Havnearbeiderne i Tromsø vil ramme Nor Lines økonomisk:
Varsler to uker med sammenhengende blokade av havna
Varsler to uker sammenhengende og døgnkontinuerlig blokade av losse- og lastearbeidet til Nor Lines på Prostneset i Tromsø fra 22. februar til 4. mars.
Målet til demonstrantene er å ha minst 20 personer med på hver eneste blokade de to ukene aksjonen varer. Bidlet er fra en blokade i november 2014.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Helt siden 1. november 2013 har havnearbeiderne i Tromsø gjennomført blokader mot havneoperatøren Nor Lines. Årsaken var først at Nor Lines ikke lenger ville bruke de registrerte havnearbeiderne i byen. Da havnearbeiderne ble tatt ut i sympatistreik i kampen for tariffavtale ved Risavika Terminal AS utenfor Stavanger, og Nor Lines satte inn egne ansatte, ble blokadene satt inn mot det havnearbeiderne oppfattet som streikebrytere. At det foregikk streikebryteri fra Nor Lines sin side, ble bekreftet i en arbeidsrettsdom fra august 2015. Der heter det:
"Nor Lines AS var å anse som den streikerammede bedriften, og fortrinnsretten kan ikke forstås slik at bedriften da sto fritt til å benytte andre uten at dette representerer tariffbrudd."
• LO tapte saken, men vant streikeretten
Endret holdning
Totalt ble det gjennomført 20 blokader bare i 2015, men de mest dramatiske blokadene skjedde året før, da politiet arresterte demonstrantene ved flere anledninger. Høsten 2014 stod blant annet 41 demonstranter på tiltalebenken i Nordtroms tingrett fordi de nektet å vedta bøtene de ble ilagt i juni samme år.
Politiets praksis med å arrestere de som blokkerte Nor Lines fra å få losset og lastet hurtigruteskipene på kaia på Prostneset i Tromsø, har imidlertid endret seg siden den gang. Til avisa Nordlys den 29. januar i år, sa påtaleleder Einar Sparboe Lysnes i Tromspolitidistrikt at de oppfattet at rettstilstanden hadde endret seg.
– Vi oppfatter at havnearbeidere har en viss rett til å bruke lovlige kampmidler. Så lenge det ikke oppstår andre ordensmessige forstyrrelser, så ønsker vi ikke å gripe inn overfor de streikende havnearbeiderne, sa Sparboe Lysnes.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Har varslet politiet
Denne endrede holdningen i tillegg til den klare støtten havnearbeiderne fikk under årets Trondheimskonferanse, har fått Tromsø Havne- og Transportarbeiderforening til å sette i gang nye blokader denne vinteren. Den siste uka i februar og den første i mars vil de blokkere Nor Lines på Prostneset i to samfulle uker. Dag og natt.
– Det eneste språket NHO og arbeidsgiverne forstår er penger, så nå skal gjøre mer enn bare å markere oss. Vi skal ramme dem økonomisk, sier leder for havne- og transportarbeiderforeninga i Tromsø, Geir Ingebrigtsen på spørsmål om hva som er målet med den langvarige blokaden.
14-dagersblokaden er allerede varslet politiet i Tromsø, men Ingebrigtsen sier han regner med at politiet forholder seg rolige.
– Vi har ikke fått noe tilsvar fra dem på varselet vårt, så det blir nok ingen arrestasjoner denne gangen, smiler han.
• Arresterte havnedemonstranter igjen
Stor markering
Den voldsomme blokaden er allerede kjent blant havnearbeiderne og deres støttespillere både i inn- og utland.
– Dette kan fort bli den største markeringa vi har hatt her under havnekonflikten som har vart siden 2013. Vi har vært i kontakt med folk fra både Nederland, Belgia, England og Portugal. De sier at de trenger en formell invitasjon for å kunne komme. Det skal de selvsagt få, understreker foreningslederen.
• Tolv havnearbeidere i Tromsø mister jobben
De som står bak planene om blokade, er foruten foreninga i Tromsø, og Vegard Holm i støttegruppa for havnearbeiderne.
– Målet er å ha minst 20 med på hver eneste blokade, men i helgen mellom de to ukene, håper jeg på opp mot hundre personer fra både Norge og utlandet, sier han optimistisk.
Håper LO-ledelsen kommer
Ingebrigtsen forteller at demonstrantene skal slippe å stå ute hele tiden de to ukene blokadene varer.
– Det blir også sosiale arrangementer med appeller i helga. Det er ikke den rette tida på året å ha sånt utendørs her i Tromsø, ler han.
Han ber folk som har tenkt seg nordover for å delta om å gi beskjed om hvilke dager de kan komme.
– Men folk skal bare komme, sier Ingebrigtsen, og legger til at det også gjelder ledelsen i Transportarbeiderforbundet og LO.
– Jeg har jo Gerd Kristiansen på vennelista mi på Facebook. Hun har ikke kommentert noen innleggene mine om havnekonflikten, så jeg blir overrasket om hun dukker opp. Gjør hun det skal vi nok gi beskjed, avslutter Geir Ingebrigtsen i Tromsø Havne- og Transportarbeiderforening.