JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsmiljø

Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt

Nesten 25 år etter at Posten solgte Postgirobygget i Oslo, skal den siste gjengen flytte fra «Kjelleren».
KALDE LOKALER: Roy Bernt Bergh har tatt med seg en terassevarmer hjemmefra for å unngå å fryse for mye i hallen der postbilene lastes.

KALDE LOKALER: Roy Bernt Bergh har tatt med seg en terassevarmer hjemmefra for å unngå å fryse for mye i hallen der postbilene lastes.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Du tenker nok ikke over det, men en jevn strøm av røde Postbiler, og grønne Bring-biler preger trafikken her – daglig.

Nærmere et kvart århundre etter at det ikoniske bygget i Oslo sentrum ble solgt, er det fortsatt hektisk postal aktivitet både rundt og i bygget.

Kjelleren av Posthuset, som bygget nå heter, har i flere år huset ulike transportenheter. Men nå er det slutt. Planene for utvikling i området gjør at bruksavtalen for lavbygget ikke forlenges, og Postens enheter måtte flytte på ganske kort varsel. Nylig flyttet første pulje, og om få dager følger budene som distribuerer pakker i sentrum etter.

Lavest sykefravær

Denne uka har den arbeidsomme gjengen på transportenheten i sentrum sine siste arbeidsdager midt i Oslo sentrum.

Fra mandag har de Alnabruterminalen eller Logistikksenter Oslo (LSO) som base. Kjært barn har mange navn, som det heter.

Da vi møtte dem i Posthuset denne uka ble det klart at de ansatte er forventningsfulle foran flyttinga fra sentrum til Alnabru. Plasstillitsvalgt Erik Martinsen er spent.

Han frykter at noe av lagfølelsen i det sammensveisede teamet kan gå tapt.

– Ja, her nede i byen er det bygd opp en utrolig fin lagfølelse på enheten vår. Vi er cirka 30 ansatte, og alle som er her kjenner hverandre. Vi hjelper hverandre, og tar vare på hverandre. Sånt betyr mye, og det vises på flere ting, sier han.

Martinsen viser til at medarbeiderundersøkelser viser at enheten har utmerket seg i positiv sammenheng på flere felt.

– Ja, vi har det laveste sykefraværet av alle transportenhetene i Oslo, og vi scorer høyest på trivsel. Når vi har lastet opp bilene her, så har vi kort vei til pauserommet der vi kan varme oss og ta en prat før det bærer ut på ruta. På Alnabru er det ikke korte avstander til noe pauserom, og vi skal jobbe sammen med 1500 andre postfolk. Det kan så klart også være positivt, men jeg er redd noe av lagfølelsen kan gå tapt. Men jeg håper jeg tar feil, smiler Martinsen.

Selv har han erfaring fra Alnabru, og tenker det meste bør gå greit. Han håper de som ikke har vært innom Alnabruterminalen før også vil trives.

– Men det blir litt av en endring når man går fra en liten enhet til en enorm arbeidsplass, selv om arbeidsoppgavene blir de samme. Mange er i tillegg spent på hvordan det blir å takle rushtrafikken ved arbeidsdagens slutt, sier han.

SPENT: Jeg frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt. Men jeg håper jeg tar feil, sier plasstillitsvalgt Erik Martinsen.

SPENT: Jeg frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt. Men jeg håper jeg tar feil, sier plasstillitsvalgt Erik Martinsen.

Alf Ragnar Olsen

28 minus, rotte- og dueplager

Steinar Paalshaugen har den faste ruta i nabolaget like ved kjelleren i Posthuset, med omdeling til området rundt Gunerius-senteret i Storgata.

Både han og de andre får lengre vei til jobben nå. Men ser ikke mørkt på det.

– Mer tid i bil og kø kan vi nok påregne, men de store avstandene er det ikke. Men litt mindre sosialt kan det nok bli der oppe, det ser jeg. Samtidig er det store fordeler også. Vi kommer jo inn i varmen, sier han.

Kollega Steffen Lønnquist ler og nikker.

– Jeg har ikke erfaring fra Alnabru, men det skal bli deilig å jobbe i varmere lokaler, ja, smiler han.

Denne vårdagen er det fint vær ute, men likevel bare en håndfull varmegrader. Inne i Posthuset-kjelleren føles det betydelig kaldere.

Veggene er åpne ut mot Schweigaards gate, og vinddraget gjennom hallen føles unektelig surt. Det bekrefter Roy Bernt Bergh. Han har tatt med seg en terrassevarmer hjemmefra for å unngå å fryse for mye når bilen lastes.

– Man må jo holde kroppstemperaturen såpass oppe at man ikke stivner. Haha, men ja; den har vært veldig populær. På de kaldeste dagene har ekstra mange kolleger samlet seg her, ler han.

Ikke så rart det. Da Sibirkulda rammet Oslo og Østlandet i vinter, skal det ha blitt målt hele 28 minusgrader inne i hallen der bilene lastes.

Kulda er ikke det eneste gjengen har hatt å stri med. Sammen med Steffen Lønnquist forteller Bergh om både rotte- og dueplager i lokalene, i tillegg til en større lekkasje i taket.

– Rottene ser vi jevnlig. De har til og med fått navn. I tillegg var det duer som lagde reir oppunder taket inne. Ingen av delene bidro positivt til arbeidsmiljøet, kan du si. Så det blir godt å komme inn i varmen på Alnabru. Som å komme fra gata og inn på hotell, mener Lønnquist.

VARME: – Mer tid i bil og kø kan vi nok påregne, men de store avstandene er det ikke. Men litt mindre sosialt kan det nok bli der oppe, det ser jeg. Samtidig er det store fordeler også. Vi kommer jo inn i varmen der oppe, sier Steinar Paalshagen og Steffen Lønnquist (t.h.).

VARME: – Mer tid i bil og kø kan vi nok påregne, men de store avstandene er det ikke. Men litt mindre sosialt kan det nok bli der oppe, det ser jeg. Samtidig er det store fordeler også. Vi kommer jo inn i varmen der oppe, sier Steinar Paalshagen og Steffen Lønnquist (t.h.).

Alf Ragnar Olsen

Uvurderlig kunnskap

Transportleder Petter Sande sier til Posthornet at han vet den sammensveisede gjengen på denne enheten er gull verdt.

– På vinteren kan det være surt i hallen her, men denne gjengen har en imponerende arbeidsmoral. De er nesten aldri syke. Arbeidsmoralen er en av flere grunner til at det å ta vare på dem er den opplagte førsteprioriteten i flytteprosessen og framover. For disse rutinerte sjåførene og budene har en lokalkunnskap som er uvurderlig. Jeg, som er Oslogutt, er ikke i nærheten av å ha den oversikten de har når det gjelder trafikale forhold. Gull verdt i jobben for Posten Bring, og derfor er det kjempeviktig for meg at vi tar vare på det miljøet og trivselen som er bygd opp, sier han.

Trivselstiltak som fredagsvafler skal videreføres. Og den første arbeidsdagen på Alnabru skjer med ekstra bemanning.

– Ja, vi har satt inn ekstra bemanning for å sikre at vi er rustet til å takle det den nye arbeidshverdagen måtte by på, uten at ting skal tårne seg opp for noen, sier han.

Sande sier fristen for utflytting ble så kort at det ikke lot seg gjøre å etablere enheten et annet sted i sentrum. Samtidig mener han flyttinga skjer på best mulig tidspunkt, og viser til anleggsarbeidet i Hammersborg-tunnelen, som skal vare i cirka tre år.

– Det ville snudd vår situasjon på hodet i forhold til trafikale problemer og logistikken med ruteavvikling. Sånn sett kunne ikke flyttinga skjedd på et bedre tidspunkt. Fra Alnabru har vi fem innfartsårer til Oslo sentrum, så dette blir bra. Det er klart returen til Alnabru kan by på litt trafikk, men vi håper og tror det skal løse seg bra. Det sosiale rundt muligheten til å ta spisepausen sammen blir en liten utfordring, men samtlige har fått nøkler til Filipstad-huben vår ved Aker Brygge. Dermed kan de som ønsker det lunsje sammen der. Vi prøver å tilrettelegge for at overgangen skal bli bra, sier Sande.

TREKKFULLT: Kjelleren i lavbygget ved Posthuset er åpen ut mot Schweigaardsgate. Deilig kjølig om sommeren, men bitende kaldt på de verste vinterdagene. I vinter ble det målt ned 28 minusgrader her hvor budene laster postbilene hver morgen.

TREKKFULLT: Kjelleren i lavbygget ved Posthuset er åpen ut mot Schweigaardsgate. Deilig kjølig om sommeren, men bitende kaldt på de verste vinterdagene. I vinter ble det målt ned 28 minusgrader her hvor budene laster postbilene hver morgen.

Alf Ragnar Olsen

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse