JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatiseringen av jernbanen

300 stillinger forvinner når NSB skal spare én milliard

For å klare seg i konkurransen må NSB spare én milliard kroner. Alt nå er det klart at 300 stillinger kuttes.
SOLID OVERSKUDD: Konsernsjef Geir Isaksen presenterte mandag årsregnskapet for NSB. Konsernet leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut.

SOLID OVERSKUDD: Konsernsjef Geir Isaksen presenterte mandag årsregnskapet for NSB. Konsernet leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Tallet kom fram da konsernsjef Geir Isaksen presenterte konsernets årsregnskap for 2016. Han sier de vurderer hva den flinkeste konkurrenten i togtrafikken kan ha av kostnader. Så må NSB gjøre det like billig.

– Ellers vinner vi ikke konkurransen, mener Isaksen.

Taper de strekninger, vil ikke NSB ha jobber å tilby.

NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut

Varslet nedbemanning

Tidligere ble det kjent at 300 stillinger innen ledelse og administrasjon skal vekk i løpet av året og 2018. Nå skal kostnader i andre deler av virksomheten gjennomgås.

– Én milliard er en voldsomt høy sum. Om de 300 er inkludert her, er jeg ikke skråsikker på, men de utgjør uansett ikke milliarden. Vi forstår ikke hvordan de klarer å redusere så mye og samtidig opprettholde produksjonen, sier forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Jane B. Sæthre.

Konkurrenter etablerer selskaper som har en enklere modell, tilpasset strekningene de eventuelt vinner.

– Da er det ikke lett å sammenlikne med et stort konsern, så Isaksen har noen poenger. Vi er vant til at det tas tak i kostnadene, det har skjedd tidligere også. Nå støvsuges NSB for å se om noe kan spares, men dette blir småtteri, mener Sæthre, som forventer å få nærmere informasjon om tiltakene.

Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet

Andre områder

Blant annet vurderes hvilke tjenester som kan settes ut til andre og kjøpes inn igjen. Fra nyttår er persontogene overført til Materiell AS, billettsalg, verkstedene og eiendom skilles også ut av konsernet.

– Erfaringen viser at outsourcing er uforutsigbart. Tilbydere legger seg lavt for å komme inn, og så kan kostnadene fyke i været igjen, sier Jane B. Sæthre.

Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget

NYE KUTT: Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund var ikke kjent med at NSB må kutte én milliard kroner.

NYE KUTT: Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund var ikke kjent med at NSB må kutte én milliard kroner.

Ole Palmstrøm

Les også:

Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner

Bane NOR utelukker ikke nedbemanning

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse