JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjåfører må betale dyrt når de borgerlige partiene øker skatten for dem som reiser i jobben

– Det er aldeles urimelig, sier forbundstopp.
Morten Hagen, forbundssekretær i NTF.

Morten Hagen, forbundssekretær i NTF.

Roy Ervin Solstad

helge@lomedia.no

– Hvis ikke politikerne skjønner hvor urimelig dette er vil det bli knallharde forhandlinger når tariffavtalen skal forhandles om til våren. Dette er aldeles urimelig, sier Morten Hagen til LO-Aktuelt.

Han er forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og ser på ingen måte med blide øyne på at hans yrkesgruppe ble belastet med ekstra utgifter for å redde budsjettforhandlingene mellom de to regjeringspartiene og Venstre og KrF.

Nå blir det nye skatteregler for alle ansatte som mottar matpenger på reise. Se tallene her

Tariffavtale

Forslaget om skatt på diettgodtgjørelse vil for langtransportsjåfører føre til en lønnsnedgang på mellom 30 000 til 40 000 kroner i året, ifølge forbundsleder Lars Johnsen.

Han sender nå et brev til alle politiske partier på Stortinget hvor han ber om at dette revurderes.

Han viser til at sjåførene har lovpålagt døgnhvile i bilen, uten kokemuligheter og er avhengig av å kjøpe all varm mat, kaffe og så videre på veikroer eller i kantiner i bedrifter de besøker.

I dag har de 315 kroner dagen i en skattefri diettgodtgjørelse. Men en bestemmelse i tariffavtalen sier at de har krav på den godtgjørelsen som er unntatt skatteplikt.

Når budsjettenigheten innebærer at 150 kroner skal skattes av, mister de altså hele dette beløpet, ikke bare det som skattes av dietten. Da blir det igjen 165 kroner til matpenger for hver enkelt sjåfør.

Og den summen skal altså ikke bare dekke en middag på en veikro, men mat for en hel dag.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Venstres forslag

Morten Hagen i NTF husker godt hva som skjedde for to år siden. Da ble deler av kjøregodtgjørelsen gjort skattepliktig.

Beløpet ble doblet for ett år siden, til 60 øre kilometeren. Det rammer en annen stor gruppe i NTF, avisbudene, hardt.

Morten Hagen tror ikke noen av politikerne tenkte på langtransportsjåførene da de ble enige om å skattlegge dietten. Derfor kommer NTF til å jobbe med å få politikerne til å unnlate langtransportsjåfører fra budsjettavtalen.

Hvis ikke kommer det til å bli det Hagen kaller «rimelig harde krav ved vårens tariffoppgjør».

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes, kaller forslaget en katastrofe for deres medlemmer i langtransportbransjen.

– Det er mulig at dette massive tapet av diettpenger for våre medlemmer er en utilsiktet konsekvens av forslaget, men det har såpass katastrofale følger for denne gruppen at vi ber finanskomitéen om å stoppe forslaget i sin nåværende form, uttaler Klungnes i en pressemelding.

YTF, som er et YS-forbund, sendte tirsdag et brev til Finanskomitéen der de ber om at forslaget omformuleres før det vedtas av Stortinget.

Nå blir det skatt på kjøregodtgjørelse

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse