Illustrasjonsfoto.
Ole Palmstrøm
Bring er eid av Posten:
Østeuropeiske sjåfører i Bring har en timelønn på litt over 30 kroner: – Statsdrevet sosial dumping er uakseptabelt
Regjeringen må rydde opp i vill vest-tilstander i norsk transportnæring, krever SV-lederen.
Østeuropeiske sjåfører for Posten Bring har en timelønn på drøyt 30 kroner. De er ansatte i Bring Trucking, et slovakisk selskap, heleid av Bring Cargo AS, som igjen eies av Posten Norge, statens eget konsern. Bring Trucking betaler sjåførene sine en sum på 5.500 kroner i måneden, ifølge Adresseavisen og Stavanger Aftenblad. En norsk sjåførlønn er på 36.000 kroner i måneden.
– Dette er sosial dumping på et helt ekstremt nivå, sier SV-leder Audun Lysbakken til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
– Regjeringen skal være seg sitt ansvar bevisst og bruke statens eierskap til det det er ment for. Nemlig å ta samfunnsansvar. Vi ser det motsatte i saken om østeuropeiske sjåfører som blir underbetalt og utnyttet i Bring Trucking. Selskapet blir en spydspiss for sosial dumping. Det er totalt uakseptabelt, fastslår Lysbakken.
• Østeuropeiske Bring-sjåfører ble instruert i testjuks før de skulle kjøre i Norden
Statsråder på banen
Kritikken mot transportkjempen til den norske stat vokser i styrke. SV-lederen krever nå at arbeidsminister Anniken Hauglie (H), næringsminister Monica Mæland (H) og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kommer på banen og får jobbet fram en umiddelbar løsning.
– Det er helt nødvendig med en opprydding, og vi må si ifra at det som skjer er helt uakseptabelt. Det holder ikke å si at alt er greit så lenge det er innenfor loven. Regjeringen bør signalisere til Posten og andre statseide bedrifter om at de skal ta et særlig ansvar for å bekjempe sosial dumping, sier han.
Audun Lysbakken påpeker at sosial dumping har en negativ effekt på flere områder.
– For det første blir østeuropeiske sjåfører i dette tilfellet underbetalt og utnyttet. For det andre bidrar det til å legge press på lønningene til sjåfører i Norge. Videre undergraver det konkurranseevnen til norske bedrifter som ønsker å drive på norske betingelser, sier SV-lederen.
– Vi vet også at kappløpet mot bunnen i pris gjør at det kjøres altfor mange gamle, slitne vogntog rundt på norske veier. Det går på trafikksikkerheten løs. Jernbanen blir heller aldri satt i stand til å konkurrere om gods hvis man kan dumpe lønningene på vei, påpeker han.
Foreslår grep
SV har tidligere i høst foreslått konkrete grep for å komme det partiet karakteriserer som «vill-vest-tilstander» i norsk lastebilnæring til livs. Ifølge Lysbakken tegner nemlig Bring-avsløringene et større bilde av blant annet industrialisert sosial dumping i stor skala og forfalskning av fraktbrev.
I SVs forslag fremmes det blant annet krav om et transportregister for all internasjonal godstrafikk, kombinerte transporter og kabotasjeturer i Norge, det vil si transport hvor en sjåfør frakter gods mellom forskjellige destinasjoner i et annet land enn hjemlandet.
– Vi har dessverre en utvikling mot vill vest-tilstander i transportbransjen, mener Lysbakken.
– Det foregår alt fra sosial dumping innenfor loven til at det blir fristende å snike seg unna lover og regelverk. I tillegg til å gripe inn overfor Bring Trucking, må Stortinget vedta sterkere reguleringer av bransjen. Norske bedrifter må få en sjanse til å overleve samtidig som sjåfører på norske veier får betalt det de skal. Regjeringen og Stortinget må fortsette å jobbe hardt for at EU ikke lager regler for kabotasjekjøring, som gjør det enda lettere å drive sosial dumping i Europa og Norge, sier han.
Klare forventninger
Verken Arbeidsdepartementet eller Samferdselsdepartementet kan kommentere saken overfor ANB. Det skyldes at næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) er ansvarlig for forvaltningen av eierskapet i Posten Norge. Røe Isaksen er imidlertid på statsbesøk i Kina og var ikke tilgjengelig for kommentar.
I et skriftlig svar til Aps Øystein Langholm Hansen, som ønsker å vite hva statsråden vil foreta seg for å få en slutt på Brings «hensynsløse underbetaling av lastebilsjåfører fra Øst-Europa», svarer han imidlertid slik:
– Det forventes at selskapene med statlig eierandel aktivt følger og er med på å utvikle god forretningsskikk, og respekterer og bidrar til et anstendig arbeidsliv hvor grunnleggende arbeidsstandarder og rettigheter ivaretas og at arbeidstakere gis en lønn de kan leve av.
– Som eier legger staten til grunn at selskapet følger lover og regler. Regjeringen har i eierskapsmeldingen uttrykt klare forventninger til selskapene med statlig eierandel på områder som staten mener bidrar til å oppfylle statens mål med eierskapet, herunder spesifikke forventninger knyttet til fire tematiske kjerneområder: klima og miljø, menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og antikorrupsjon.
Avviser sosial dumping
Pressesjef John Eckhoff i Posten Norge sier til ANB at påstanden om sosial dumping både er feil og urimelig.
– Vi har etablert Bring Trucking i Slovakia for å være konkurransedyktige innen internasjonale transporter og sikre at transportene utføres i tråd med lovverket og konsernets etiske standard, sier Eckhoff i en kommentar.
– Stadig mer av vareflyten i samfunnet blir internasjonal. Hovedtyngden av transportene til og fra Norge skjer med utenlandske transportører og sjåfører fra lavkost-land. For å møte kundenes behov må Bring kunne tilby grenseoverskridende transport på konkurransedyktige vilkår, forklarer pressesjefen.
At Bring Trucking ikke betaler norske lønninger i det slovakiske selskapet, er ikke sosial dumping, mener Eckhoff.
– Vi driver en virksomhet med sterk konkurranse i Europa, og ingen med norske lønninger kan konkurrere om disse transportene. Sjåførene er ansatt i det slovakiske selskapet på lokale betingelser. De får utbetalt i gjennomsnitt mellom 2.000 og 2.500 euro (19.000-24.000 kroner) i måneden, som er en kombinasjon av lønn og andre godtgjørelser, forklarer han. (ANB)
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin