Nedbemanning
Tone Lise sluttet som sjåfør i Posten etter 26 år: – Det går feil vei
Omorganisering ble dråpen som gjorde at hun forlot jobben i vår.
FIKK NOK: Tone Lise Eik Bareksten kjørte lastebil for Posten i 26 år. I vår sluttet hun, og gikk over til en bedre betalt jobb i kommunen.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
I år er det 26 år siden Tone Lise Eik Bareksten la ut på første oppdrag for Posten. At det ble hennes veivalg i yrkeslivet skyldtes verken en ivrig far eller bestefar med transportjobb.
– Hehe, nei det var faktisk helt tilfeldig. I 1990 hadde jeg et lite øyeblikk i livet der jeg stod uten arbeid. Jeg måtte ta kurs, og på lista var lastebil-sertifikatet det eneste som var aktuelt for meg, sier hun.
Med ferskt sertifikat fikk Tone Lise raskt jobb, og siden da har hun ikke sett seg tilbake.
Hun fant seg godt til rette i Posten Bring. Hun opparbeidet seg lang erfaring på de aller største modulvogntogene på norske veier, har kippet inne på terminalområdet og løftet vekselbeholdere av og på, og mere til.
Arbeid som krever stor nøyaktighet og fokus - både ute på veien, ved rampen på terminalen og i koselige, men trange Stavanger-gater.
– Mange kvier seg for å kjøre disse bilene, og det er mangel på akkurat denne kompetansen. Men jeg har likt dette, og har alltid vært opptatt av å gjøre en god jobb, sier hun.
Posten blør kompetanse
For henne ble Postens omorganisering avgjørende for at hun forlot selskapet.
Posten ville nemling kutte kostnader ved å få sjåførene over på nye lønns- og arbeidstidsvilkår. De flyttet derfor sjåførene fra morselskapet over på en dårligere tariffavtale i datterselskapet Posten Bring Bildrift (PBB), med minstelønn og dårligere arbeidsvilkår som konsekvens.
Bareksten var en av de mange som advarte mot konsernets plan om å kaste yrkessjåførene ut av morselskapet.
Selv om hun trivdes i Posten Bring, følte den prinsippfaste sjåføren at det gikk mot et veiskille for henne. Hun likte ikke kursen Posten hadde valgt for yrkessjåførene med PBB-saken. Målet var blant annet å spare 100 millioner kroner.
Kompensasjonen de eksisterende sjåførene fikk i forbindelse med overgangen og endringer i tilleggene, ville ikke dekket gapet for henne.
– Jeg ville fått 40.000 i året, men likevel gått ned i lønn sammenliknet med det jeg hadde i Posten, sier Bareksten.
I vår leverte hun oppsigelsen. Som 57-åring var hun spent på hvordan jakten på ny jobb skulle gå.
– Det var gledelig å føle seg så attraktiv på arbeidsmarkedet. Ett intervju holdt, så var ny jobb i kommunen i boks. Jeg synes det var utrolig trist å slutte i Posten - men jeg følte det ble det eneste rette når PBB-saken ble trumfet gjennom tross advarslene, sier hun.
Les også: Rebecca slutter i Posten: – De tar et stort steg i feil retning
Stortrives i nyjobben
Ledelsen i Posten Bring har gjentatte ganger avvist kritikken i PBB-saken med at Posten tvert i mot skal satse på egne sjåfører fremover. Tone Lise Eik Bareksten rister på hodet.
– I Stavanger har åtte yrkessjåfører sluttet så langt i år. Etter det jeg vet er de ikke erstattet. I tillegg har vi alltid hatt fire-fem lærlinger på transporten. Nå er det ingen. Det tyder på at det går feil vei, sier Bareksten.
Selv om hun savner gamle kollegaer, ser hun fortsatt noen av dem daglig. Flere har gjort som henne: Sluttet i Posten og begynt i kommunen.
– De har satt veldig stor pris på meg som person min erfaring og kompetanse. Nå jobber jeg kun dagtid, og tjener mer enn jeg gjorde i Posten. Det å slippe kvelds- og nattskift er også en fantastisk bonus, smiler Tone Lise Eik Bareksten.
Satser seriøst
Pressesjef i Posten, Kenneth Pettersen, er klar på at sjåførene ikke må jobbe mer for å opprettholde lønna, og sier de har normal turnover på de fast ansatte.
Han kan ikke kommentere ansettelsesforholdene til enkeltpersoner.
– Vi erstatter de som slutter, og har omsetningsøkning på over 100 millioner kroner i år, spesielt etter at vi fikk på plass rammevilkår som gjør oss i stand til å styrke konkurransekraften og vinne oppdrag, sier han.
Pettersen sier de aldri har satset hardere og mer seriøst på yrkestransporten i Bring, og tar sitt ansvar for å profesjonalisere bransjen.
– Sammen med Fagforbundet jobber vi for å se fremover og skape en trygg og meningsfull arbeidsplass for våre yrkessjåfører.
Han legger til at det i oktober etableres flere nye ruter, etter at oppdrag er vunnet.