JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Automatisering i havnene

Mange havnearbeidere vil bli erstattet med maskiner

– Den utviklingen kan ikke stoppes. Derfor vi må jobbe med den, ikke mot den, sier leder i ETFs havnearbeiderseksjon, Terje Fenn Samuelsen.
Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, ser ikke mørkt på framtiden tross utviklingen mot mer automatisering av godshåndteringen i havnene.

Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, ser ikke mørkt på framtiden tross utviklingen mot mer automatisering av godshåndteringen i havnene.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Fenn Samuelsen, som også er 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, deltar denne uka på ITFs havnearbeiderseksjons konferanse i Cape Town i Sør-Afrika. På konferansens andre dag, ble automatisering i havnene diskutert.

– Automatisering på havnene har pågått en stund, så den utviklingen er allerede i gang. Utfordringen er at automatiseringen gjør at arbeidsplasser forsvinner til fordel for maskiner. Dermed vil havnearbeidere bli arbeidsledige, sier Fenn Samuelsen.

To forbund krever at byrådsleder Raymond Johansen svarer om Oslo havn

Må omskoleres

Diskusjonen på ITF-konferansen gikk derfor på hvoran havnearbeidernes fagforeninger kan bidra til at den skjebnen rammer færrest mulig, og ikke minst hvilke muligheter automatiseringen kan gi. Det kan gjelde både kontrollfunksjoner og vedlikehold av maskinene.

– Forhåpentligvis kan vi omskolere havnearbeiderne, men det er også viktig å huske på at i de helautomatiserte kontainerterminalene så er kostnaden høyere, effektiviten dårligere og tidsbruken større, enn i terminaler med havnearbeidere, sier han.

• Følg oss på Facebook

Skjer også i Norge

Det betyr imidlertid ikke at Fenn Samuelsen tror at utviklingen mot mer automatiserte havner vil stoppe opp. Ei heller at en slik utvikling er forbeholdt enorme havner som i Rotterdam, Antwerpen og Hamburg for å nevne noen store.

– Dette er også en utfordring i Norge. Vi ser at på Yilport sin terminal i Oslo har det foregått en del automatisering, og etter hvert vil det komme automatiseringsløsninger også for mindre havner. Da vil vi få en stor utfordring der også, sier han.

– Betyr det at man bør se på framtiden med pessisme?

– Nei, dette kan vi ikke løpe fra, Dette kommer, og vi må jobbe med det, ikke mot det. Bill Gates har foreslått at robotene skal betale skatt for det arbeidet de utfører. Da kan vi få et samfunn som kan fungere, avslutter Terje Fenn Samuelsen.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Da lastebilsjåfør Marius Gundersen ikke klarte å løfte kaffekoppen fra dashbordet, skjønte han at noe var galt

De rødgrønne får uventet støtte av Frp i sak om sjøfolks lønninger. Høyre fnyser av forslaget

Annonse

Flere saker

Annonse