KONTOLL MED FLYENE: Siv Nordmo og kollega Kjell Nilsen, begge NTL-ere ansatt ved Flykoordineringssentralen (FKS) på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), dirigerer landets ni ambulansefly dit det er størst behov for dem. De liker ikke at Avinor har kuttert i beredskapen på flere flyplasser i sommerhalvåret.
Ole Palmstrøm
Kutt i beredskapen
Siv skjønte ingenting da ambulanseflyet snudde uten å ta med pasienten
Ambulanseflyet skulle hente en pasient i Kristiansand, men fikk ikke lande fordi flyplassen hadde kuttet beredskapsvakten på natten.
merete.jansen@lomedia.no
NTLs medlemmer i Avinor frykter at innsparinger skal gå ut over beredskapen på flyplassene. I oktober kunne ikke et ambulansefly lande ved Kristiansand for å hente en pasient, fordi flyplassen hadde redusert beredskap.
– Jeg fulgte flyet på skjermen og skjønte ikke hvorfor det ikke landet, sier Siv Nordmo på Flykoordineringssentralen (FKS) på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN).
Alle landets ni ambulansefly disponeres herfra, og det var Nordmo som hadde koordinert og planlagt nettopp denne nattlige flyvningen.
– Jeg ba om at Kjevik måtte åpnes, fikk beskjed fra kontrollstasjonen om at alt var ok og sendte deretter flyet av gårde fra Oslo. Da jeg så at flyet ikke gikk ned, til tross for fint vær, ringte jeg kontrolltårnet på Kjevik for å sjekke årsaken. Det viste seg at mannskapene fra brann- og redningstjenesten ikke var på plass.
p
Forklaringen på dette var at Avinor hadde kuttet ut avtalen om hjemmevakt på flere av landets lufthavner i sommerhalvåret, blant annet den utenfor Kristiansand. Ikke mange nok av de som ble oppringt på fritiden, hadde svart.
Nordmo, som er plasstillitsvalgt for NTL på FKS, reagerer sterkt på at man kutter penger på denne måten.
– Dette synes vi som jobber her, er ganske skremmende!
Kollega Kjell Nilsen, bak et solid oppsett av skjermer på pulten bakenfor, stemmer i:
– Det kan komme til å bli et kjempeproblem. Flere og flere flyplasser har ikke beredskap, og dermed kan de ikke ta seg av akutte situasjoner. Det er ille!
Ulik oppfatning av avtale
Etter at ambulanseflyet måtte returnere til Oslo uten pasient ombord, har det også vært gått en runde på hva som egentlig ligger i den opprinnelige avtalen mellom Avinor og helsevesenet.
For Ørjan Kvalvåg, leder i NTL Luftfarten, virker det litt uklart om det er helsevesenets behov for å frakte pasienter eller om det er Avinors behov for å kutte utgifter, som har vært styrende.
– Jeg håper det er helsevesenets behov som veier tyngst her. Men det virker jo merkelig å love at man skal ha mannskaper på plass innen en time hvis dette forutsetter at man må få vekket folk midt på natten. Man kan ikke regne med at de ansatte ligger med mobilen påskrudd ved hodeputen når de har fri.
Kritisk behov for ambulanser
I det konkrete tilfellet fra oktober ble det etter hvert rekvirert en ambulansebil, og pasienten kom seg trygt frem til Oslo etter en del timer langs veien. Men bil vil ikke alltid være et alternativ, påpeker de tillitsvalgte. For det er ikke bare å sende områdets kanskje eneste tilgjengelige ambulanse på langtur.
– Da mangler man viktig beredskap for resten av befolkningen i området, og det i mange timer. Det er rart at statlige aktører skal spare penger på en slik måte at det får alvorlige samfunnsmessige konsekvenser, sier Ørjan Kvalvåg.
Frykter at liv går tapt
De tillitsvalgte for mannskapene som jobber i brann- og redningstjenesten, frykter at det som nylig skjedde på Kjevik, snart kan skje andre steder også. Og at det kan ende med at liv går tapt.
– Dette den første av de store flyplassene som har mistet hjemmevaktavtalen sin, påpeker Mike Antonsen, som jobber ved Molde lufthavn og er nestleder i NTL Luftfarten.
Saken fortsetter under bildet.
BEKYMRET FOR BEREDSKAPEN: Tillitsvalgte i NTL Luftfarten frykter at liv kan gå tapt hvis ambulansefly ikke får lande på natten. Fra venstre: Roy Sagen, Værnes. Mike Antonsen, Molde, Gøran Karlsen, Evenes og Ørjan Kvalvåg, Flesland, leder av NTL Luftfarten.
Ole Palmstrøm
Totalt er det nå sju lufthavner som har fått fjernet avtalen om betalt hjemmevakt på natten i sommerhalvåret for brann- og redningstjenesten. Man hadde da satt 40 minutter som maksimal utrykningstid. Nå baserer Avinor seg på å ringe rundt for å kalle inn mannskaper på overtid. Helsevesenet har fått beskjed om at dette skal være i orden i løpet av en time.
Under hendelsen på Kjevik i oktober, var bare én av de ansatte kommet til flyplassen innen fristen, og det holdt ikke til å kunne ta flyet ned.
Antonsen liker dårlig at Avinor skal basere driften på at de ansatte får dårlig samvittighet hvis de ikke stiller opp.
p
– Spesielt på små steder vil dette veie veldig tungt på den enkelte. For tenk om det i verste fall ender med at noen dør dersom flyet ikke får landet, og så begynner folk å snakke om at man «ikke stilte opp».
Bra nok, mener Avinor
Ledelsen i Avinor mener selv at beredskapen er på et riktig nivå.
– Det er viktig å presisere at Kjevik de siste tre årene kun har hatt to til tre hendelser per år, der ambulansefly har hatt behov for å lande på nattestid. Hjemmevaktordning basert på dette lave behovet har vært vurdert til å være en for høy beredskap. Kjevik har 25 ansatte i brann og redning, og tanken er at ledelsen klarer å mobilisere to av disse de svært få gangene helsevesenet har behov, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud.
Hun sier videre at de, basert på hendelsen i Kristiansand, vil evaluere ordningen. Sammen med helseforetakene skal de sørge for at det er etablert en tilfredsstillende tilkallingsordning for å håndtere ambulansefly.
p
NTL Luftfarten har bedt om innsyn i evalueringen og vil komme sine innspill når den foreligger.
Lufthavner der hjemmevakt er tatt bort:
Sogndal
Sandane
Førde
Svolvær
Rørvik
Røros
Kjevik ble tatt bort i august 2019, men har fortsatt hjemmevakt i vinterhalvåret
Lufthavner der hjemmevakt er tatt bort:
Sogndal
Sandane
Førde
Svolvær
Rørvik
Røros
Kjevik ble tatt bort i august 2019, men har fortsatt hjemmevakt i vinterhalvåret
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin