INGEN STØTTE TIL REGJERINGEN: Sverre Myrli og Arbeiderpartiet vil stemme nei til de lovendringene regjeringen foreslår for å innføre EUs fjerde jernbanepakke.
Ole Palmstrøm
Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned
Arbeiderpartiets stortingsgruppe mener EUs fjerde jernbanepakke ikke er forenlig med partiets politikk. Nå vil de stemme nei til direktivene fra EU.
morten.hansen@lomedia.no
– Av og til må vi sette foten ned, sier Sverre Myrli, jernbanepolitisk talsperson i Ap.
Arbeiderpartiets fraksjon i transportkomiteen har fått med seg stortingsgruppen på å si nei til EUs fjerde jernbanepakke, som blant annet vil føre til mer konkurranseutsetting og privatisering av jernbanen.
Ikke Ap-politikk
I vedtaket fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe, skriver partiet at de vil stemme mot de lovendringene som regjeringen måtte foreslå for Stortinget for å iverksette prinsippene bak de fem direktivene og forordningene i EUs fjerde jernbanepakke.
– Vi har jobbet lenge med dette. Vi har brukt tid på å sette oss inn i det som kommer fra EU, og fått stortingets utredningsseksjon til å se på konsekvensene. Det vi sitter tilbake med, er at det ikke er forenelig med Aps jernbanepolitikk, sier Sverre Myrli.
• Hadia Tajik åpner for nei til EUs nye arbeidsmarkedsbyrå
Må sette foten ned
Han poengterer at Arbeiderpartiet lenge har vært klare på at de ikke ønsker konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen.
– Dagens vedtak i stortingsgruppa er derfor i tråd med Aps linje i jernbanepolitikken, understreker Myrli.
Partiet har ingen lang tradisjon for å si nei til direktiver fra EU. Sist gang var postdirektivet i 2011.
– Vi er forsvarere av EØS, og de aller fleste direktivene slutter vi oss til. Men av og til må vi sette foten ned. Dette er en sånn sak, sier Myrli.
• Konkurransen om persontrafikken er i gang
Ingen støtte fra Ap
EUs fjerde jernbanepakke består av fem direktiver og forordninger. Noen av disse må Regjeringen sende til Stortinget, fordi det kreves lovendringer, mens på andre områder kan Regjeringen selv gjennomføre endringer. Etter planen skal jernbanepakken opp til behandling i Stortinget til høsten.
– Hva Regjeringen kommer med til Stortinget vet vi ikke. Dette er uansett et kraftig signal om at de ikke kan regne med støtte fra Arbeiderpartiet, fastslår Myrli.
En gledens dag
Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Jane B. Sæthre, roser vedtaket til Arbeiderpartiet.
– Det er en gledens dag. Vi er overrasket og veldig glad for at Ap kommer med et så tydelig vedtak allerede nå, sier Sæthre.
Hun sier at forbundet nå vil fortsette arbeidet med å spre informasjon om hva jernbanepakken vil føre til for norsk jernbane.
– Vi er et lite land uten transittrafikk, og bør derfor ikke ta hensyn til behov som vil være gjeldende i andre transittland. Vi kan nå utvikle en jernbane for næringsliv og pendlere i Norge. Vi tror på en samlet jernbane, vi tror at kunnskap og kompetanse for framtiden vil bli svekket gjennom oppsplitting og privatisering, sier Sæthre.
Jernbanepakke 4 er allerede vedtatt i EU, og i løpet av 2018 vil alle rettsaktene tre i kraft.
• 1,3 milliarder kroner: Så mye har togprivatiseringen kostet så langt
INGEN STØTTE TIL REGJERINGEN: Sverre Myrli og Arbeiderpartiet vil stemme nei til de lovendringene regjeringen foreslår for å innføre EUs fjerde jernbanepakke. - En gledens dag, fastslår Jane B. Sæthre, leder av Norsk Jernbaneforbund (foran). Her fra demonstrasjonen mot følgene av jernbanereformen foran Stortinget, tidligere i år.
Ole Palmstrøm
Vil ikke la oss overstyre
Også i SV er man fornøyd med Aps standpunkt.
– At Ap nå sier nei til EU-regler som vil tvinge oss til å ha privatisert jernbane for all fremtid er svært gledelig, sier SV-leder Audun Lysbakken.
– Hvis vi klarer å sikre et flertall vil det være en stor seier for alle som ønsker å bevare og styrke jernbanen i Norge, fortsetter SV-lederen.
Han mener vedtaket også er et gjennombrudd i debatten om Norges forhold til EU og EØS.
– Nå sier alle de rødgrønne partiene at vi ikke vil la oss overstyre dersom det kommer regler fra EU som bryter med måten vi ønsker å organisere samfunnet vårt på, sier Lysbakken.
• NJF fikk sin egen, eksklusive høring om konkurranseutsetting av jernbanen
• Disse sakene splitter fagbevegelsen og den blå-blå regjeringen
Jernbanepakke IV
Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
• Skal etter planen opp til behandling i Stortinget til høsten
Mest lest
Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm
UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.
Alf Ragnar Olsen
Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde
Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.
Hanna Skotheim
Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben
Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført
Nanna Aanes Wolden
Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav
LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.
Håvard Sæbø
Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke
SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.
Nina Hanssen
Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt
– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.
Helge Rønning Birkelund
Folk med de tyngste jobbene har ikke råd til å gå av med pensjon, mener forbundsleder
– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.
Werner Juvik
Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp
Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.
Tri Nguyen Dinh
Ny måling: Velgerne svikter de rødgrønne – flertallet ryker
KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.
Knut Viggen
Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog
NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.
Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem
Her er den nye lønna til industriarbeiderne
Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken
Krister Sørbø, VG/NTB
Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før
VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.
Håvard Sæbø
Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i apoteket opptil 100.000 mer i lønn
OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.
Arkivfoto: Erlend Angelo
Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere
LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.
Kari Kløvstad
Nær halvparten av elevene droppet ut av videregående – så snudde kommunen trenden
Debatt
Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.
Ole Palmstrøm
«Fortjener ikke utdanningsgruppene i staten et lønnsløft, LO?»
Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet, sier at havvindsatsningen kan bli et helt nytt industrieventyr.
NTB/Tormod Ytrehus
Satsingen på havvind kan skape et nytt industrieventyr, mener Fellesforbundet
FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.
Ole Palmstrøm
Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes
FORHANDLINGER. Forhandlingsdelegasjonen til EL og IT Forbundet/Heismontørenes Fagforening, før forhandlingsstart mandag 9. mai. Fra venstre Kristoffer Syversen, Markus Hansen, David Coron-Andersen, Trond Polden, Alexander Jordnes, Kim Andre Arnesen, Thomas Skoglund, Bård Naverud, Stian Andersson.
Knut Viggen