JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Teknisk feil på tre av de nye ambulanseflyene

En teknisk feil i tre av de ti nye B250-ambulanseflyene skaper utfordringer for Babcock.
En teknisk feil i tre av de ti nye B250-ambulanseflyene skaper utfordringer for Babcock.

En teknisk feil i tre av de ti nye B250-ambulanseflyene skaper utfordringer for Babcock.

Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Fabrikken har sendt eksperter fra USA og Tyskland for å finne feilen i stand by-systemet. Babcock setter inn sine to reservefly og henter i tillegg et fly fra Sverige for å opprettholde beredskapen, skriver selskapet i en pressemelding fredag.

Systemet sørger for at pilotene skal kunne lande flyene selv om det skulle oppstå et fullstendig strømbrudd om bord.

– Fabrikken tar dette på største alvor, og har sendt eksperter fra USA og Tyskland til Norge for å finne feilen, sier Hans Skog-Andersen, som er sjef for flyoperasjonene i Babcock.

p

Babcock har foreløpig ikke avgjort om det er aktuelt å fremsette krav om økonomisk kompensasjon mot fabrikken som følge av at flyene tas ut av tjeneste.

– Vi har nå fullt fokus på å ivareta beredskapen i tiden det tar for fabrikken å få rettet feilen, sier Skog-Andersen.

Det er de to flyene som for tiden står på Gardermoen, og det ene i Brønnøysund som har denne feilen.

Kravene i kontrakten med Luftambulansetjenesten tilsier at det skal være åtte ambulansefly for kortbane på beredskap på dag og sju på kveld og natt, pluss et jetfly for langbane dag og natt.

Babcock henter derfor et B250-fly fra Sverige til Gardermoen og setter inn sine to reservefly slik at beredskapen ved alle baser er dekket opp.

Annonse
Annonse