JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Roar skal sjekke om sjøfolk tar sjauerene sin jobb. Han er den første inspektøren av sitt slag

Målet er å bidra til at Oslo Havn stiller krav om at havneoperatørene skal benytte seg av havnearbeiderne til losse- og lastearbeid.
I totalt tre uker nå i høst sitter Roar Langaard på skolebenken hos ITF i London for å bli utdannet POC-inspektør.

I totalt tre uker nå i høst sitter Roar Langaard på skolebenken hos ITF i London for å bli utdannet POC-inspektør.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det er Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) sin erklæring av Oslo havn som Port of Convenience (bekvemmelighetshavn) som er bakgrunnen for at ITF har valgt å opprette en stilling som POC-inspektør på Oslo havn.

ITF har dokumentert mange tilfeller i Oslo der sjøfolk har gjort jobben til havnearbeiderne, og innhentingen av denne dokumentasjonen vil bare øke i styrke med en egen POC-inspektør.

Havnearbeiederne vurderer søksmål og anmeldelse av Oslo Havn

Interessant og krevende

For å kunne gjøre jobben best mulig har Roar Langaard, som også er leder for Oslo Bryggearbeideres Forening, blitt sendt til ITF sitt hovedkontor i London for å gjøres best mulig rustet til oppgaven.

Først har han vært to uker nær sagt på skolebenken, før det ble en uke med praksis sammen med ITF-koordinator i Norge, Angelica Gjestrum. Neste uke skal han tilbake til London igjen.

– Det har vært veldig interessant, men også krevende siden det har foregått på engelsk. Det krever mer konsentrasjon, og det er jo en stund siden jeg har sittet på skolebenken, smiler han.

Full ITF-utdannelse

Etter de fire ukene blir Langaard verdens første utdannede POC-inspektør i ITF.

– Jeg blir jo litt prøvekanin siden dette er helt nytt, men fordelen er at jeg får hele ITF-utdannelsen. Det betyr at jeg kan ta vanlige ITF-inspeksjoner om bord på skip også, selv om det ikke blir oppgaven min i utgangspunket, understreker han.

Han regner med å starte arbeidet på Oslo havn når han kommer tilbake til Norge etter den siste uka i London.

– Da blir det å gå på båter i Oslo. Hovedfokuset mitt blir å se hvem som losser og laster skipene. Jeg skal ikke nødvendigvis om bord for å sjekke papirene hver gang, men jeg skal skrive rapporter som skal inn til ITF-koordinatoren i Norge, forteller han.

Tar POC alvorlig

Han er imponert over den opplæringen han har fått.

– Jeg har alltid hatt tro på at ITF er veldig seriøse, og det har man merket på dette kurset. Det er veldig profesjonelt lagt opp, og de som har vært hentet inn som forelesere har vært veldig flinke. På meg virker det som ITF tar POC-kampanjen veldig alvorlig. At sjøfolk gjør jobben til havnearbeiderne er jo noe både havnearbeidere og sjøfolkene taper på, poengterer han.

At situasjonen på havnene er et satsingsområde for ITF, vises også gjennom lashing-kampanjen som er startet. Den går ut på at sikring og avsikring av last skal gjøres av havnearbeiderne, ikke sjøfolkene.

– Derfor passer det så bra at jeg blir utdanna og kan holde et øye med både det og at rederiene og havneoperatørene ikke bryter godshåndteringsklausulene i sjøfolkenes tariffavtaler ved å la sjøfolk losse og laste skipene, sier Langaard.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Roar Langaard (i midten) har hele ITF i ryggen. Her står han sammen med (fra venstre) Peter Lahay (ITFs havnearbeiderseksjon), Jacqueline Smith (maritim koordinator i ITF), Courtney Pecquex (ITFs havnearbeiderseksjon) og Enrico Tortolano (ITFs havnearbeiderseksjon).

Roar Langaard (i midten) har hele ITF i ryggen. Her står han sammen med (fra venstre) Peter Lahay (ITFs havnearbeiderseksjon), Jacqueline Smith (maritim koordinator i ITF), Courtney Pecquex (ITFs havnearbeiderseksjon) og Enrico Tortolano (ITFs havnearbeiderseksjon).

Roy Ervin Solstad

Legger strategi

Foreløpig har ITF gitt tilsagn til at Langaard skal jobbe som POC-inspektør i tre måneder på halv stilling. Målet er at dokumentasjonen han kommer opp med skal legge ekstra press på Oslo Havn om å stille krav til at havneoperatørene skal benytte seg av havnearbeiderne framfor sjøfolkene til losse- og lastearbeid.

Peter Lahay fra ITFs havnearbeiderseksjon sier til Transportarbeideren at ITF sentralt følger nøye med på situasjonen i Oslo, og at man holder på å legge en strategi for arbeidet med å legge press på havna.

– Men når, hvor og hvordan vi kommer til å gjøre det, vil vi selvsagt ikke avsløre, sier Peter Lahay med et glimt i øyet.

Oslo Havn fikk verstingstempelet

Warning
Annonse
Annonse