Nedbemanning
Posten kutter stillinger, men unngår oppsigelser
Postreklamesenteret i Trondheim legges ned ved årets utløp, og sentraliseres til Østlandsterminalen.
Terminalsjef Leif Arne Østvang og tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan er glad nedbemanningen har latt seg gjennomføre uten oppsigelser.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
Det sendes fortsatt ut mye reklame gjennom Posten fra en rekke av de store kjedene i landet.
Distribusjonen av dette brosjyremateriellet har tidligere skjedd fra regionale PRS-er - postreklamesentre - rundt om i landet.
Men for en tid tilbake startet arbeidet med å sentralisere denne delen av produksjonen.
Postreklamesenteret (PRS) ved Logistikksenter Trondheim (LOT) avvikles nå, og oppgavene sentraliseres til Østlandsterminalen (ØT).
Tilsvarende PRS-enheter er de senere årene lagt ned rundt om i landet. Med dette avvikles den siste enheten utenfor Oslo.
Fra årsskiftet blir all postreklame til hele landet distribuert fra Østlandsterminalen.
Unngikk oppsigelser
Med konsernledelsens veivalg som bakteppe, mener tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan det ikke hadde noen hensikt å kjempe for å beholde PRS-enheten i Trondheim.
– Sentralisering og tap av arbeidsplasser er ikke ønskelig. Men man må velge sine kamper. I denne saken ville det blitt som å kjempe mot vindmøller, sier Haugan.
Han viser til at alle de andre PRS-enhetene allerede er avviklet.
– Vi var heldige som fikk beholde PRS-en her så lenge. Vårt fokus nå var å ivareta medlemmene best mulig og sikre en rettferdig og ryddig prosess. Det har vi lyktes med, mener Haugan.
15 ansatte har fortsatt sin arbeidsplass på PRS-enheten i Trondheim, og 15 ansatte i denne utvalgskretsen risikerte dermed å stå uten arbeid fra årsskiftet.
Men nå er det klart at lokal ledelse og tillitsvalgte i samarbeid har løst omstillingen uten oppsigelser.
Siden dette ble kjent i vår har de hatt ansettelsesstopp for å skape muligheter for å omplassere folk, forteller terminalsjef Leif Arne Østvang.
– Utvalgskretsen besto av hele produksjonsdelen på terminalen. Men de andre enhetene opptrådte solidarisk, og holdt ledige stillinger ubesatt for å bidra, sier Østvang.
Han roser HR-avdelingen for å ha gjort en flott jobb, og at samarbeidet med de tillitsvalgte har vært tett.
– Resultatet er at dette har gått veldig bra. Vi slapp å si opp noen. Det er jeg glad for.
Noen har valgt pensjon, noen av de yngre har tatt sluttpakke, noen har fått nye arbeidsoppgaver på terminalen og et par har valgt å bli postbud.
Aktuelt: 250 mister jobben i Posten, og flere kutt er på vei. Tillitsvalgt fortviler
Forstår usikkerheten
Både ledelsen og de tillitsvalgte har lang erfaring i å håndtere omstillingsprosesser. De har etablert gode avtaler og ordninger for å håndtere slikt på en rettferdig og ryddig måte.
Det bekrefter tillitsvalgt Kjell-Otto Haugan.
– Vi hatt tett dialog og godt samarbeid med ledelsen. Vi har akseptert at stillinger ble holdt ubesatt og det har vært økt vikarbruk i et begrenset tidsrom. Dette var nødvendig for å kunne gi berørte ansatte tilbud om nye arbeidsoppgaver i selskapet, sier Haugan.
Foreløpig er det ikke avklart hvordan hverdagen for de berørte blir etter årsskiftet. Endringene trer nemlig først i kraft fra 1. januar.
Kjell-Otto Haugan mener man ikke vil ha hele bildet før den nye hverdagen har «satt seg» hos de berørte.
– Jeg vet av erfaring at PRS-en har vært en helt egen avdeling. De ansatte der er en fantastisk fin gjeng. De har vært sammensveiset og hatt sin egen leder. Nå splittes dette miljøet opp. De får nye kolleger og nye ledere, sier Haugan.
Han tror at endringene tross alt ikke er større enn at det fint kan takles.
– Men jeg skjønner hvordan de ansatte føler dette. De er spente og usikre på den nye hverdagen. Sånne følelser får de fleste av oss ved større endringer, det er helt naturlig, sier han.
Aktuelt: Etter 26 år i Posten fikk Tone Lise nok: – Det går feil vei
Stor arbeidsplass
Terminalsjef Leif Arne Østvang er enig.
– Noen vil nok si at dette blir positivt, mens andre er skeptiske, og en tredje gruppe tenker kanskje at dette blir helt greit. Jeg håper og tror endringene er såvidt små at alle vil kunne trives med det, sier han.
Han viser til at de fleste berørte har vært og skal fortsette som terminalarbeidere. Arbeidstiden skal fortsatt være basert på to skift. Den største forskjellen blir at de skal sortere pakker og gods i stedet for postreklame.
– Et par stykker har valgt å bli postbud ut fra eget ønske og sier de ser fram til det, sier Østvang.
At de ansatte skal komme godt ut av omstillinga har også tillitsvalgt Haugan tro på.
– Mye av grunnen til det ligger i at Fagforbundet Post og finans er en stor og seriøs fagforening, som har erfaring fra tallrike omstillinger i Posten. Vi har inngått en avtale med Posten-konsernet som gir våre medlemmer trygghet og tilgang til gode virkemidler ved større omstillinger.
Totalt er det 550 ansatte på terminalen på Heimdal i Trondheim, inkludert sjåførene på lastebil og varebil.