Yrkesdrømmen oppfylt – til slutt
Etter et knalltøft studieår, som eneste kvinne blant 20 menn, ble hun endelig lokomotivfører. Men begrepet «guttejente» synes ikke Grethe Thorsen noe om.
- Jeg fatter ikke hvorfor gutter skal ha monopol på trær, jenter kan da også klatre, sier Thorsen.
I anledning LO Stats landskonferanse, og konferansens egen markering av stemmerettsjubileet, forteller Grethe Thorsen om den noe kronglete veien fram til å bli lokomotivfører. Det var så visst ikke maskuline trekk som førte henne inn i dette fremdeles mannsdominerte yrket på tidlig 2000-tall, ei heller en årelang drøm om å kjøre tog.
Som 28-åring sto hun der med fire unger – to av dem et tvillingpar med spesielle behov – uten inntekt og uten ordentlig utdanning.
En dag så hun at NSB søkte etter lokomotivførere og konduktører. Dette ville føre henne til en samfunnsnyttig og miljøvennlig jobb som hun kunne stå inne for. En bekjent mente hun burde gå for lokførerstudiet, både fordi lønna var høyere og uniformen finere. Og sånn ble det.
Natur og ungdom
Grethe Thorsen vokste opp utenfor Namsos i Nord-Trøndelag. Hun ble tidlig aktiv i Natur og Ungdom, og fikk senere jobb i organisasjonen. Hun var med på å få gjennomslag i viktige miljøsaker og drev aktiv kamp mot EU. Siden ble det økologisk landbruksskole.
Hun bestemte seg tidlig for at hennes framtidige yrkesvalg måtte være miljømessig forsvarlig.
Ingen dumme spørsmål
Grethe Thorsen ble en del av det nest siste kullet lokførere som NSB utdannet selv, før Jernbaneverket overtok ansvaret. Thorsen mener undervisninga bar preg av nettopp dette, med mye ren tavleundervisning, ingen vanlige lærebøker og gjennomgående tungt læremateriell. Svært lite pedagogisk.
- Jeg manglet det tekniske ordforrådet og stilte mange såkalte dumme spørsmål. Men da ble det mye himling med øynene. Det var slettes ikke greit å vise faglige svakheter, fortsetter Thorsen.
Alle dumme spørsmål skulle altså tale mot henne, og lærerne mistet troen på at hun kunne klare å gjennomføre året. Etter hvert ble hun likevel oppfattet som teoretisk sterk, noe som heller ikke er spesielt bra i et yrke som først og fremst er praktisk.
Rydder opp
Grethe Thorsen gjennomførte til slutt med glans. 21 startet studieåret, 13 kom seg gjennom og fikk sin konduktørlue i 2004.
- Det var artig, men også det hardeste skoleåret jeg har hatt, med vurderinger hele veien. Jeg gikk en kjempelang vei rent kunnskapsmessig, forteller Thorsen.
Som tillitsvalgt og likestillingskontakt har hun jobbet med å rydde opp i vrangforestillinger på arbeidsplassen om at det ikke går an å kombinere denne jobben med barn. Grethe Thorsen mener det faglige, og det å utføre jobben på en god måte, er det viktigste. Ikke om en har fem barn eller ei.
- Dessuten må ansatte være klare over hvilke rettigheter de har, især når de får barn.
Thorsen ble valgt inn som forbundsstyremedlem i Norsk Lokomotivmannsforbund i 2011. Hun er også ansvarlig for forbundets medlemsblad.
Turnusarbeid
Lokomotivføreren har hatt fulltidsjobb hele veien. Ektemannen jobber også på jernbanen, og nå går de motsatt turnus av hverandre. Ved siden av å ha fem barn og drive oppussing av et hundre år gammelt hus utenfor Minnesund.
- Det hardeste har vært tidligvaktene, når jeg må dra hjemmefra klokka fire. Da har hvilecellen på jobben, som jeg utnytter i pausene, reddet dagen, forteller Thorsen.
Til tross for hard turnus ligger sykefraværet på rundt tre og en halv prosent.
- Selv var jeg borte med syke barn i til sammen sju dager i løpet av de første fire årene som lokomotivfører, forteller Thorsen.
Da hadde hun fire barn. Senere har det femte kommet.
Hun har følgende oppskrift på hvordan en kan få kabalen til å gå opp:
- Det er ingen vits i å skulle være så flink hele tiden, en må bare sette noen grenser for seg selv, fortsetter Thorsen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin