Statsbudsjettet
Onsdag 8. oktober la den blå-blå regjeringen fram statsbudsjettet. Mange hadde store forventninger. Tidligere lovnader skulle innfris. Med Fremskrittspartiet i regjering ville det bli billigere bensin og diesel, bomstasjonene ville bli borte, og bevilgningene til vei og jernbane øke langt ut over det som ble vedtatt i Nasjonal transportplan 2014 – 2023 under de rødgrønne. Det har ikke skjedd.
Samferdselsbudsjettet har samlet sett lagt seg på et nivå som følger den nasjonale transportplanen, men det er blitt forskjeller mellom vei og jernbane. Bevilgningene til vedlikehold på vei er oppjustert, mens vedlikehold til jernbanen er nedjustert. I transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2014–2023, anbefales det en avsetning på 3963 millioner kroner årlig i gjennomsnitt til vedlikehold og fornying av jernbanen (eksklusiv signalanlegg). Regjeringens budsjettforslag ligger på 3019 millioner kroner i 2015. Det mangler derfor nærmere 950 millioner kroner i vedlikeholdsmidler til å komme opp på faglig anbefalt nivå.
Norsk Jernbaneforbund mener at det meste prekære for jernbanen er den ustabile driftssituasjonen på infrastrukturen, som skaper store utfordringer for både persontrafikken og ikke minst for næringslivets godstransport. Vi mener det er helt nødvendig å få jernbanen opp på et nivå som sikrer god regularitet og god sikkerhet, og setter vår lit til at Stortinget øker bevilgningen til drift og vedlikehold betraktelig.
Vi er spesielt bekymret for utviklingen av godstrafikken på jernbane i Norge. De mål som Stortinget har lagt i NTP 2010-19 har ingen mulighet for å bli oppfylt. Tvert i mot taper jernbanen markedsandeler til veitrafikk. Vi er derfor ikke tilfredse med den manglende satsingen på tiltak som kan styrke overføring av godstrafikk fra vei til bane. Dagens situasjon er kritisk i forhold til å beholde, og i fremtiden øke, andelen gods på bane. Vi vil også peke på at økende bruk av utenlandske transportører på veiene innenlands ytterligere forverrer mulighetene til å flytte mer av godstransporten til bane. Det er behov for strakstiltak, og Norsk Jernbaneforbund har foreslått en rekke tiltak som vi forventer at politikerne følger opp.
Statsbudsjettet omtaler ikke organiseringen av fremtidens jernbane. Regjeringen vil komme tilbake med sitt forslag i løpet av våren 2015. Vårt syn er kjent. Vi ønsker ikke en privatisering, oppsplitting eller konkurranseutsetting av jernbanen.
Vi ønsker derimot en sterkere samling av jernbanedrift, og øvrige jernbaneaktiviteter. Særlig Sveits, men også Tyskland og Frankrike er europeiske jernbanesystemer med sterk statlig styring av jernbanen og kollektivsystemer knyttet til dette. Norsk Jernbaneforbund mener Norge bør gå i samme retning.
Mest lest
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen
Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig
Berit Roald / NTB