JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Martin Guttormsen Slørdal

Frp har en uventet alliert i kampen mot bompenger

Motstandere av bompenger har to allierte på Stortinget: Siv Jensen og... Bjørnar Moxnes!


25.05.2018
07:58
21.08.2023 17:14

Ja, for mens resten av partiene argumenterer for at bompenger er nødvendig for å få bygd nye veier, er altså Rødt, i likhet med Frp, imot.

«Utbygging av veier skal ikke finansieres av bompenger», heter det på Rødts nettsider.

Dermed er Rødt enda mer kategorisk enn Frp, som skriver følgende på sine nettsider:

«Fremskrittspartiet vil arbeide for å fjerne eksisterende bompengeprosjekter. Offentlige veier bør ikke bompengefinansieres med mindre et flertall i de berørte kommuner har akseptert dette i en folkeavstemming.»

Trygdeoppgjøret: – Vi forlanger å bli behandlet som voksne folk!

Ny bompengerekord i år

19. mai kunne Dagsavisen fortelle at et bompengeopprør er på gang i flere norske byer. Både i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen og Grenland planlegges det demonstrasjoner mot det høye nivået på bompengene, opplyste Cecilie Lyngby. Hun står bak Facebook-gruppa «Ja til miljø, nei til økte bompenger», som nærmere seg 11.000 medlemmer.

Også etter at «bilpartiet» Frp kom i regjering, har bompengene fortsatt å øke. I 2013 måtte bilistene betale i overkant av 8 milliarder kroner i bompenger. I år må de punge ut med om lag 10,7 milliarder, ifølge prognosen til Statens vegvesen.

Like fullt skryter Frps Morten Stordalen av sitt partis innsats mot bompenger.

– Fremskrittspartiet har i regjering gjort mange grep for å redusere bompengebelastningen, og effektene av disse endringene kommer alle bilister til gode gjennom lavere bomtakster, sier Stordalen.

– Ett eksempel til glede for bilistene er nye E18 i Vestfold der taksten er redusert fra rød-grønne 88 til 57 kroner før brikke-rabatt, tilføyer han.

Ny bompengerekord i fjor – tok inn 10,2 milliarder

– Usosialt

Parallelt med dette jobber Rødt for å få gjennomslag for enda større endringer.

«Bompenger er en flat avgift som ikke tar hensyn til inntekten til de som betaler. Derfor er det en usosial måte å finansiere veiutbygging», heter det også på partiets nettsider.

– For oss er det et viktig prinsipp at de som har mye skal bidra mer til fellesskapet enn de som har lite, og vi ønsker derfor progressive skatter framfor flate avgifter, utdyper nestleder i Rødt, Marie Sneve.

– Samtidig er Rødt for restriksjoner på biltrafikken i de store byene, kombinert med billigere og bedre kollektivtransport. Rødt sier også i sitt program at veiprising er ett av virkemidlene som kan brukes for å hente inntekter til kollektivtrafikken, fortsetter Sneve.

Rødts motstand mot bompenger er altså betinget av bruken av pengene.

– Dersom de brukes for å finansiere nye veier er vi imot, men hvis de brukes for å bygge ut kollektivtransport og gjøre billettene billigere, så er vi for, understreker Sneve.

– Helt urealistisk

En slik løsning blir blankt avvist av Arbeiderpartiet.

– Det er helt urealistisk å se for seg at vi ikke skal bruke bompenger til å bygge veier i Norge, sier partiets Sverre Myrli.

Også de andre partiene på Stortinget, forsvarer dagens bruk av bompenger.

– For KrF er det viktigere å si ja til ny vei og ja til bompenger, enn å si nei til ny vei og nei til bompenger, sier partiets Hans Fredrik Grøvan.

– Senterpartiet har stemt for bompengeprosjektene som har vært behandlet i Stortinget, fordi dette så langt har vært finansieringsformen som har vært mulig for å få oppstart på viktige veiprosjekter, sier partiets Ivar Odnes.

– Etablert finansiering

– Bompenger har blitt en etablert del av finansieringen av store veiprosjekter. Brukerfiansiering har bidratt til at mange prosjekter har kunnet realiseres tidligere, med de samfunnsøkonomiske gevinster det har, sier Høyres Helge Orten.

– Det er ofte lokale initiativ som tilsier at bilistene må bidra med finansiering av store prosjekter hvis de i det hele tatt skal kunne gjennomføres, sier Venstres Jon Gunnes.

– Vi mener at prinsippet om at forurenseren skal betale, må følges, altså at bileierne må betale for veiene i stor grad, når motorveier først skal bygges, sier SVs Arne Nævra.

– Bompenger kan innføres av forskjellige grunner. Den vanligste er naturligvis å betale for samferdselsprosjekter. Det er ikke særlig vesensforskjellig fra andre former for brukerbetaling, som buss- eller togbilletter, sier MDGs Per Espen Stoknes.

Øker med en milliard

I år ligger det an til at 10,7 milliarder kroner blir krevd inn i bompenger. Det er i så fall ny rekord og nær 1 milliard mer enn i fjor.

– Beløpet kan gjerne være høyere om midlene går til kollektivsatsinger, sier SVs Arne Nævra.

Han påpeker at bompenger i tillegg kan brukes til å bremse biltrafikken.

131 milliarder

Dagsavisen har også stilt de andre partiene spørsmål om hvor de mener at bompengenivået bør ligge i årene framover.

– I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det forutsatt cirka 131 milliarder i bompenger fordelt over 12 år. Det er tilnærmet nivået vi har i dag, og på samme nivå som i Nasjonal transportplan 2014-2023, framlagt av den rødgrønne regjeringen, svarer Helge Orten i Høyre.

– Beløpet er høyt, sier KrFs Hans Fredrik Grøvan, om dagens samlede bompengeinnkreving.

– Vi forholder oss til de prosjektene som er vedtatt realisert i NTP, sier han om innkrevingen i årene framover.

– Det finnes det ingen fasit på, sier MDGs Per Espen Stoknes.

– MDG er mot noen av de aller dyreste bompengeprosjektene i Norge, som ferjefri E39 og E18 i Vestkorridoren, men for å øke bompenger for å redusere kø, kork, kaos og forurensning i storbyene. I sum vil det ikke nødvendigvis bety mer bompenger, fortsetter han.

– Vi har kommet på et nivå med bompengeinnkreving som er svært høyt, sier Sps Ivar Odnes, uten å antyde noe om veien videre.

Aps Sverre Myrli er derimot klar for å sette en stopper for videre vekst.

Frp forsvarer 131 milliarder i bompenger

– Det finnes grenser

– Nivået på bompenger er blitt så høyt mange steder, at det ikke kan tas inn mer i bompenger. Det finnes grenser for hvor mye bompenger som kan betales, sier han.

10,7 milliarder er «et høyt beløp», sier Venstres Jon Gunnes.

– Jeg ser nok for meg lengre innkrevingstid for å få ned de årlige beløpene. Vi er også åpen for nye løsninger med veiprising som tilsier mindre kjørelengde.

Veiprising er også et alternativ de fleste andre partiene nevner som et alternativ til dagens bompengeordninger.

– Altså at en betaler for den strekningen en kjører. I et slikt system kan en også legge inn at det er billigere å kjøre når det er lite trafikk og tilsvarende dyrere i rushen, og også at biler som har store utslipp betaler mer enn biler med små utslipp, forklarer Myrli.

Fagforeninger mener EU-forslag vil rasere norsk transportnæring

25.05.2018
07:58
21.08.2023 17:14



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden


Flere saker