Privatisering av jernbanen
Arbeiderpartiet mener regjeringens jernbanereform koster en halv milliard
Arbeiderpartiet kaller regjeringens jernbanereform kostbar byråkratisering. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier reformen koster «noen hundretalls millioner» å gjennomføre.
PRISEN? «Noen hundretalls millioner» mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at jernbanereformen vil koste.
Morten Hansen
joran.gronstad@lomedia.no
– Dette koster penger, mye penger. Hvis vi summerer det som står i statsbudsjettet vil det antakelig bare i 2017 brukes 500 millioner kroner i direkte kostnader til jernbanereformen – og det før reformen har trådt i kraft, sa Aps Sverre Myrli i Stortingets spørretime onsdag.
• Solvik-Olsen avviser at jernbanereformen er privatisering
Han ville vite hva samferdselsministeren selv anslår at reformen vil koste å implementere.
– På kort sikt koster det litt penger å omorganisere, sa Solvik-Olsen, som tallfestet det hele til «noen hundretalls millioner alt i alt».
• 250 NSB-ansatte jobber med jernbanereformen
– Men man må ikke bare se på utgiftene, men også besparelsene som reformen gir, framholdt Solvik-Olsen.
Han antydet at så mange som 300 mellomlederstillinger vil kunne forsvinne som et resultat av reformen, som han mener vil effektivisere norsk jernbane.
– Vi får en tydeligere ansvarsfordeling og en slankere organisasjon, sa Solvik-Olsen.
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
Konsulenter tjener seg rike
Konsulentene tjener seg iallefall rike på oppsplittingen av jernbanen. Tall FriFagbevegelse har hentet inn viser at 175 millioner går til konsulenter i forbindelse med jernbanereformen.
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
• Arbeiderpartiet gremmes over konsulentbruken i jernbanereformen
Her er oversikten over hvor mye som allerede er brukt eller satt av til bruk av konsulenter:
• Samferdselsdepartementet: Konsulenter: 25 millioner kroner (2014-2017) og egne ansatte: 21 årsverk (2014-2016)
• Jernbaneverket: Konsulenter: 2,9 millioner kroner
• Jernbanedirektoratet: Konsulenter: 4,4 millioner kroner
• Bane NOR: Konsulenter: 75 millioner kroner (forventet bruk i 2016) og ansatte lånt ut fra Jernbaneverket: 6 årsverk. Ernst & Young leverer 70 prosent av konsulenttjenestene som Bane NOR bruker.
• Navnebytte og omprofilering i Bane NOR og Jernbanedirektoratet: 37,5 millioner kroner
• NSB: Konsulenter: 30 millioner kroner (i 2015 og 2016) Egne ansatte: 250.
Dyrt navneskifte
Navneskiftet fra Jernbaneverket til Bane NOR SF er heller ikke gratis. Totalt vil regningen på navnebytte og omprofilering komme på 37,5 millioner.
• Dette navneskiftet koster staten 36 millioner kroner
• Rett før valget vil Frp-statsråden dele ut strekninger til private tog
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.