JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Vi har hatt sjåfører som har ønsket å arrangere møter, men så kommer de tilbake dagen etterpå og avlyser alt. Man kan jo bare spekulere i hvorfor

Hedmark Transportarbeiderforening sender ikke saker inn til forbundet i tide og utide. – Hvis vi kan, så løser vi sakene våre lokalt, sier foreningsleder Eldar Rudolfsen.
Her på Folkets Hus i Hamar har Hedmark Transportarbeiderforening kontor, men Eldar Rudolfsen vil helst ut der både eksisterende og potensielt nye medlemmer befinner seg.

Her på Folkets Hus i Hamar har Hedmark Transportarbeiderforening kontor, men Eldar Rudolfsen vil helst ut der både eksisterende og potensielt nye medlemmer befinner seg.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det er nok å gjøre for Rudolfsen i foreninga. Både fordi det er rundt 1000 medlemmer med tre av fire yrkesaktive, og fordi Hedmark er et stort fylke.

– Opp til Tynset er det 23 mil og ned til Kongsvinger rundt 15 mil, smiler foreningslederen.

Burde hatt et spark bak

Men det er ikke bare geografien som kan skape problemer. Det dukker stadig opp saker som må behandles, enten det gjelder utbetaling av feriepenger eller oppsigelsessaker.

– Vi sender lite saker over til forbundet sentralt, siden vi ønsker å løse det lokalt. Oftest er det jo småting, men de siste årene har vi hatt en del saker med godssjåfører som ikke har fått utbetalt feriepengene sine, forteller han.

Dette gjelder gjerne små selskaper med få biler.

– De store selskapene med tariffavtale er det derimot veldig lite bråk med, selv om det er et par som burde fått seg et spark bak. De er trege til å regulere lønna etter tariffoppgjørene. Det virker som de «glemmer det», sier han oppgitt.

Nå blir det dyrere å bruke egen bil i jobben. Her er de nye satsene for jobbreiser

Skal ut på veien

I år skal det også jobbes for å øke organisasjonsgraden blant godssjåførene.

– Sammen med LO i Hedmark skal vi ha en aksjon blant de som bygger ut den nye E6en gjennom Hedmark, og vi skal også oppover langs riksvei 3 i Østerdalen for å møte sjåførene. Vi tar med oss en stor, ny paviljong til rasteplasser og truckstopp der sjåførene ofte stopper, forteller han.

Rudolfsen håper også på en tur «til skogs.»

– Østover i Engerdal har vi mange tømmerbilsjåfører som ikke er organisert. Der må vi gjøre noe, sier han.

Foreningas styre har vedtatt å ha markeringer på messer og markedsdager.

– Det gjør at vi kommer oss ut og treffer folk vi vanligvis ikke treffer. Jeg prøver å være ute så ofte jeg kan, men siden jeg er alene må jeg jo innom kontoret også, sier han.

Dette er lønna i over 300 yrker

Stort engasjement

Han ser nå et gryende engasjement for å organisere seg i godsbransjen.

– Vi har nettopp hatt et møte med et budbilselskap her i Hamar der alle ønsker å melde seg inn hos oss for å få tariffavtale, sier han.

Også blant avisbudene er det stor aktivitet.

– Budene i Hamar har møter her på Folkets Hus hver måned , og det er aktive avisbudklubber både i Elverum og Kongsvinger, forteller Rudolfsen.

Det skyldes imidlertid ikke bråk med arbeidsgiverne.

– Vi hadde litt trøbbel i Hamar Media og Innlandet Distribusjon, men de fikk laget en veldig god særavtale som alle medlemmer er fornøyd med, sier han.

Så mye må taxisjåførene jobbe for å få en anstendig lønn

Buss og grossist størst

Som i mange andre foreninger er det flest medlemmer i bussbransjen, og i Hedmark er det tre store selskap som kjører. Nettbuss har Hamar- og Kongsvinger-området, Trønderbilene Østerdalen fra Elverum og opp til grensa til Trøndelag, mens Boreal kjører i Trysil og ekspressen mellom Trysil og Oslo.

– Grossist er også store i Hedmark. Bare på Asko Brummundal har vi 180 medlemmer, forteller Rudolfsen.

Kjører taxi med AFP

I drosjenæringa er det derimot langt mellom de totalt fem medlemmene.

– Det virker som de er skeptiske til å melde seg inn. Vi har til og med hatt sjåfører her som har ønsket å arrangere møter, men så kommer de tilbake dagen etterpå og avlyser alt. Man kan jo bare spekulere i hvorfor, sier han.

Litt av problemet er at det er en del pensjonister som kjører taxi.

– Vi har jo sett at eksempelvis tidligere bussjåfører går av med pensjon og tar ut full AFP mens de samtidig jobber fulltid som drosjesjåfører. De er vel de eneste taxi-sjåførene med AFP-ordning, siden drosjesjåførenes egen tariffavtale ikke er en del av AFP-ordningnen, sier han.

Taxisjåførene har ikke kunnet få AFP. Nå kan det gå mot en løsning

Nedgang i medlemstall

Totalt har medlemstallet gått litt ned, mens antall yrkesaktive er ganske så stabilt. Ikke overraskende holder flesteparten til i Hamar-distriktet, siden det også er den mest folkerike regionen i fylket. Rudolfsen anslår at rundt 65 prosent av medlemmene er bosatt i Hamar, Ringsaker, Løten og Stange.

– Vi har også bra med medlemmer i Elverum, mens det er langt færre i Kongsvinger. Det skyldes at der står Jernbaneforbundet sterkt blant bussjåførene, sier han.

Aktive pensjonister

Sterkt står derimot pensjonistgruppa i Hedmark. Den har rundt 100.000 kroner å rutte med hvert år.

– Vi har en veldig aktiv gruppe pensjonister. De har både sommertur og julebord-weekend med pensjonister fra hele fylket. Det er en ordentlig sammensveiset gjeng, så det er artig, sier Eldar Rudolfsen til Transportarbeideren.

Drosjesjåfør Kristian måtte jobbe opp mot 100 timer i uka. En gang sovnet han bak rattet med passasjerer i bilen

Alle som vil skal kunne bli taxisjåfører

Dette er den nye supertrikken i Oslo. – Denne står vi sammen om, sier de ansattes representanter

Annonse
Annonse