Bemanningsbyrået Jobzone:
Vikaren Palok fikk ingen oppdrag etter pappaperm
Palok Gjokaj (29) tok pappapermisjon. Da han var tilbake, var det ikke flere oppdrag å få i Solar.
JOBBSTOPP: Det var ingen beskjed om hvorfor jeg ikke fikk mer jobb etter at jeg hadde tatt ut pappapermisjon, forteller Palok Gjokaj.
Brian Cliff Olguin
hk-nytt@lomedia.no
Tirsdag fortalte vi historien om Vlora Statovci og Charlotte Pandur som mistet alle vikaroppdrag etter sykefravær. De hadde vært vikarer i lagerbedriften Solar, formidlet av bemanningsbyrået Jobzone, i lengre tid, da de ble stående uten arbeid. Alt de ønsket seg var fast jobb. Det har de ikke vært alene om.
Palok Gjokaj forteller at han hadde jobbet to år i bedriften på Jessheim, formidlet av Jobzone, da kjæresten ble gravid.
I tida før fødselen reagerte Gjokaj på at Solar satte inn en fast ansatt til å jobbe sammen med ham, på en oppgave han hittil hadde skjøttet alene.
– Jeg tenkte jo at jeg like gjerne kunne ta pappapermisjon slik situasjonen var, og både på Solar og i Jobzone oppmuntret lederne meg. «Gjør det», sa de. «Vi støtter deg».
Aktuelt: Vikarene Vlora og Charlotte mistet alle oppdrag etter sykefravær. – Vi føler oss grovt utnyttet
Tok ut pappapermisjon
På vårparten i 2020 tok Gjokaj, som hadde jobbet fra juli 2018, ut permisjon. I forkant hadde han forlangt full stilling i Jobzone.
– Min kontaktperson i Jobzone var først ikke villig til å gi meg det, og prøvde å snakke det bort. Jeg hadde i utgangspunktet 50 prosent stilling, men jeg sa klart og tydelig at «Hør her. Jeg jobber fullt, og har gjort det lenge. Så fiks det». Da gjorde han det, forteller Gjokaj.
Etter pappapermisjonen kunne ikke Jobzone formidle flere oppdrag fra Solar. Etter to år var det ingen ting å få.
Full stilling ble et problem
Jobzone-kontakten sa til Gjokaj at han ikke trodde Solar ville bruke ham lenger, forteller den tidligere vikaren.
– De sa «vi råder deg til å finne en annen jobb», sier Gjokaj.
Han mener bemanningsbyrået ikke lenger ville ha ham i full stilling uten arbeid i Solar.
– Det var skikkelig sårende. Verken 100 prosent stilling eller alt snakket om å støtte meg, ga noen sikkerhet. Det var null verdt.
Gjokaj oppsøkte et annet byrå, Pecus, som hjalp han med ny jobb i Bohus, der han fikk fast ansettelse og etter hvert opprykk til driftskoordinator.
– Helt ærlig – om Jobzone hadde tilbudt meg tusen prosent stilling. Jeg ville ikke jobba der, sier han.
28-åringen forteller om et slags «sosialt hierarki» i Solar.
– Det er et miljø fullt av intriger. Det var en slags videregåendementalitet – de vi ikke liker, bare utstøter vi. Jeg tror de beholder folk til det punktet der de må bestemme seg for å gi dem fast jobb, og der blir folk lempet ut, sier Palok Gjokaj.
Mye lest: Når Øyvind (29) søker jobber, er det én opplysning han kvier seg for å gi
Solar kjenner seg ikke igjen
Solar er gjort kjent med påstandene og anklagene mot dem som kommer fram i denne artikkelen og i artikkelen om Vlora og Charlotte. De ønsker ikke å la seg intervjue, men HR-direktør Elin Leister skriver følgende i en epost til HK-Nytt:
«For Solar Norge er det viktig å ivareta våre dyktige og dedikerte medarbeidere. Dette gjelder uavhengig av om de er fast ansatt eller innleid. Påstandene HK-Nytt har presentert for oss er overraskende og noe vi ikke kjenner oss igjen i. Et godt arbeidsmiljø har høy fokus hos oss, og vi gjør kontinuerlig tiltak internt for å sikre dette også framover. Utover det finner vi det hensiktsmessig ikke å kommentere på interne forhold i vår virksomhet.»
– En attraktiv arbeidsplass, sier Jobzone
HK-Nytt har også intervjuet HR-direktør Erik Dølven i bemanningsbyrået Jobzone om utleie av vikarer til Solar.
– Det hevdes at det har foregått et misbruk av innleid arbeidskraft hos Solar på Jessheim over flere år. Blant annet vet at bedriften skal benytte seg av midlertidige uten at de vikarierer for noen, og at midlertidig arbeidskraft har dekket opp et fast behov. Er dette noe Jobzone har noe kjennskap til?
«Vi opplever at vår kunde Solar er en attraktiv arbeidsplass, med god lønn og ordnede forhold. Jobzone har sammen med flere andre bemanningsselskap levert midlertidig arbeidskraft i flere perioder hvor de har hatt et slikt behov. Svært mange av våre medarbeidere har også fått faste stillinger hos Solar og trives godt. Alle Jobzones medarbeidere er fast ansatt hos Jobzone, og leies ut til våre ulike kunder når våre kunder har behov for en vikar eller få løst midlertidige oppgaver. På generelt grunnlag forutsetter vi at våre kunder har vurdert sitt innleiebehov og lovligheten av dette. Dersom grunnlaget ikke er til stede, vil den innleide kunne kreve fast stilling hos innleiebedriften», svarer Dølven.
HK-Nytt spør hvilke krav Jobzone stiller til Solar som en stor kunde. Dølven svarer at de krever blant annet opplysningsplikt vedrørende likebehandling med hensyn til lønn, tillegg og arbeidstid.
«Våre kunder/innleier har etter loven, ansvar for innleide medarbeidere når det blant annet gjelder HMS og daglige arbeidsledelsen», svarer Dølven videre.
Han viser dessuten til at Jobzone er medlem av NHO Service og Handel, og at byrået benytter bransjens standardkontrakter til kunder og ansatte.
Av konkurransehensyn ønsker Dølven ikke å si noe om omfanget av utleie til Solar. Han opplyser imidlertid at siden samarbeidet ble til for åtte–ti år siden, har Solar årlig ansatt fire til seks innleide medarbeidere fra Jobzone fast. I starten av 2019 ble tolv medarbeidere ansatt i forbindelse med et prosjekt, opplyser han.