INGEN STØTTE TIL REGJERINGEN: Sverre Myrli og Arbeiderpartiet vil stemme nei til de lovendringene regjeringen foreslår for å innføre EUs fjerde jernbanepakke.
Ole Palmstrøm
Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned
Arbeiderpartiets stortingsgruppe mener EUs fjerde jernbanepakke ikke er forenlig med partiets politikk. Nå vil de stemme nei til direktivene fra EU.
morten.hansen@lomedia.no
– Av og til må vi sette foten ned, sier Sverre Myrli, jernbanepolitisk talsperson i Ap.
Arbeiderpartiets fraksjon i transportkomiteen har fått med seg stortingsgruppen på å si nei til EUs fjerde jernbanepakke, som blant annet vil føre til mer konkurranseutsetting og privatisering av jernbanen.
Ikke Ap-politikk
I vedtaket fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe, skriver partiet at de vil stemme mot de lovendringene som regjeringen måtte foreslå for Stortinget for å iverksette prinsippene bak de fem direktivene og forordningene i EUs fjerde jernbanepakke.
– Vi har jobbet lenge med dette. Vi har brukt tid på å sette oss inn i det som kommer fra EU, og fått stortingets utredningsseksjon til å se på konsekvensene. Det vi sitter tilbake med, er at det ikke er forenelig med Aps jernbanepolitikk, sier Sverre Myrli.
• Hadia Tajik åpner for nei til EUs nye arbeidsmarkedsbyrå
Må sette foten ned
Han poengterer at Arbeiderpartiet lenge har vært klare på at de ikke ønsker konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen.
– Dagens vedtak i stortingsgruppa er derfor i tråd med Aps linje i jernbanepolitikken, understreker Myrli.
Partiet har ingen lang tradisjon for å si nei til direktiver fra EU. Sist gang var postdirektivet i 2011.
– Vi er forsvarere av EØS, og de aller fleste direktivene slutter vi oss til. Men av og til må vi sette foten ned. Dette er en sånn sak, sier Myrli.
• Konkurransen om persontrafikken er i gang
Ingen støtte fra Ap
EUs fjerde jernbanepakke består av fem direktiver og forordninger. Noen av disse må Regjeringen sende til Stortinget, fordi det kreves lovendringer, mens på andre områder kan Regjeringen selv gjennomføre endringer. Etter planen skal jernbanepakken opp til behandling i Stortinget til høsten.
– Hva Regjeringen kommer med til Stortinget vet vi ikke. Dette er uansett et kraftig signal om at de ikke kan regne med støtte fra Arbeiderpartiet, fastslår Myrli.
En gledens dag
Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Jane B. Sæthre, roser vedtaket til Arbeiderpartiet.
– Det er en gledens dag. Vi er overrasket og veldig glad for at Ap kommer med et så tydelig vedtak allerede nå, sier Sæthre.
Hun sier at forbundet nå vil fortsette arbeidet med å spre informasjon om hva jernbanepakken vil føre til for norsk jernbane.
– Vi er et lite land uten transittrafikk, og bør derfor ikke ta hensyn til behov som vil være gjeldende i andre transittland. Vi kan nå utvikle en jernbane for næringsliv og pendlere i Norge. Vi tror på en samlet jernbane, vi tror at kunnskap og kompetanse for framtiden vil bli svekket gjennom oppsplitting og privatisering, sier Sæthre.
Jernbanepakke 4 er allerede vedtatt i EU, og i løpet av 2018 vil alle rettsaktene tre i kraft.
• 1,3 milliarder kroner: Så mye har togprivatiseringen kostet så langt
INGEN STØTTE TIL REGJERINGEN: Sverre Myrli og Arbeiderpartiet vil stemme nei til de lovendringene regjeringen foreslår for å innføre EUs fjerde jernbanepakke. - En gledens dag, fastslår Jane B. Sæthre, leder av Norsk Jernbaneforbund (foran). Her fra demonstrasjonen mot følgene av jernbanereformen foran Stortinget, tidligere i år.
Ole Palmstrøm
Vil ikke la oss overstyre
Også i SV er man fornøyd med Aps standpunkt.
– At Ap nå sier nei til EU-regler som vil tvinge oss til å ha privatisert jernbane for all fremtid er svært gledelig, sier SV-leder Audun Lysbakken.
– Hvis vi klarer å sikre et flertall vil det være en stor seier for alle som ønsker å bevare og styrke jernbanen i Norge, fortsetter SV-lederen.
Han mener vedtaket også er et gjennombrudd i debatten om Norges forhold til EU og EØS.
– Nå sier alle de rødgrønne partiene at vi ikke vil la oss overstyre dersom det kommer regler fra EU som bryter med måten vi ønsker å organisere samfunnet vårt på, sier Lysbakken.
• NJF fikk sin egen, eksklusive høring om konkurranseutsetting av jernbanen
• Disse sakene splitter fagbevegelsen og den blå-blå regjeringen
Jernbanepakke IV
Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
• Skal etter planen opp til behandling i Stortinget til høsten
Jernbanepakke IV
Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
• Skal etter planen opp til behandling i Stortinget til høsten
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Debatt
Så klart det går an å bli rammet av inflasjon og rentesjokk uten å gi avkall på fredagskosen, skriver Selma Brodrej.
Helena Yankovska/Unsplash
Jeg fryder meg over middelklassens økonomiske krise
Hanna Skotheim
Forsinkelser i utbetalinger
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Tri Nguyen Dinh
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
SKADET PÅ JOBB: Oljearbeideren har jobbet mange år i bransjen før han ble skadet og ufør etter bruk av trange vernesko på en plattform på britisk sokkel. Bildet er tatt på norsk side.
Erlend Angelo
Arbeider ble ufør av for trange vernesko – avvist av Høyesterett
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Kommentar
Vi er vitne til en urovekkende utvikling som fagbevegelsen, med LO i spissen, må møte med aktive grep, skriver Kjell Werner.
Sissel M. Rasmussen
LO-jubel med bitter bismak
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Håvard Sæbø
Kimek-ansatte beholder jobben inntil videre
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen