SV: – Norge må si nei til EUs mobilitetspakke
Før helgen ble det klart at EUs transportkomite åpner for en liberalisering av gods- og busstransporten i Europa. Det er en liberalisering Norge må reservere seg mot, mener SV.
colourbox.com
res@lomedia.no
Transportkomiteen i EU har blant annet foreslått at sjåfører på turbusser kan kjøre inntil tolv dager i strekk uten en eneste dags pause. Komiteen mener også at de samme sjåførene kan jobbe inntil 16 timer i døgnet opptil to dager hver uke.
• Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler
– Rovdrift på sjåfører
Det får SVs Arne Nævra som sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité til å reagere. Til Transportarbeideren sier han at selv om mye fortsatt er uklart om hvor EU ender før endelig plenumsbehandling i parlamentet, så ser det ut til at det kan gå mot en klar liberalisering av reglene for utenlandske biler og sjåfører på oppdrag i Norge.
– Forslaget innebærer svært slakke bestemmelser for kjøre- og hviletid. Det vil gi rovdrift på sjåførene og farligere vogntog på norske veier. Trette sjåfører er livsfarlige, påpeker han.
Mer sosial dumping
Nævra er heller ikke fornøyd med EUs transportkomite sitt endringsforslag når det gjelder innenlands transport foretatt av utenlandske transportører, såkalt kabotasjekjøring.
– Slik forslagene fra EUs transportkomité tegner seg, vil det legge til rette for mer sosial dumping av lønns- og arbeidsforhold blant sjåførene. Det gjør at kontrollsystemene må bli omfattende, sier han.
Spent på hva regjeringen gjør
Transportpolitikeren fra SV mener forslagene gjør at det er åpenbart at forslagene fra EU, kalt EUs mobilitetspakke, bør få både opposisjon og posisjon i Norge til å samle seg.
– Slik det nå ser ut, er det åpenbart at alle gode krefter må si nei til EUs mobilitetspakke. Dette er en klar utfordring til alle opposisjonspartier og KrF, men også til regjeringspartiene som sier de har vært tett på ballen for å få best mulig vern av norske sjåfører, lastebileiere og norske arbeidsregler. Så får vi se om de bruker vår klare reservasjonsrett, avslutter Arne Nævra.