JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Vi må få likere lønn i bransjen, mener Schenker-tillitsvalgt

Neste års tariffoppgjør vil trolig stå høyt på agendaen når 27 av Transportarbeiderforbundets tillitsvalgte fra Schenker-avdelinger over hele landet møtes på Gran på Hadeland førstkommende helg.
Transportarbeiderforbundets tillitsvalgte fra Schenker-terminaler over hele landet samles til helgen på Gran i Hadeland. - Streikefaren vil være stor om vi ikke får retta opp lønnsskjevhetene i bransjen i tariffoppgjøret til våren, sier hovedtillitsvalgt Jon Johannessen.

Transportarbeiderforbundets tillitsvalgte fra Schenker-terminaler over hele landet samles til helgen på Gran i Hadeland. - Streikefaren vil være stor om vi ikke får retta opp lønnsskjevhetene i bransjen i tariffoppgjøret til våren, sier hovedtillitsvalgt Jon Johannessen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I år er det ifølge hovedtillitsvalgt i Schenker for Transportarbeiderforbundet, Jon Johannessen, 36. gang Schenker-tillitsvalgte møtes til landskonferanse. Dette blir tiende året konferansen avholdes på Gran på Hadeland. De tillitsvalgte i Schenker for Handel og Kontor har landskonferanse bare annethvert år, så i år blir NTFerne alene på landskonferanse på Sanner hotell fra 10-12. november.

Burde det finnes en sykmelding for sorg?

– Stor streikefare

Hvert år blir aktuelle temaer tatt opp og diskutert blant de tillitsvalgte fra de 16 Schenker-terminalene fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Johannessen legger ikke skjul på at det kommende tariffoppgjøret til våren trolig blir en av de største diskusjonene. Selv om Schenker er en spedisjonsbedrift, har den nemlig en egen tariffavtale. Den har i motsetning til den vanlige speditøroverenskomsten ingen klausul om minstelønnsgaranti. Det er en garanti som har gitt store lønnshopp de siste årene. Lønnshopp som ikke Schenker har fått del i.

– Det er vel ikke noe å skjule at vi ønsker et forbundsvist oppgjør til våren fordi vi i Schenker ligger etter speditørtariffen. Minstelønnsreguleringa i spedisjon har gjort at Schenker-ansatte ligger langt under i timelønn. Vi må få likere lønn i bransjen, påpeker Johannessen.

Derfor regner han med at det vil komme et vedtak på landskonferansen om det kommende tariffoppgjøret.

– Om vi vil lykkes i tariffoppgjøret til våren, kan vi jo ikke vite, men streikefaren vil være stor om vi ikke får retta opp de skjevhetene som er i bransjen nå, understreker han.

Få nyhetsbrevet vårt

85 prosent organiserte

Schenker har hatt en egen tariffavtale siden 1981, og selv om den nå ligger under den andre tariffavtalen for spedisjon, er det ifølge Johannessen ikke ønskelig å slå de to sammen eller innlemme Schenker i den ordinære speditøroverenskomsten.

– En egen tariffavtale bidrar til å samle oss. Hele vår organisasjon har en kultur og er bygget opp omkring en egen tariffavtale. Det bidrar også til at det er lettere å organisere de ansatte. Jeg tror vi ville mistet medlemmer om vi ikke forhandlet vår egen tariffavtale, sier han.

Av de rundt 500 som går på NTFs avtale for Schenker, er rundt 420 organisert i Transportarbeiderforbundet.

– Rundt 85 prosent av terminalarbeiderne på terminalene er organsiert i NTF, men det vil alltid være noen som av ulike grunner ikke ønsker å organisere seg, enten det har religiøse eller andre grunner. Vi har også noen på 20-30 prosents stillingsbrøker som det ikke er så lett å organisere, sier han.

Bedriftskulturprosjekt

Et annet tema som vil komme opp, er Schenker sitt kulturprosjekt, som går på å bedre den interne bedriftskulturen i bedriften. Det ble startet opp på nyåret i 2017 som et direktiv fra konsernledelsen i Tyskland.

– Målet er at vi skal tenke på bedriften som en helhet, hvordan vi ønsker å samarbeide, og at vi skal tenke på hvordan vi snakker til hverandre på jobben og hvordan vi oppfører oss, forklarer Johannessen.

Siden prosjektet startet opp har det kommet noen tilbakemeldinger, men Johannessen ønsker at hele prosessen skal diskuteres på landskonferansen til helga.

– Vi vil ha tilbakemeldinger på hvordan folk har opplevd prosjektet, og jeg mener vi også må signalisere til ledelsen hvordan vi skal fortsette å holde tankegangen bak prosjektet varmt. Skal vi gjøre om en bedriftskultur, holder det ikke å ha et prosjekt bare i ett år. Da må vi ha det som en kontinuerlig prosess. Det jeg er mest spent på er om vi klarer å holde trykket på dette videre, sier Johannessen.

Transport-lederen ønsker samarbeid med Kristelig Folkeparti

Ledelsen stiller

Landskonferansen er helt og holdent betalt av bedriften, og tradisjonen tro stiller Schenkers norske ledelse opp på konferansens første dag.

– Administrerende direktør Michael Holmstrøm forteller først om hvordan det går med situasjonen i bedriften, mens vi tillitsvalgte tar opp spørsmål som er viktige for oss alle. I tillegg er det en åpen post der tillitsvalgte kan komme med hva som helst som de ønsker svar på eller kommentarer fra fra bedriftsledelsen på. Da dukker det ofte opp konkrete saker fra de ulike terminalene, sier han.

Johannessen opplever at innspillene fra de tillitsvalgte blir tatt seriøst.

– Men de gjør jo ikke akkurat som vi vil hele tiden likevel, smiler han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ledelsen i Schenker i Norge stiller alltid opp på landskonferansen. Her er Michael Holmstrøm, administrerende direktør for Schenker i Norge, under fjorårets landskonferanse.

Ledelsen i Schenker i Norge stiller alltid opp på landskonferansen. Her er Michael Holmstrøm, administrerende direktør for Schenker i Norge, under fjorårets landskonferanse.

Espen Strandhus

13 av 16 på plass

I dag har Schenker terminaler i Fredrikstad, Oslo, Hamar, Drammen, Sandefjord, Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund, Trondheim, Namsos, Mo i Rana, Bodø, Narvik og Tromsø. De to minste terminalene er Namsos og Mo i Rana med henholdsvis tre og fire ansatte på NTFs Schenker-avtale. Den største er Alnabru i Oslo.

– Alnabru har omtrent halvparten av alle terminalarbeiderne i hele Schenker-systemet, og dermed også flest delegater til landskonferansen, sier Johannessen.

Terminaler med mindre enn 50 ansatte kan stille med en delegat hver til landskonferansen, mens Alnabru i Oslo som er den eneste med over 50 ansatte, (de har litt under 200) kan stille med fire.

I år er det kun tre av terminalene som ikke har meldt seg på landskonferansen.

– Det er veldig bra oppslutning på konferansene, og i år synes jeg det er veldig morsomt at alle terminalene fra Trondheim og nordover er representert. Vi har slitt litt med representasjonen fra Nord-Norge tidligere, men i år kommer alle, sier han fornøyd.

Alle er på valg

I tillegg til diskusjoner om viktige temaer, står også valg på programmet til helgen. I vedtektene står det at samtlige i landsutvalget, inkludert lederen, er på valg. Det betyr at leder Jon Johannessen fra Fredrikstad, nestleder Sten Rune Wold fra Drammen, sekretær Arild Tveit fra Kristiansand og styremedlemmene Morten Børke fra Hamar, Karl Magne Johnsen fra Narvik og Sven Lund og Erik Eriksen fra Oslo, kan bli kastet under valget på søndag. Uten at Johannessen frykter det. Han skryter i stedet av valgkomiteene som tar sitt ansvar og intervjuer hver eneste av kandidatene, enten det er nye kandidater eller de som stiller til gjenvalg.

– Vi hadde mer kamp om plassene i landsutvalget tidligere. Det er blitt mindre av det nå. Selv har jeg sittet som hovedtillitsvalgt og dermed leder for landsutvalget i 24 år, men vi blir jo behovsprøvd hvert år siden alle er på valg, avslutter Jon Johannessen.

Søndag vet han om han får tillit til å runde et kvart århundre som de terminalansatte på Schenker sin øverste tillitsvalgte.

NTF-lederen vil ha debatt om sammenslåing

Annonse
Annonse