Grønt eller rødt lys for konkurranseutsetting?
Fikk sin egen, eksklusive høring om konkurranseutsetting av jernbanen
Jernbaneforbundet har aldri før vært med på en så eksklusiv høring.
Grethe Thorsen og Jane Brækkhus Sæthre fikk sin egen eksklusive høring på Stortinget.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
– Jeg føler meg beæret. Dette viser hvor fint demokrati vi har, sa forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Brekkhus Sæthre, da hun innledet den åpne høringen om konkurranseutsetting av jernbanen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite.
Forbundssekretær i Norsk Lokomotivmannsforbund, Grethe Thorsen, satt ved siden av henne ved enden av bordet. Men flere dukket ikke opp utenom komiteen.
• Konkurransen om persontrafikken er i gang
Sp-forslag
Bakgrunnen for høringen er et såkalt representantforslag fra Senterpartiet, om å stanse konkurranseutsettingen av persontransport med tog.
– Argumentene for reformen er vage. Det finnes ikke ett eneste tall i stortingsmeldingen som peker på lønnsomhet. Likevel påstår regjeringen at de skal skape en mer effektiv jernbane. Vinneroppskriften er en samlet jernbane. Forskningen er entydige og klar, mente Jane Brækkhus Sætre.
– Ansattes tariffavtaler og pensjonsordninger kommer i kjølvannet. Ansatte i det offentlige og offentlige virksomheter skal tas. Retten til virksomhetsoverdragelse kan glippe for mange. Lover og regler kan omgås. For mange ansatte kan det bli snakk om jobb eller ikke jobb, sier Sæthre.
Stortingsrepresentant Ivar Odnes (Sp) står bak forslaget.
Helge Rønning Birkelund
Hun minnet også komiteen om EUS jernbanepakke IV.
– Denne gir handlingsrommet for nasjonalstaten mikroskopiske. Hvis Stortinget ikke benytter reservasjonsretten stilles det da krav til at alle nye kontrakter skal på anbud etter desember 2019, påpeker forbundslederen.
Thorsen minnet om at det ikke er kundene som konkurranseutsettes.
– Oppsplitting av persontrafikken kan føre til et massivt tap av effektivitet og et tap av jernbanens store styrke, nemlig stordriftsfordelene. Hvert selskap som kjører tog må ha sin og eget togpersonell og tilgang på tog, tilgang på reserver av tog og personell for å sikre regulariteten og ikke minst egen driftsledelse og godt betalte toppledere, hevder Thorsen.
Også hun frykter for ansattes lønns, arbeids- og pensjonsvilkår, som allerede er under press.
• NSB vant anbud i Sverige. Kvalitet gikk foran pris
Forsinket ankomst
Regjeringspartienes representanter mener LO-forbundene svartmaler og spurte hvorfor de fryktet for NSBs evne til å konkurrere i markedet.
Stortingsrepresentant Sverre Myrli med forbundsleder i NJF, Jane Brøkkhus Sæthre.
Helge Rønning Birkelund
– Vi svartmaler ikke, men er realitetsorientert, svarte Brækkhus Sæthre.
Dermed kom høringen i land, 15 minutter forsinket ved ankomst. Og nå skal komiteen og Stortinget gi grønt eller rødt lys for konkurranseutsettingen.
• Kinesere vil bygge lyntog fra Stockholm til Oslo
• Bane NOR venter med anbudene
• – Det hjelper ikke med toetasjes tog, hvis du ikke har folk til å fikse signalanlegg og skinner
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.