JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SI NEI: SVs Mona Fagerås mener offentlig innkjøpere i Norge må avvise tilbydere som er med på å bryte folkeretten i andre land. Det er fullt mulig ved å bruke vårt eksisterende lovverk, fastholder Fagerås, som sitter i Transportkomiteen på Stortinget.

SI NEI: SVs Mona Fagerås mener offentlig innkjøpere i Norge må avvise tilbydere som er med på å bryte folkeretten i andre land. Det er fullt mulig ved å bruke vårt eksisterende lovverk, fastholder Fagerås, som sitter i Transportkomiteen på Stortinget.

pressefoto

Norsk anbudskonkurranse og ulovlige israelske bosetninger

SV er ikke fornøyd med ministerens svar om norske toganbud og brudd på menneskerettigheter

– Det er synd at samferdselsministeren ikke setter ned foten og sørger for at selskap som er delaktige i brudd på folkeretten, blir avvist fra anbud, sier SVs Mona Fagerås.



15.12.2021
13:30
15.12.2021 16:01

yngvil@lomedia.no

Hva vil statsråden gjøre for å sikre at Norge følger menneskerettskonvensjoner og overholder okkupasjonsreglene i anbudet på nye fjerntog, spurte stortingsrepresentant Mona Fagerås (SV) samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i et skriftlig spørsmål nylig.

Og hva i huleste har tog i Norge med brudd på menneskerettigheter å gjøre, kan mange kanskje spørre seg.

Jo, Fagerås spurte fordi Norske tog forhåndsgodkjente to selskaper med forretninger i israelske bosetninger på Vestbredden og i Øst-Jerusalem, til å være med i den norske anbudskonkurransen om lokaltog, som er verdt flere milliarder kroner.

FN har fastslått at de israelske bosetningene er i strid med folkeretten. Norge er derfor forpliktet til å motvirke aktiviteter som støtter opp under de ulovlige bosetningene.

SV: – De kan avvise tilbydere

– Hvis norske selskaper handler med aktører som medvirker til krigsforbrytelser, anerkjenner vi det de driver med, påpeker Mona Fagerås (SV) som sitter i transportkomiteen på Stortinget.

– Offentlig innkjøpere kan faktisk avvise tilbydere som er med på å bryte folkeretten, ved å bruke vårt eksisterende lovverk. De kan avvise dem slik at de ikke blir forhåndsgodkjent for deltakelse i anbudskonkurranser, mener Fagerås.

Hun viser til anskaffelseslovens §5 om miljø, menneskeretter og andre samfunnshensyn.

– Det er synd at samferdselsministeren ikke bare setter ned foten og sørger for at selskap som er delaktige i brudd på folkeretten blir avvist fra anbud, sier SV-politikeren.

– Samferdselsministeren som leder av departementet som eier Norske tog, kan gjøre det, fastholder hun.

– Vi forventer at statsråden sier at Norske tog skal avvise CAF og Alstom, hvis de fortsatt er med i konkurransen om lokaltog, sier Fagerås.

Det har ikke samferdselsministeren planer om, kom det fram i svaret hans forrige uke.

Les mer om dette: LO, Fagforbundet og Norsk Folkehjelp vil hjelpe offentlige innkjøpere med å følge folkeretten

– Vi har lært

Både Norske tog og samferdselsdepartementet vil ta med seg erfaringene fra lokaltog-anbudet inn i konkurransen om det store fjerntog-anbudet, svarte samferdselsministeren.

Kontrakten på nye fjerntog er verdt 20–25 milliarder kroner og ble utlyst i begynnelsen av november.

Samferdselsdepartementet vil spesielt følge opp Norske togs arbeid med aktsomhetsvurderinger, svarer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Aktsomhetsvurderinger er grundige bakgrunnssjekker av selskapene som får være med i anbudet.

Nygård viste til at Norske tog har foretatt en ny bakgrunnssjekk av selskapene som er plukket ut til å være med i siste runde av anbudet på nye lokaltog, før kontraktsinngåelsen.

Norske tog har tidligere opplyst til FriFagbevegelse at det betyr at de også leter spesielt etter menneskerettsbrudd.

Norske tog holder hemmelig hvilke selskaper som fortsatt er med. Svaret får vi trolig svært snart. Norske tog skal bestemme seg for hvem som får kontrakten om lokaltogene i midten av desember.

Staten forventer at statseide selskaper «er ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet», skrev statsråden i sitt svar.

Les mer om dette: Selskaper som tjener penger på israelske bosetninger må siles ut av norske toganbud, krever SV

Norske tog med milliardanbud uten å stille folkerettslige krav. Ministeren vil ikke svare på om han vil gripe inn

– For lite kunnskap

Hvert år kjøper det offentlige varer og tjenester for svimlende 500–600 milliarder kroner. Men de offentlige innkjøperne mangler kunnskap om hvordan de skal bruke lovene for å hindre brudd på folkeretten, mener LO, Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.

Derfor bestilte de rapporten «Folkeretten og næringsvirksomhet i konfliktområder», fra folkerettsjurist Mads Harlem og Fafo-forsker Mark Taylor, som ble lansert forrige uke.

– Regelverket blir ikke effektivt hvis innkjøperne som skal følge det ikke skjønner det, sa LOs Julie Lødrup til FriFagbevegelse.

Les også: Det offentlige kjøper for rundt 600 milliarder i året. Pengebruken skal følges opp med strengere krav

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.12.2021
13:30
15.12.2021 16:01



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»