JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NTF-topp kritisk til ESAs krav om frislipp av drosjeløyver:

– EØS-avtalen lovfester høyrepolitikk

– Dette vil gi lengre arbeidsdager, større risiko for sosial dumping, og jeg frykter også både dårligere kvalitet og sikkerhet i taxinæringen.
- Frislipp av drosjeløyver vil gi overetablering i de store byene og høyere priser til kundene, sier Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund.

- Frislipp av drosjeløyver vil gi overetablering i de store byene og høyere priser til kundene, sier Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet, Roald Arentz, mener ESAs krav om mindre begrensninger på antall drosjeløyver, viser at EØS-avtalen innskrenker det politiske handlingsrommet i Norge.

Han er ikke i tvil om hva som vil bli resultatet av det han karakteriserer som en innskrenking av det politiske handlingsrommet i Norge når ESA vil tilsidesette fylkeskommunenes vurdering av riktig antall løyver.

– Vi trenger ikke lure på hvordan det kommer til å gå, for det vet vi. I Sverige ble det fullt frislipp, og resultatet var overetablering av drosjer i de store byene og høyere priser for kundene. Drosjemarkedet blir ikke større, men det blir flere sjåfører og biler som skal ha sin inntekt av den samme kaka. Med færre turer per bil, vil prisene gå opp, ikke ned. En slik innføring vil gi lengre arbeidsdager, større risiko for sosial dumping, og jeg frykter også både dårligere kvalitet og sikkerhet på tjenesten, sier han.

Onsdag ble det kjent at EFTA sitt overvåkingsorgan ESA har fastslått at de begrensningene som ligger i det norske løyvesystemet for drosjene bryter med EØS-avtalens artikkel om fri etablering.

Disse 27 yrkene gikk ned i lønn i fjor

– En ny "Holship-dom"

Bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund, Roald Arentz, sier kravet fra ESA, viser at LO-nestleder Tor-Arne Solbakken sin uttalelse om at Holship-dommen kun ville få betydning for havnene, ikke var riktig.

– Som i Holship-dommen, vises det også i denne saken til at den frie etableringsretten i EØS-avtalen trumfer vedtatt politikk i Norge. Kravet om frislipp av løyver er enda et eksempel på at EØS-avtalen lovfester høyrepolitikk. Det hjelper ikke om fagbevegelsen spiller spar eller hjerter når ESA kan trumfe uansett, sier Arentz for å billedliggjøre avmakta han føler.

Ikke mot selve løyvene

Utgangspunktet for ESA sin uttalelse er en sak fra 2014 der en aktør ble nektet drosjeløyve i Oslo. Ifølge NTB er det ikke kravet om drosjeløyver ESA reagerer på, men lovgivningen som begrenser hvor mange løyver det gis i hvert enkelt område.

"Denne antallsbegrensningen går ut over etableringsfriheten. ESA er ikke enig med norske myndigheter i at begrensningen, slik den er i dag, kan rettferdiggjøres ut fra vesentlige allmennhensyn. Uforholdsmessig høye barrierer mot innpass i drosjemarkedet kan tvert imot gi dårlig ressursbruk og høyere priser for forbrukerne", heter det i uttalelsen fra ESA som krever at Norge retter dette opp i løpet av bare to måneder.

Vil øke EØS-motstanden

Bransjerådslederen innrømmer til tross for at han ikke har spesielt høye tanker om EU og EØS-avtalen, at han er overrasket over kravet fra ESA.

– Jeg trodde ikke de skulle gå så konkret til verks, så om dette er godt for noe, så er det at dette kravet vil bidra til å styrke EØS-motstanden. Når man ser slike krav, og den tidligere nevnte Holship-dommen, så kan jeg ikke skjønne at man kan være EØS-tilhenger og samtidig være tilhenger av et anstendig arbeidsliv, avslutter Roald Arentz i Transportarbeiderforbundet.

Spår drosjedød på bygda

Regjeringen avviser ESA-innsigelser på regulativer for norsk drosjenæring

Warning
Annonse
Annonse