Lønn og arbeidsvilkår
EØS-avtalen kan stoppe norsk lønn for sjøfolk. LO håper likevel på seier
Regjeringen ønsker norsk lønn for sjøfolk. En ny EØS-uttalelse skaper nå usikkerhet.
EU-regler skal ikke stoppe norsk lønn i norske farvann, mener Sjømannsforbundet. Illustrasjonsfoto.
Leif Martin Kirknes
tri@lomedia.no
helge@lomedia.no
Sjøfolk i Norge har ventet lenge på lover som skal sikre norsk lønn. Nå skaper EØS-avtalen økt usikkerhet.
ESA, som fører tilsyn med EØS-avtalen, mener regjeringens forslag om norske lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk i Norge, kan stride mot EØS-reglene.
Sjømannsforbundet ser likevel ikke saken som tapt. Forbundet minner om at dette bare er en vurdering av et foreløpig forslag.
– Nå blir det viktig for regjeringen å være løsningsorienterte og konstruktive i den videre dialogen med ESA, sier leder i Norsk Sjømannsforbund, Kurt Inge Angell til FriFagbevegelse.
– Dette er bare en foreløpig vurdering fra ESA til et foreløpig forslag fra regjeringen. Slik jeg ser det inviterer ESA regjeringen til videre diskusjoner om saken, sier han til FriFagbevegelse.
ESA har også signalisert at de ønsker en videre dialog om saken.
Vil innføre krav
I mai i år sendte regjeringen ut et forslag om å innføre krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip som seiler i norsk farvann og på norsk sokkel.
Regjeringen vil blant annet at alle skip skal bli regnet for å være i innenriksfart fra de forlater første norske havn til de anløper siste norske havn, dersom mer enn 50 prosent av seilasen er i Norge.
I et brev til norske myndigheter, har ESA uttalt at slik regjeringens forslag er utformet, strider det med EØS-avtalen som Norge er en del av.
Det fikk Norges Rederiforbund, som har vært imot å innføre kravet, sporenstreks til å melde at «det vil være overraskende om regjeringen ikke tar hensyn til uttalelsen og skrinlegger videre arbeid med lovforslaget».
Dette får Sjømannsforbundet til å reagere.
Norge må bevise
Kurt Inge Angell, er klar på at det ikke stemmer at saken nå er avsluttet.
Han påpeker at ESA bare understreker at det er opp til Norge å vise at de foreslåtte tiltakene er rettferdige og proporsjonale. Den norske regjeringen blir oppfordret til å ta hensyn til ESAs observasjoner, og holde ESA informert om fremdriften i den lovgivende prosessen.
Ledelsen i LO, Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund har møtt ESA til dialogmøte på Folkets Hus etter at ESA hadde avgitt sin vurdering.
LO-ledelsen la vekt på viktigheten av å ha et regulert arbeidsmarked også innen sjøfarten, som sikrer likeverdige konkurransevilkår og hindrer sosial dumping, i tråd med den norske arbeidslivsmodellen.
– Et godt møte
– Det var et godt møte, der både vi og ESA fikk gitt utfyllende informasjon om våre betraktninger og hva forslaget innebærer, sier Angell.
– Dialogen var konstruktiv og vi er enige om å fortsette dialogen framover, sier leder av Sjøoffisersforbundet, Hans Sande.
De to LO-forbundene og Maskinistforbundet samarbeider i denne saken.
De tre forbundene har uttalt at de føler seg trygge på at en regulering kan landes på en god måte.
Juridiske krefter
Sjømannsforbundets advokat, Terje Hernes Pettersen, påpeker at regjeringens lovforslag baserer seg på vurderinger gjort fra tunge juridiske krefter på Nordisk Institutt for Sjørett (UiO), advokatfirmaet Wikborg & Rein og Utenriksdepartementets rettsavdeling.
Disse ble gjort etter grundige vurderinger av folkeretten, EØS-avtalen og rettspraksis.
Lovforslaget er også forankret og basert på allmenngjøringsloven og forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige sektor. Disse regelsettene er godkjent av ESA for flere år siden.
– Regjeringens forslag har solid juridisk forankring, mener Hernes Pettersen.
Foreløpige forslag
ESA presiserer også i sin uttalelse at forslaget fra regjeringen vil måtte ses i lys av teksten i forskriftene, som foreløpig ikke er utarbeidet.
Norges Rederiforbund er blant dem som er mest negative til regjeringens forslag. De mener at ESAs uttalelser må gi tydelige føringer.
– ESA skriver at forslaget ikke er kompatibelt med EØS-retten. Det betyr i praksis at regjeringen må ha en helt ny gjennomgang av denne saken. Dette er et klart tilbakesteg for regjeringens arbeid med denne saken, mener Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Rederiforbundet.
– En katastrofe
Bjørnar Moxnes, stortingsrepresentant for Rødt, mener det vil være en katastrofe for arbeidslivet i Norge hvis det stemmer at EØS-avtalen hindrer Norge i å regulere norske lønns- og arbeidsvilkår til sjøs.
– Det vi i så fall bety at Norge ikke får bestemme egne lønns- og arbeidsvilkår og da står hele den norske modellen i fare, sier Bjørnar Moxnes til FriFagbevegelse.
Han minner om at regjeringen har lovet velgerne og fagbevegelsen at norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde i Norge.
– Regjeringen har også lovet at alle sjøfolk skal få norsk lønn i norske farvann. Det er allerede på overtid å innfri dette. Derfor må regjeringen jobbe på spreng for å avverge at arbeidsgiversiden får frikort til enda mer sosial dumping til sjøs og innfri løftet om å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår til sjøs, sier Bjørnar Moxnes.
Konstruktivt møte
Statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet, Even Tronstad Sagebakken, står fortsatt på at departementet tar sikte på å legge fram saken for Stortinget så raskt som mulig.
– Vi vil i det pågående lovarbeidet gå grundig gjennom ESAs uttalelse. Statsråden hadde møte med ESA sist tirsdag, der de redegjorde for sitt syn i saken. Det var et konstruktivt møte der ESA inviterte til videre dialog om saken, sier Sagebakken til FriFagbevegelse.