JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny dom

Arbeiderne fikk betalt med døde griser. Nå blir selskapet utestengt

Itinera har blitt beskyldt for sosial dumping. Nå får de ikke delta i konkurransen om offentlige kontrakter i Norge.
Itinera er utestengt fra Statens Vegvesens anbudskonkurranse. Illustrasjonsbilde.

Itinera er utestengt fra Statens Vegvesens anbudskonkurranse. Illustrasjonsbilde.

Statens vegvesen

torgny@lomedia.no

Det italienske selskapet har brukt millionbeløp på advokater for å få lov til å bygge vei i Norge. Det sto om en kontrakt på flere milliarder kroner for å bygge Europavei 6.

Mange eksempler på sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i Danmark, gjorde at Vegvesenet ville stenge selskapet ute.

Nå har Vegvesenet vunnet fram i retten: Det italienske selskapet Itinera får ikke delta i konkurransen om å bygge deler av E6 i Nordland.

Oslo tingrett slo fast at det ikke er i strid med EU-retten å utestenge useriøse utenlandske firmaer fra offentlige kontrakter i Norge.

Bakgrunn: Fikk betalt med tre døde griser i stedet for kostpenger

Gjentatte og alvorlige brudd

I Oslo tingrett forrige uke ble det dokumentert mange eksempler på fusk med timelister, lønnstyveri og falske underskrifter.

Michael Severinsen fra Fellesforbundets søsterorganisasjon i Danmark, 3F, la fram mesteparten av dokumentasjonen.

Han har fulgt mange av sakene Itinera har vært involvert i i Danmark.

FriFagbevegelse har kontaktet Itineras advokat, han vil vente med å uttale seg i saken til han har lest dommen.

To sykehus og en bru

I retten hevdet Statens vegvesen at Itinera har dokumentert gjentatte og alvorlige brudd på bestemmelser om arbeidsforhold begått av underentreprenører til Itinera. Dette er tilstrekkelig til å avvise Itinera.

I tillegg har Itinera selv har begått brudd på tariffavtaler ved byggingen av brua over Storestrøm. De to andre Itinera-anleggene som ble trukket fram var byggingen av sykehusene i Odense og Køge.

Itinera mener at forholdene som stenger dem ute, er begått av undernetrerprenører. De har gjort mange tiltak for å rette opp i dette. Dessuten ligger de langt tilbake i tid.

Timelister er forfalsket

Men dommeren i tingretten, Jørgen Reinholdtsen, er ikke enig i dette.

Han mener at bruddene som er avdekket i disse sakene ikke dreier seg om mindre uregelmessigheter. Det er snakk om gjentatte og alvorlige brudd på bestemmelser om arbeidsforhold.

«Et gjennomgående trekk ved sakene er at timelister er forfalsket og rettmessig lønn derfor ikke er utbetalt. En del av sakene ligger tilbake i tid, men den nyeste er fra april 2024. Dette viser at Itinera fortsatt har problemer med underentreprenørenes overholdelse av grunnleggende bestemmelser om arbeidsforhold».

Derfor er det lovlig å avvise Itinera fra å levere anbud.

Sterkt signal

– Vi mener dette er en viktig og tydelig kjennelse som diskuterer alle sier av saken grundig og godt. Det sender et sterkt signal til anleggsbransjen, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen i en pressemelding.

– Det er kjempeviktig å ha denne adgangen for å kunne motvirke arbeidslivskriminalitet og sikrer et trygt og regulert arbeidsliv med ordnede lønns og arbeidsforhold på våre anlegg. Denne kjennelsen understreker at vi her er på rett vei, sier Kjell Inge Davik.

Den konkrete konkurransen som Itinera er utestengt fra er byggingen av E6 fra Megården til Mørviksbotn, en strekning på 22 kilometer med en prislapp på 5,2 milliarder kroner.

Men det betyr også at selskapet er utestengt fra andre konkurranser i Norge i tre år, med mindre de kan dokumentere at de har ryddet opp.

Nå har Vegvesenet vunnet fram i retten.

Nå har Vegvesenet vunnet fram i retten.

Ole Palmstrøm

Følger med i utlandet

Dommen i Oslo kommer garantert å vekke internasjonal oppsikt. Danskene som har hatt erfaring fra Itinera følger nøye med.

– Jeg synes det er interessant at Statens vegvesen i Norge benytter seg av denne muligheten, sa Michael Severinsen til FriFagbevegelse etter at han har vitnet.

– Jeg vet at det er mange i Danmark som vil ønske at vi gjorde det samme. Altså forhåndsscreenet de entreprenørene som vil legge inn anbud på prosjektene som blir bygget for våre skattekroner, uttalte han.

Ikke i strid med EU

Lars Mamen i Fair Play Bygg, er glad for dommen. I en epost til FriFagbevegelse skriver han:

«Dette viser at offentlege byggherrar har høve til å avvise entreprenørar som har a-krimsaker i andre europeiske land. Dette gjeld også der det er avdekt a-krim når entreprenøren har deltatt i såkalla «joint venture» eller «fellesforetak», altså selskap i samarbeid med andre for å ta store byggjeprosjekt».

Han skriver at Itinera heller ikke kan fraskrive seg ansvaret ved å skylde på underentreprenørene. Mamen trekker fram at det er spesielt grovt at Itinera også har sparket tillitsvalgt.

Han mener også at det er gledelig at retten har kommet fram til at offentlige oppdragsgivere kan avvise slike entreprenørar uten at det er i strid med EU-retten.

Mamen mener at dette blir ein viktig dom for alle offentlige byggherrer; kommuner og statlige. 

– All honnør til Vegvesenet som står på sitt og vil ha ryddige arbeidsforhold på norske veiprosjekt, avslutter han.

Eirik W. Næss er anleggskoordinator i Norsk Arbeidsmandsforbund. Han har fulgt Itinera-saken nøye både i Danmark og i Norge.

– Dette er en spennende dom. Det er viktig at byggherren kan stille krav til entreprenøren slik at entreprenøren ikke kan organisere seg vekk fra ansvaret, sier Næss til FriFagbevegelse.

Warning
Annonse
Annonse