Jernbaneforbundets leder:
– Alt som er bra skal rives ned
For Norsk Jernbaneforbunds del har perioden med blå-blå regjering vært preget av kampen mot privatisering av jernbanen.
NJF-leder Jane B. Sæthre
Ole Palmstrøm
oystein.braathen@lomedia.no
– Vi kan ikke si noe på gjennomslagskraften. De har kjørt gjennom saker fra partiprogrammene. Samarbeidsformen opp mot Samferdselsdepartementet har ikke handlet om å utveksle ideer, det er ikke gehør for innspillene våre. Nå har det vært enveiskommunikasjon, sier Jane Brekkhus Sæthre om samarbeidet med Høyre-Frp-regjeringen.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Mye tid har gått med til å diskutere alternativer til regjeringens jernbanereform.
– Vi har også fått øynene opp for at vi ikke bare kan konservere det som har vært. Samarbeidet med de rødgrønne gjennom åtte år bar nok litt preg av det, men at jernbanen har vært sultefôret i to generasjoner spilte også inn. Nå er alle enige om at den skal ha en viktig rolle, og at det skal satses, særlig rundt de store byene. Da må den utvikles.
Delte opp NSB
Økte bevilgninger har ført til stor oppmerksomhet rundt organiseringen. Mange er interesserte i å få oppdrag på infrastrukturen, og delta i den varslede konkurransen om persontrafikken
• Svensk togselskap skal konkurrere om norske strekninger
– Å splitte opp og konkurranseutsette slår ikke positivt ut for jernbanen, det betyr bare at alle slåss om de samme pengene. Jernbanen må ha en felles ledelse for å koordinere infrastrukturen med de som kjører på skinnene. Den må ha en overordnet styring, ingen av elementene har noen verdi i seg selv. Samtidig må vi se på hva som er den beste måten å drive på.
I debatten rundt det grønne skiftet dreier mye seg om bedre transporttilbud.
– Vi må få mer oppmerksomhet rundt situasjonen i distriktene. En utfordring er samspillet mellom rikspolitikere og kommuner for å utvikle gode kollektivtilbud. Økt bevissthet rundt utbygging gjør at det nå skjer mye rundt stasjonsbyer og knutepunkter. Debatten har bidratt til at vi har fått øynene opp for at jernbanen blir en del av løsningen.
• Konkurransen om persontogene er utsatt igjen
Hardere fronter
Holdninger til samarbeid mellom partene er også endret på disse fire årene. NJF merker at arbeidsgiversiden kjører en tøffere linje i mange saker.
– Vi ser en del til at kollektive avtaler er mer festtaler enn realiteter. Den norske modellen med trepartssamarbeidet er under angrep. Skal samarbeidet fungere, må partene stole på hverandre og se de andre som likeverdige. Det er bare å se til andre land hvor ekstremt sårbart dette er. Vi vet hvordan det har gått der fagforeningene har blitt knust. Her har LO-kongressen og den nye ledelsen en god politikk. Norge må bygge på kompetanse. Spekter forundrer meg, de inntar en annen holdning til tariffavtaler, arbeidstid og pensjon. Dette er veldig forsterket de siste fire årene. En grunn er at de får applaus fra myndighetene.
Les også: Toglederen er spent på følgene av jernbanereformen
Pensjoner
I oppsplittingen av NSB, og endringen fra statlige Jernbaneverket til statsforetaket Bane NOR er pensjoner vanskelige saker. Ennå er det ingen avklaring. I tillegg har temaet vært diskutert i flere selskaper, som Flytoget.
– Vi ser et angrep på pensjonene. Alt som er bra skal rives ned, og forskjellene øker. Det er ubegripelig at vi skal frata arbeidsfolk goder som er opparbeidet gjennom 100 år. Kostnadene ved pensjonene vi har hatt i Statens pensjonskasse er ikke så store i det lange løp sammenliknet med nye ordninger, men de betales på en annen måte. Nå skal livselskapene forvalte store midler, og regnestykkene de viser har en ekstremt høy verdistigning for innskuddsordninger. Eksperter sier det realistiske er to-tre prosent økning per år. Vi er usikre på om dette er prosesser vi kan ha tillit til, sier Jane Brekkhus Sæthre.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.