JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderforbundet

Håper det er mulig å stoppe regjeringas planer for drosjenæringa

– De eneste som ikke er ivaretatt med dette forslaget er drosjesjåførene, sier bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet, Roald Arentz. Han håper det skal være mulig å få stoppet regjeringens planer.
- Det eneste positive med regjeringens forslag er at det kan skape oppmerksomhet om lønnsnivået i bransjen, sier bransjerådsleder for taxi, Roald Arentz i Transportarbeiderforbundet.

- Det eneste positive med regjeringens forslag er at det kan skape oppmerksomhet om lønnsnivået i bransjen, sier bransjerådsleder for taxi, Roald Arentz i Transportarbeiderforbundet.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Mandag sendte Samferdselsdepartementet ut en pressemelding der de fortalte at de vil foreslå at det ikke lenger skal settes grenser for hvor mange som kan få løyve til å kjøre drosjer i Norge. Regjeringen vil heller ikke at det skal være noe krav at løyvehaverne skal være tilknyttet noen drosjesentral. Disse forslagene framkommer i et brev til ESA, EFTAs overvåkingsorgan. ESA har tidligere ment at reguleringen av det norske drosjemarkedet er i strid med EØS-avtalens punkt om fri konkurranse.

Regjeringen varsler endringer i taxi-regler. Kan åpne for Uber

EØS-avtalen lovfester høyre-politikk

– Bryr seg ikke om sjåførene

Roald Arentz, drosjesjåfør i Trondheim og leder for Transportarbeiderforbundets bransjeråd for taxi, er kritisk til begge punktene.

– Det verste er likevel at regjeringa vil fjerne den politiske muligheten til å regulere antall løyver. Det åpner for overkapasitet av drosjer, og siden vi har provisjonslønn vil det gå kraftig utover lønna vår. At ikke de lønnsmessige konsekvensene for sjåførene en gang er nevnt fra regjeringa, viser tydelig at regjeringa ikke bryr seg om sjåførene. De nevner både ny teknologi, tilgjengelighet og trygghet for passasjerene, mens de eneste som ikke blir ivaretatt i forslaget er de provisjonslønnede sjåførene, sier Arentz, som bare kommer på en positiv ting med forslaget.

– Det må jo være at vi får oppmerksomhet rundt lønnsnivået i bransjen, og at dette viser veldig tydelig at EØS-avtalen griper rett inn i norsk arbeidsliv. Det kan åpne for en videre debatt om EØS-avtalen i Norge. Det er bare så synd at det er drosjesjåførene som må betale prisen for det, påpeker han.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Skreddersydd for Uber

Arentz synes også det er trist at regjeringen har lagt seg flat for ESA sine synspunkter på norsk regulering av drosjenæringa.

– Det er ingen rettslig avgjørelse som sier at dagens yrkestransportlov er i strid med EØS-avtalen. Det blir kun påstått i et klagebrev til ESA, sier han.

Bransjerådslederen er overbevist om at forslagene fra regjeringen vil skape negative reaksjoner både fra arbeidsgiverne og arbeidstakerne i bransjen.

– Dette forslaget er skreddersydd for Uber og Haxi, spesielt med tanke på at man kan kjøre biler uten taksameter og heller bruke smarttelefon-teknologi. Dette vil høyst sannsynlig slå bunnen ut av næringa i de store byene, og vil gjøre lista lav for å tre inn i yrket. Vi risikerer å ende opp med en hel haug med sjåfører uten rettigheter til verken sykelønn eller pensjon, sier han.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Må legge inn løyvekrav

Arentz tror likevel ikke at bransjen vil legge seg ned å dø uten kamp.

– Vi kan jo ikke være overrasket over at dette kommer når det er Fremskrittspartiet som sitter på toppen i departementet, men det virker på meg som presset fra ESA har fått regjeringen til å gå enda lenger enn de egentlig hadde ønsket selv. Uansett skal forslagene vedtas i Stortinget, så jeg håper vi har klart å påvirke så mye før den tid at vi får stoppa forslaget. Skulle det likevel gå slik regjeringen ønsker, må vi sørge for å få gjort noe med kriteriene for å få løyve. Det kan for eksempel være krav om pensjonsavtaler og lønns- og arbeidsvilkår. Det kan ikke være sånn at sjåførene bare skal leie ut sin egen arbeidskraft, men ikke ha noen sosiale rettigheter, understreker Roald Arentz, drosjesjåfør og bransjerådsleder i Transportarbeiderforbundet.

Lastebilsjåfør Per Morten mistet førerkortet – nå får han erstatning

Tillitsvalgte i LO-forbund befølte og kløp servitører på konferansemiddag. Alle måtte forlate lokalet

Sjåførene slipper skatt på maten. Stortinget snur i siste liten

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Warning
Annonse
Annonse