JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnekonkurs også i Stavanger: – Et ledd i kampen for å knekke havnearbeiderne

Dagen etter at losse og lastekontoret i Ålesund ble slått konkurs, fulgte Stavanger etter. Det betyr at seks havnearbeidere og en kontorarbeider står uten jobb.
Havnearbeiderne i Stavanger stod helt sentralt da Transportarbeiderforbundet startet sin boikott av Risavika Terminal 1. november 2013. Nesten fem år senere er losse- og lastekontoret i byen konkurs og havnearbeiderne står uten jobb.

Havnearbeiderne i Stavanger stod helt sentralt da Transportarbeiderforbundet startet sin boikott av Risavika Terminal 1. november 2013. Nesten fem år senere er losse- og lastekontoret i byen konkurs og havnearbeiderne står uten jobb.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Mandag forrige uke ble Administrasjonskontoret for havnearbeide i Ålesund slått konkurs. Det førte til at 18 havnearbeidere på Sunnmøre mistet arbeidsplassen sin.

Det tok imidlertid ikke mange dagene før havnearbeiderne selv fikk startet opp et eget selskap, Ålesund havne- og terminalselskap AS, ble etablert, slik at flesteparten av havnearbeiderne kunne fortsette i jobbene sine som før.

Losse- og lastekontoret i Ålesund er konkurs

Permanente betalingsvansker

Det var imidlertid ikke den eneste konkursen norske havnearbeidere måtte forholde seg til sist uke. Tirsdag ble nemlig Stavanger Losse- og Lastekontor slått konkurs. Ifølge Dagsavisen Roganytt heter det i kjennelsen fra Stavanger tingrett at:

«Stavanger Losse og Lastekontor har begjært sitt bo tatt under rettens behandling som konkursbo. Det framgår at oppbudet er besluttet av medlemmene – som også er de ansatte. Kontoret har ikke et styre, og retten finner ut i fra de framlagte opplysninger at medlemmene må anses kompetente til å beslutte oppbud. Begjæringen oppfyller de formelle kravene i konkursloven.»

Tingretten vurderte det også slik at det ikke var midler til at selskapet kunne dekke sine økonomiske forpliktelser fremover, og at betalingsvanskene ikke var av forbigående art.

Fikk lønn i september

Det bekrefter også leder i Rogaland Transportarbeiderforening, Inge Vidar Lone, som har hjulpet havnearbeiderne i Stavanger i forbindelse med konkursen.

Etter at arbeidsgiverne trakk seg ut av losse- og lastekontoret for en del år siden, har havnearbeiderne opprettholdt driften på egen hånd, men det har blitt vanskeligere og vanskeligere.

Etter at lønna ble utbetalt i september var det ikke mer penger i selskapet til å betale videre lønn. Dermed ble det konkurs, sier Lone.

Han legger ikke skjul på at kontoret kunne drevet videre om det hadde vært vilje blant havneoperatørene til å bruke havnearbeiderne.

– Jeg ser dette som et ledd i kampen for å ta knekken på havnearbeiderne i Norge, sier Inge Vidar Lone.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

- Dette ser jeg på som et ledd i kampen for å knekke havnearbeiderne, sier leder i Rogaland Transportarbeiderforening, Inge Vidar Lone.

- Dette ser jeg på som et ledd i kampen for å knekke havnearbeiderne, sier leder i Rogaland Transportarbeiderforening, Inge Vidar Lone.

Roy Ervin Solstad

Sju blir rammet

Ifølge leder i Rogaland Transportarbeiderforening, Inge Vidar Lone, er det seks havnearbeidere og en kontorarbeider som blir berørt av konkursen i Stavanger Losse- og Lastekontor.

De sju som er rammet må nå søke lønnsgarantifondet om midler for å dekke lønn i oppsigelsestiden sin.

Første skiftesamling i tingretten er berammet til 1. november.

Annonse
Annonse