JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transport

Vill vekst i pakkeleveranser har gitt uverdige forhold for bud og varebilsjåfører. Her er Fagforbundets forslag

Under LO-kongressen frontet Fagforbundet Post og finans bekymringene for tilstandene i transport- og varebilbransjen.
Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans tok opp bekymringene for transportarbeidernes vilkår på LO-kongressen.

Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans tok opp bekymringene for transportarbeidernes vilkår på LO-kongressen.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

– LO må være tydelig på de utfordringene som finnes i en bransje vi alle er helt avhengig av, sier Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans.

Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans satte fra talerstolen på LO-kongressen fokus på de urovekkende tilstandene i norsk transportbransje, der useriøse aktører og er i fremvekst. Mange som jobber med pakkeleveranser har et uforsvarlig og uregulert arbeidsliv.

Uverdig og uregulert

Hos Fagforbundet Post og finans mener man nettopp regulering på et overordnet plan er en nødvendig nøkkelfaktor for å få kontroll på situasjonen.

– Fagforbundet er glad problemene i transportbransjen blir belyst i den samferdselspolitisk uttalelsen, som er foreslått vedtatt av kongressen. For det er helt nødvendig at LO er tydelig på de utfordringene som finnes i en bransje vi alle er helt avhengig av. Jeg vil særlig trekke fram problemene vi ser i varebilsegmentet, altså biler under 3,5 tonn. Dette er noe som Fagforbundet er pådriver for å ta fatt i, og hvor vi også vil ha LO-familien med, sa Hans Fredrik Danielsen i sitt innlegg på LO-kongressen.

Til Frifagbevegelse.no tilføyer Danielsen at kongressens forslag til samferdselspolitisk uttalelse er dekkende, men utdyper gjerne hvorfor det haster med å regulere varebilsektoren og arbeidet med pakkeleveranser generelt:

– Vi har sett en regelrett vill vekst i den uregulerte delen av markedet, og det er innen varebilsegmentet det er aller verst. Her er det regelrett vill-vest. For i løpet av pandemien har det vært mer enn en dobling av antall transportselskaper. Dette er en bransje der svært mange arbeider som selvstendig næringsdrivende. I praksis betyr dette som oftest at de er arbeidstakere, men at de har en arbeidsgiver som fraskriver seg arbeidsgiveransvaret gjennom detaljtilpassede kontrakter. Arbeiderne er dermed ikke omfattet av arbeidsmiljøloven, de bærer all risiko, må selv spare til pensjon, og for øvrig har de har få eller ingen rettigheter, forklarer Danielsen.

Angår oss alle

Han sier Fagforbundet er en pådriver i arbeidet for å få ryddet opp i disse uakseptable tilstandene, og de håper LO også vil støtte kravene.

For Danielsen påpeker at dette indirekte angår oss alle. Problematikken knyttet til useriøse og uakseptable arbeidsvilkår for arbeidere innen pakke-distribusjon er i ferd med å gripe om seg.

– Det er innen varebilsegmentet det er verst, men alt må reguleres. Inkludert sykkelbud og andre, sier han.

Danielsen forteller at omfattende netthandel er den nye normalen, og at «alle» ønsker seg inn på distribusjonssida.

– Foodora er blant de nye aktørene som vil distribuere pakker, sier han.

Danielsen har liten tro på at alle nye aktører vil tilby ansatte ryddige forhold med faste stillinger, fastlønn og forutsigbar arbeidstid.

Han mener at dette vil påvirke oss alle som forbrukere og kjøpere av pakkeleveranser. Danielsen påpeker at det faktisk ikke finnes noe som heter «gratis frakt», og at noen alltid må betale prisen.

– Det er ikke de store logistikkfirmaene og heller ikke de store internasjonale aktørene innen handel, men arbeiderne som utfører arbeidet som må ta regninga, gjennom dårlige vilkår. Med grenseløs handel, og stor konkurranse, så presses også prisene. Det er verdt å tenke gjennom når en velger transportalternativ der det koster svært lite eller ingenting å få levert pakker over store avstander, sier han.

Må regulere og sanksjonere

Danielsen slår fast at det er innen varebilbransjen det haster mest med tiltak og grep fra myndighetene.

– Innen storbil- og trailerdelen av bransjen er regelverket langt bedre, her er det krav til hviletid og annet. Varebilsektoren er til sammenligning helt uregulert. Det eneste som kreves her, er førerkort klasse B. Ingenting annet. Det er ingen arbeidstids- eller hviletidsbestemmelser, og når det skal ryddes opp i arbeidslivet, må denne bransjen stå høyt oppe på lista, sier han.

Danielsen understreker at det skal være rom for selvstendige næringsdrivende i transportbransjen.

– Vi ønsker at den store majoriteten skal være ansatte i tradisjonell forstand, og at de som skal jobbe som selvstendig næringsdrivende gjør det på et reelt og fritt grunnlag, ikke fordi de føler seg tvunget til det.

Han mener tiltakene som må komme bør gjelde alle former for vare- og pakkedistribusjon, uansett transportmiddelets størrelse eller tyngde.

– I byene benyttes det en rekke ulike transportmidler til pakkene og varene som budene leverer. Traller, sykler, med mer. Dette bør regelverket ta høyde for, slik at alle arbeiderne får beskyttelse gjennom reguleringene som vi mener må komme raskt. Lista over ønskede tiltak som jeg nevnte på kongressen er ikke uttømmende, og ett av de viktigste tiltakene er å få regelverket på plass, styrke kontrollinstansene – slik at reglene håndheves, og innføre sanksjoner som setter de useriøse aktørene ut av spill om de ikke vil følge reglene, oppsummerer Danielsen.

Fagforbundets sentrale forslag til tiltak for bud og varebilsjåfører:

• Å få klargjort arbeidstakerstatus for sjåførene

• Innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser for alle som driver varetransport

• Innføring av arbeidstidsbestemmelser for all kommersiell transport – uavhengig av bilens- sykkelens, eller transportmiddelets tyngde

• Innføring av HMS-kort for bransjen.

• Kontrollerende myndigheter må tilføres ressurser slik at sanksjoner kan settes i verk mot de som utnytter arbeiderne

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fagforbundets sentrale forslag til tiltak for bud og varebilsjåfører:

• Å få klargjort arbeidstakerstatus for sjåførene

• Innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser for alle som driver varetransport

• Innføring av arbeidstidsbestemmelser for all kommersiell transport – uavhengig av bilens- sykkelens, eller transportmiddelets tyngde

• Innføring av HMS-kort for bransjen.

• Kontrollerende myndigheter må tilføres ressurser slik at sanksjoner kan settes i verk mot de som utnytter arbeiderne