JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk anbudskonkurranse og ulovlige israelske bosetninger

SV er ikke fornøyd med ministerens svar om norske toganbud og brudd på menneskerettigheter

– Det er synd at samferdselsministeren ikke setter ned foten og sørger for at selskap som er delaktige i brudd på folkeretten, blir avvist fra anbud, sier SVs Mona Fagerås.
SI NEI: SVs Mona Fagerås mener offentlig innkjøpere i Norge må avvise tilbydere som er med på å bryte folkeretten i andre land. Det er fullt mulig ved å bruke vårt eksisterende lovverk, fastholder Fagerås, som sitter i Transportkomiteen på Stortinget.

SI NEI: SVs Mona Fagerås mener offentlig innkjøpere i Norge må avvise tilbydere som er med på å bryte folkeretten i andre land. Det er fullt mulig ved å bruke vårt eksisterende lovverk, fastholder Fagerås, som sitter i Transportkomiteen på Stortinget.

pressefoto

yngvil@lomedia.no

Hva vil statsråden gjøre for å sikre at Norge følger menneskerettskonvensjoner og overholder okkupasjonsreglene i anbudet på nye fjerntog, spurte stortingsrepresentant Mona Fagerås (SV) samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i et skriftlig spørsmål nylig.

Og hva i huleste har tog i Norge med brudd på menneskerettigheter å gjøre, kan mange kanskje spørre seg.

Jo, Fagerås spurte fordi Norske tog forhåndsgodkjente to selskaper med forretninger i israelske bosetninger på Vestbredden og i Øst-Jerusalem, til å være med i den norske anbudskonkurransen om lokaltog, som er verdt flere milliarder kroner.

FN har fastslått at de israelske bosetningene er i strid med folkeretten. Norge er derfor forpliktet til å motvirke aktiviteter som støtter opp under de ulovlige bosetningene.

SV: – De kan avvise tilbydere

– Hvis norske selskaper handler med aktører som medvirker til krigsforbrytelser, anerkjenner vi det de driver med, påpeker Mona Fagerås (SV) som sitter i transportkomiteen på Stortinget.

– Offentlig innkjøpere kan faktisk avvise tilbydere som er med på å bryte folkeretten, ved å bruke vårt eksisterende lovverk. De kan avvise dem slik at de ikke blir forhåndsgodkjent for deltakelse i anbudskonkurranser, mener Fagerås.

Hun viser til anskaffelseslovens §5 om miljø, menneskeretter og andre samfunnshensyn.

– Det er synd at samferdselsministeren ikke bare setter ned foten og sørger for at selskap som er delaktige i brudd på folkeretten blir avvist fra anbud, sier SV-politikeren.

– Samferdselsministeren som leder av departementet som eier Norske tog, kan gjøre det, fastholder hun.

– Vi forventer at statsråden sier at Norske tog skal avvise CAF og Alstom, hvis de fortsatt er med i konkurransen om lokaltog, sier Fagerås.

Det har ikke samferdselsministeren planer om, kom det fram i svaret hans forrige uke.

Les mer om dette: LO, Fagforbundet og Norsk Folkehjelp vil hjelpe offentlige innkjøpere med å følge folkeretten

– Vi har lært

Både Norske tog og samferdselsdepartementet vil ta med seg erfaringene fra lokaltog-anbudet inn i konkurransen om det store fjerntog-anbudet, svarte samferdselsministeren.

Kontrakten på nye fjerntog er verdt 20–25 milliarder kroner og ble utlyst i begynnelsen av november.

Samferdselsdepartementet vil spesielt følge opp Norske togs arbeid med aktsomhetsvurderinger, svarer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Aktsomhetsvurderinger er grundige bakgrunnssjekker av selskapene som får være med i anbudet.

Nygård viste til at Norske tog har foretatt en ny bakgrunnssjekk av selskapene som er plukket ut til å være med i siste runde av anbudet på nye lokaltog, før kontraktsinngåelsen.

Norske tog har tidligere opplyst til FriFagbevegelse at det betyr at de også leter spesielt etter menneskerettsbrudd.

Norske tog holder hemmelig hvilke selskaper som fortsatt er med. Svaret får vi trolig svært snart. Norske tog skal bestemme seg for hvem som får kontrakten om lokaltogene i midten av desember.

Staten forventer at statseide selskaper «er ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet», skrev statsråden i sitt svar.

Les mer om dette: Selskaper som tjener penger på israelske bosetninger må siles ut av norske toganbud, krever SV

Norske tog med milliardanbud uten å stille folkerettslige krav. Ministeren vil ikke svare på om han vil gripe inn

– For lite kunnskap

Hvert år kjøper det offentlige varer og tjenester for svimlende 500–600 milliarder kroner. Men de offentlige innkjøperne mangler kunnskap om hvordan de skal bruke lovene for å hindre brudd på folkeretten, mener LO, Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.

Derfor bestilte de rapporten «Folkeretten og næringsvirksomhet i konfliktområder», fra folkerettsjurist Mads Harlem og Fafo-forsker Mark Taylor, som ble lansert forrige uke.

– Regelverket blir ikke effektivt hvis innkjøperne som skal følge det ikke skjønner det, sa LOs Julie Lødrup til FriFagbevegelse.

Les også: Det offentlige kjøper for rundt 600 milliarder i året. Pengebruken skal følges opp med strengere krav

Annonse
Annonse