JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anklager NHO for å feilinformere byrådet i Oslo

Transportarbeiderforbundet og Sjømannsforbundet mener NHO Logistikk og Transport både misforstår avtaler og kommer med grunnløse påstander til byrådet i Oslo.
NHO har skrevet et notat om situasjonen på Oslo Havn til byråd Geir Lippestad som inneholder mange feil, mener Terje Fenn Samuelsen i Transportarbeiderforbundet. Han får støtte av Sjømannsforbundet.

NHO har skrevet et notat om situasjonen på Oslo Havn til byråd Geir Lippestad som inneholder mange feil, mener Terje Fenn Samuelsen i Transportarbeiderforbundet. Han får støtte av Sjømannsforbundet.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I et notat til byråd Geir Lippestad i Oslo skriver administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport at det er problematisk at rederiene må ha en avtale med Sjømannsforbundet for at skipets mannskap skal kunne bidra til losse- og lastearbeidet.

Kjensli peker på at Sjømannsforbundet ikke er tariffpart om bord, og at sjøfolkene må stå fritt til å være organisert eller ikke.

Les hele notatet fra NHO her

Ingen organisasjonstvang

Det utspillet får 1. nestleder Terje Fenn Samuelsen til å hevde at NHO-sjefen må ha misforstått hvilke krav som gjelder, og dermed feilinformerer byråden om hvilke regler som gjelder.

Fenn Samuelsen viser til at lastehåndteringsklausulen ikke sier noe om at det skal være avtale med Sjømannsforbundet. Derimot har skip registrert i bekvemmelighetsregistre, såkalt FOC-skip, og som har undertegnet tariffavtale med ITF, en lastehåndteringsklausul som sier det må gjøres en avtale med havnearbeidernes organisasjon for å kunne bidra til lossing og lasting.

– Denne klausulen gjelder heller ikke bare for matroser, slik Kjensli skriver, men for sjøfolkene generelt, sier Fenn Samuelsen.

At skipene har tariffavtale med ITF innebærer heller ingen organisasjonstvang, kun at rederiene forplikter seg til å følge ITFs avtale for lønns- og arbeidsvilkår.

– Det er derfor en sterk påstand fra Kjensli når han påstår at dette kan være problematisk for grunnleggende menneskerettigheter om organisasjonsfrihet. Det er en påstand uten noen som helst rot i virkeligheten, sier Fenn Samuelsen.

NHO svarte byråden om sosial dumping på Oslo Havn. Brevet deres får ITF-toppen til å sperre opp øynene

Fastholder sosial dumping

Den samme karakteristikken gir han uttalelsen om at lastehåndteringsklausulen i ITF-avtalene kan være en restriksjon i strid med EØS-lovgivningen om fri flyt av tjenester.

– Den koblingen har aldri vært diskutert eller tatt opp som et problem tidligere, og jeg oppfatter dette som nok en grunnløs påstand uten noen som helst form for dokumentasjon, sier Fenn Samuelsen.

Han reagerer også på at Kjensli sammenligner utenlandske lastebilsjåfører lønn i internasjonal transport i Norge med skipsmannskap som gjør havnearbeidernes jobb i Norge. Kjensli mener det må stilles spørsmål til om begrepet sosial dumping er relevant i den sammenhengen.

– Det burde være klart at når skipsmannskaper ikke får lønn for arbeid de i mange tilfeller blir tvunget til å utføre, og det er dokumentert at det foregår, så burde det ikke være tvil om at dette er sosial dumping. Det er helt på linje med det som skjer innen godstransporten. Jeg finner Kjensli sin avfeiing av sosial dumping og sammenligningen med godstransporten ganske oppsiktsvekkende, sier Fenn Samuelsen.

Leser ikke hele konvensjonen

Han er derimot ikke spesielt overrasket over at NHO LT-direktøren angriper ILO-konvensjon 137 som regulerer hvem som har retten til å losse og laste skip. Det er en konvensjon Norge har ratifisert, og som fram til Holship-dommen var implementert i Norge gjennom tariffavtalene for havnearbeiderne. Fenn Samuelsen mener NHO LT ser bort fra den konvensjonens fulle tekst, og i stedet henger seg opp i en liten del.

– Konvensjonen sier at registrerte havnearbeidere er de som har sin hovedinntekt av dette arbeidet. Den delen av ILO-konvensjonen sa ikke dommen i Høyesterett noe om, men det vil ikke NHO LT snakke om, sier NTF-nestlederen.

Oslo Havn fikk verstingstempel

Ny definisjon av havnearbeider

Han minner på at det nå er opp til myndighetene å komme med en ny definisjon av hva en registrert havnearbeider er, men at fram til det foreligger, er det den gjeldende definisjonen som må benyttes. Transportarbeiderforbundet har tidligere sagt at de forventer at en ny definisjon bør være klar allerede til våren, både fordi det skal forhandles om ny tariffavtale og fordi ILO skal ha sin kongress på forsommeren 2018.

– Vi har ikke fått noen signaler fra departementet på når det kan være ferdig, men ILO-konvensjonen må nå implementeres i enten lov eller forskrift. Den konvensjonen inneholder en fortrinnsrett for registrerte havnearbeidere, og trolig vil det bli flere registrerte havnearbeidere med en ny definisjon. Det kan være grunnen til at NHO har gitt klare signaler på at de ikke ser nødvendigheten av endring i hvem som skal være registrerte havnearbeidere. NHO er motstander av den fortrinnsretten, sier Fenn Samuelsen.

Diskuterte situasjonen i London

Han forteller at Transportarbeiderforbundet med hjelp av sjømannsorganisasjonene gjennom hele konflikten på Oslo Havn har forsøkt å komme gjennom med sine argumenter.

– Men det ser ikke ut til at det har påvirket verken NHO LT, Oslo havn eller byråden. Det har vært masse prat, men liten respons og handling, poengterer han.

Fenn Samuelsen ser likevel ingen grunn til å gi opp å få ordna forhold på Oslo havn og med det fjerne hovedstadshavna fra den lite attraktive lista over bekvemmelighetshavner. Denne uka har han vært på møter med havnearbeider- og sjøfolksseksjonen i ITF i London. Der har erklæringen om Oslo havn som "Port of convenience" (bekvemmelighetshavn blitt diskutert).

– Vi forventer at Oslo Havn etterlever de lover og regler som gjelder i forhold til de ILO-konvensjoner de er underlagt, og ikke minst de vedtak som er gjort om å følge ILO-konvensjon 137. Det er ingen tvil om at erklæringen om bekvemmelighetshavn vil få negativ effekt for Oslo havn, men vi håper situasjonen kan løses gjennom dialog og handling i nær framtid, avslutter Terje Fenn Samuelsen.

Får støtte fra Sjømannsforbundet

Transportarbeideren har også bedt om kommentarer fra leder i Sjømannsforbundet, Johnny Hansen. Han sier at han stiller seg bak Terje Fenn Samuelsen sine kommentarer på notatet fra Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport.

Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli ønsker imidlertid ikke å kommentere uttalelsene fra Terje Fenn Samuelsen.

– Det har ingen hensikt at dialogen mellom NTF og NHO Logistikk og Transport skjer gjennom media, sier Are Kjensli til Transportarbeideren.

Aksjoner vil gi mer effekt på Oslo Havn enn et verstingstempel

Annonse
Annonse