Statsbudsjettet
Onsdag 8. oktober la den blå-blå regjeringen fram statsbudsjettet. Mange hadde store forventninger. Tidligere lovnader skulle innfris. Med Fremskrittspartiet i regjering ville det bli billigere bensin og diesel, bomstasjonene ville bli borte, og bevilgningene til vei og jernbane øke langt ut over det som ble vedtatt i Nasjonal transportplan 2014 – 2023 under de rødgrønne. Det har ikke skjedd.
Samferdselsbudsjettet har samlet sett lagt seg på et nivå som følger den nasjonale transportplanen, men det er blitt forskjeller mellom vei og jernbane. Bevilgningene til vedlikehold på vei er oppjustert, mens vedlikehold til jernbanen er nedjustert. I transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2014–2023, anbefales det en avsetning på 3963 millioner kroner årlig i gjennomsnitt til vedlikehold og fornying av jernbanen (eksklusiv signalanlegg). Regjeringens budsjettforslag ligger på 3019 millioner kroner i 2015. Det mangler derfor nærmere 950 millioner kroner i vedlikeholdsmidler til å komme opp på faglig anbefalt nivå.
Norsk Jernbaneforbund mener at det meste prekære for jernbanen er den ustabile driftssituasjonen på infrastrukturen, som skaper store utfordringer for både persontrafikken og ikke minst for næringslivets godstransport. Vi mener det er helt nødvendig å få jernbanen opp på et nivå som sikrer god regularitet og god sikkerhet, og setter vår lit til at Stortinget øker bevilgningen til drift og vedlikehold betraktelig.
Vi er spesielt bekymret for utviklingen av godstrafikken på jernbane i Norge. De mål som Stortinget har lagt i NTP 2010-19 har ingen mulighet for å bli oppfylt. Tvert i mot taper jernbanen markedsandeler til veitrafikk. Vi er derfor ikke tilfredse med den manglende satsingen på tiltak som kan styrke overføring av godstrafikk fra vei til bane. Dagens situasjon er kritisk i forhold til å beholde, og i fremtiden øke, andelen gods på bane. Vi vil også peke på at økende bruk av utenlandske transportører på veiene innenlands ytterligere forverrer mulighetene til å flytte mer av godstransporten til bane. Det er behov for strakstiltak, og Norsk Jernbaneforbund har foreslått en rekke tiltak som vi forventer at politikerne følger opp.
Statsbudsjettet omtaler ikke organiseringen av fremtidens jernbane. Regjeringen vil komme tilbake med sitt forslag i løpet av våren 2015. Vårt syn er kjent. Vi ønsker ikke en privatisering, oppsplitting eller konkurranseutsetting av jernbanen.
Vi ønsker derimot en sterkere samling av jernbanedrift, og øvrige jernbaneaktiviteter. Særlig Sveits, men også Tyskland og Frankrike er europeiske jernbanesystemer med sterk statlig styring av jernbanen og kollektivsystemer knyttet til dette. Norsk Jernbaneforbund mener Norge bør gå i samme retning.
Mest lest
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.
Hanna Skotheim
– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Politiets manglende kunnskap om hva sosialarbeidere gjør, kan få konsekvenser for hjelpen de gir, mener John Kjetil Støle.
Erling Slyngstad-Hægeland
I sju år var John Kjetil ute av politiet. Da innså han noe viktig
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-lederen
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen
Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Illustrasjonsfoto er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
I årets oppgjør økte grunnbeløpet i folketrygden med 7.143 kroner – fra 111.477 kroner til 118.620 kroner fra 1. mai 2023. Det tilsvarer 6,41 prosent.
Colourbox
SV vil gi mer til trygdede og minstepensjonister. Se hva regjeringa svarer
Sužinokite, kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Brian Cliff Olguin
Kiek šįmet Norvegijoje didės atlyginimai
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Lønnstyveri er nå ifølge den mest brukte metoden for arbeidslivskriminalitet, ifølge Lars Mamen i Fair Play Bygg.
Torgny Hasås
Etterlyser straff ved lønnstyveri: – Det er ikke likhet for loven
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Håvard Sæbø