjektet på E6 mellom Megården og Sommerset, nord for Fauske i Nordland.

En midlertidig forføyning er en rettsavgjørelse som stopper en prosess når det ikke er tid til å vente på en endelig dom.

Michael Severinsen fra Fagforbundet 3F vitnet om sine erfaringer med Itinera i Danmark, og kunne dokumentere sosial dumping og lønnstyveri.

Lov og rett i EU

Statens vegvesen vil utstenge Itinera. Itinera hevder at EUs regler om fri konkurranse hindrer vegvesenet fra å utestenge dem.

Det juridiske spørsmålet i saken er om EUs anskaffelsesdirektiv, Lov om offentlige anskaffelser og forskrift om offentlige anskaffelser gir Statens Vegvesen rett til å handle som de har gjort.

Lov om offentlige anskaffelser er Norges måte å gjennomføre EUs anskaffelsesdirektiv. Forskriften gir detaljerte regler.

Forskriften er klar på at det offentlige kan avvise en leverandør som har begått alvorlige eller gjentatte brudd på bestemmelser om miljø, arbeidsforhold og sosiale forhold.

Verdiløst vitneutsagn?

Itineras advokater, Svein Terje Tveit og Hanna Raanes, la i retten stor vekt på at det ikke var Itinera som hadde begått disse lovbruddene, det var Itineras underleverandører.

Advokatene påpekte også at hendelsene ligger flere år tilbake i tid. De påsto dessuten at Itinera hadde innført kontrolltiltak, og at det var på grunn av disse tiltakene, bruddene var blitt oppdaget.

– Avvisning av Itinera er uforholdsmessig og vil få store konsekvenser for bedriften nå og framover, sa advokat Tveit i prosedyren.

Han mente også at Severinsen fra fagforbundet var verdiløs som vitne, fordi han hevdet 3F hadde grunnleggende interesser med å holde utenlandske arbeidstakere vekk fra Danmark.

Derfor burde Statens Vegvesen ha brukt en representant fra arbeidsgiverne i Dansk Industri som vitne, ifølge Tveit.

Kan forvente brudd

Advokat Goud Fjellheim som førte saken på vegne av Statens Vegvesen startet sin prosedyre med et spørsmål.

– Har Statens Vegvesen noen grunn til å tro at Itinera kommer til å gjennomføre dette prosjektet uten alvorlige brudd på arbeidstakernes rettigheter?

Han besvarte så sitt eget spørsmål:

– Nei, det har de ikke.

Han viste til at selv om de fleste bruddene som var dokumentert i retten, hadde skjedd hos underleverandørene, var det Itinera selv som hadde valgt disse underleverandørene på nytt selv om de tidligere var blitt avslørt å drive med sosial dumping.

Dessuten ville ikke Itinera innføre kontrollsystemer som kunne avsløre for eksempel lønnstyveri.

Vil ikke uttale seg

Statens Vegvesen stoppet anbudskonkurransen da Itinera gikk til sak. Da sendte etaten ut en pressemelding.

Her sa utbyggingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Inge Davik at de jobber aktivt for å sikre at ansatte på deres anlegg skal ha ordnede lønns og arbeidsforhold som følger norsk arbeidsmiljølov og norsk avtaleverk.

«Derfor må alle firma som ønsker å delta i våre anbudskonkurranser regne med å bli grundig kontrollert og vurdert før de blir godkjent eller eventuelt avvist», uttalte Davik.

Så lenge rettssaken pågår vil ikke Davik uttale seg.

Statens Vegvesen stoppet anbudskonkurransen da Itinera gikk til sak.

Statens Vegvesen stoppet anbudskonkurransen da Itinera gikk til sak.

Ole Palmstrøm

Flere anlegg

For Itinera er det mye som står på spill. Det gjelder ikke bare kontrakten på 5,3 milliarder kroner på en veistrekning på E6.

Vegvesenet mener at Itinera bør stenges ute fra veikontrakter i Norge i tre år hvis de ikke gjør store tiltak for å forhindre sosial dumping.

Itinera har også vist sin interesse for å legge inn anbud på Røldalstunnelen på E134. Dette er en kontrakt som er verdt 2,5 milliarder kroner. Det er dyrt å bygge vei i Norge, og det er mange prosjekter på gang.

En avvisning fra offentlige anbudskonkurranser i Norge kan også bety at det blir vanskeligere for Itinera å få bli med i anbudskonkurranser i andre land.

Millioner i saksomkostninger

– Jeg synes det er interessant at Statens Vegvesen i Norge benytter seg av denne muligheten, sier Michael Severinsen til FriFagbevegelse etter at han har vitnet.

– Jeg vet at det er mange i Danmark som vil ønske at vi gjorde det samme. Altså forhåndsscreenet de entreprenørene som vil legge inn anbud på prosjektene som blir bygget for våre skattekroner, sier han.

Som en illustrasjon på hvor store verdier som sto på spill, kom kravet om saksomkostninger.

For to dager i retten med forberedelser krevde advokatfirmaet Arntzen de Besche to millioner kroner, én million kroner per dag i retten.

Dommen faller rundt 1.oktober.

Warning
Annonse
Annonse