Økt netthandel legger press på ansatte:
Stress og tidspress kan ha gjort postansansatte mer utsatt for ulykker
I nær halvparten av større yrkesskader i Posten i fjor, blir stress, tidspress og uoppmerksomhet oppgitt som årsak. Antallet fallskader har økt. Tillitsvalgte er bekymret for utviklingen.
BLACK FRIDAY: Ved Østlandsterminalen og Alnabruterminalen råder det Black Friday-tilstander hver dag, etter at netthandelen eksploderte i fjor vår.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
De fleste skader og uhell skjer under postdistribusjon, viser HMS-rapporten til Posten Norge. Ved pakke- og godsterminalene er skadefrekvensen over tre ganger lavere enn ved distribusjon av post.
Klart færrest skader skjer ved transportavdelingene. Det er likevel mange nestenulykker som involverer kjøretøy og containere. Da kan skadepotensialet være katastrofalt.
Likevel er det fallskader som ifølge HMS-rapporten forekommer hyppigst.
Lønnsoppgjøret: Postansatte fikk styrket kjøpekrafta. Så mye øker lønna
Totalt ble det registrert 2488 nestenulykker i fjor. Skader som følge av at personell blir hektet fast, påkjørt eller utsatt for klemskader er de øvrige hovedkategoriene. De vanligste skadene er bruddskader, forstuinger og vridninger. Det var disse tre skadekategoriene som medførte lengst sykefravær for de involverte.
Av fallulykkene i fjor resulterte 52 skader i sykefravær på opptil åtte ukers varighet. Fire av skadene medførte sykefravær på over åtte ukers varighet.
Ikke overraskende skjer mange fallskader i vinterhalvåret. Tretti prosent av disse skadene skjer i januar og desember. Kombinasjonen av glatt føre og hastverk eller stress grunnet arbeidspress øker ifølge HMS-rapporten risikoen for fall med ytterligere 25 prosent.
I tillegg svarer ytterligere 50 prosent at stress, tidspress og/eller uoppmerksomhet som medvirkende årsak til øvrige fallskader. Ergo kan 75 prosent av fallulykkene relateres til stress og tidspress, framgår av HMS-rapporten.
Ut fra disse tallene er det naturlig å gjøre seg noen tanker rundt sammenhengene mellom økt pakkevolum, lav bemanning og tidspress.
Fikk du med deg denne? Posten Norge sa opp for mange: – Det var umulig å forutse, svarer konsernledelsen
Leter etter årsakene
For når netthandelen har eksplodert, og Posten daglig må håndtere ekstremt store pakkevolum – ofte med lav bemanning – tilsier logikken at risikoen for arbeidsuhell og ulykker vil øke.
Det er en bekymring Ann Elisabeth Wirgeness deler. Hun er leder for Fagforbundet Post Østlandet og en av forbundets representanter i de sentrale trepartmøtene på konsernnivå.
– Jeg uttaler meg ut fra det vi ser i Østlandet krets. Som rapportene viser, er det økning i fallskader. Vi leter etter årsakene, men har så langt ikke trukket bastante konklusjoner, sier hun.
Saken fortsetter under bildet.
Ann Elisabeth Wirgeness
Alf Ragnar Olsen
– Jeg har tro på at de lokale partene kan gi oss svaret, og kanskje finne løsningen på hvordan dette kan unngås eller reduseres. Men svarene fra lokale parter er ikke entydige, sier Wirgeness.
Tallene bekymrer henne.
– Det er opplagt. Det å ha rett bemanning er en viktig faktor. Det fokuset har våre tillitsvalgte. Vi fortsetter vårt dypdykk, og håper å konkludere etter hvert.
Divisjonstillitsvalgt Lars Nilsen sier det ikke er tvil om at mange av skadene kommer av stress.
– Men så er spørsmålet hva stresset kommer av. Er det pålagt – på grunn av for lav bemanning, eller er det «selvpålagt»? Jeg tør ikke konkludere, men at tallene er for høye, er det full enighet om, sier Nilsen.