JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd i godsforhandlingene:

Transportarbeiderforbundet kaller NHOs krav en provokasjon

Mener arbeidsgiverne aldri kom med noe seriøst tilbud.
Transportarbeiderforbundets bransjerådsleder for gods, Chris-Rudi Lind (til venstre) og forbundssekretær Morten Hagen i NTF, sier det økonomiske tilbudet NHO kom med var så dårlig at et brudd var uunngåelig.

Transportarbeiderforbundets bransjerådsleder for gods, Chris-Rudi Lind (til venstre) og forbundssekretær Morten Hagen i NTF, sier det økonomiske tilbudet NHO kom med var så dårlig at et brudd var uunngåelig.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det sier forbundssekretær og forhandlingsleder for Transportarbeiderforbundet, Morten Hagen, etter at forhandlingene om ny tariffavtale for godssjåførene strandet rett før klokka 15 i ettermiddag. Dermed må NTF og Yrkestrafikkforbundet belage seg på mekling med NHO Transport som motpart.

Felles front mot underbetaling

Møtte ikke hovedkrav

Morten Hagen beskriver forhandlingene som intense og krevende.

– Vi trodde riktignok lenge at vi kunne bli enige, men da NHO sitt motsvar til vårt konkrete økonomiske krav var at de skulle fjerne allerede opparbeidede tariffrettigheter, var det umulig å fortsette forhandlingene, sier Morten Hagen.

Rettighetene han snakker om er en ansiennitetsstige som gir ansatte med tre og seks år i bedriften henholdsvis tre og seks kroner ekstra i timen. Den ville arbeidsgiverne fjerne.

NHO Transport gikk ifølge Hagen inn i forhandlingene med krav om mer og billigere fleksibilitet.

– Det er kortsiktig tenkning både i forhold til helse, miljø og sikkerhet, samt rekrutering til godsbransjen i sin helhet. Vi oppfatter samtidig at arbeidsgiversidens krav er svært provoserende. Disse kravene gjør utviklingen av en levedyktig godsbransje i Norge vanskelig, sier han.

Meklingsdato ikke klar

Godsoppgjøret som omfatter rundt 6000 sjåfører, hvorav rundt halvparten er organisert i NTF og YTF, går nå til mekling. Tidspunktet er ikke klart, og må avklares med Riksmekleren. En streik kan uansett tidligst skje midt i juni. Da kan det bli enda lengre mellom norskregistrerte lastebiler på norske veier, dersom partene ikke blir enige.

Warning
Annonse
Annonse