JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avinor-ansatte ser flere tegn på at det kan gå mot outsourcing

NTLerne i brann- og redningstjenesten på Sola lufthavn ser flere tegn som gjør at de frykter konkurranseutsetting rykker nærmere.
OUTSOURCING: Ansatte på brannstasjonen på Sola lufthavn har en voksende bekymring for konkurranseutsetting. Fra venstre: Frode Ueland, Roar Berge, Magne Lauvås, Milan Michalec, Trond Høgemark og Per Helge Skadberg.

OUTSOURCING: Ansatte på brannstasjonen på Sola lufthavn har en voksende bekymring for konkurranseutsetting. Fra venstre: Frode Ueland, Roar Berge, Magne Lauvås, Milan Michalec, Trond Høgemark og Per Helge Skadberg.

Anders Hauge-Eltvik

anders@lomedia.no

Rett før sommeren kom de ansatte i Avinor og ledelsen til enighet om en verkebyll som har ligget der lenge: pensjonsordninga.

Avinor har vært nær streik i hvert hovedoppgjør siden 2012, hovedsakelig på grunn av pensjon. Etter flere utsettelser, ble de i år enige om to pensjonsavtaler: én for Avinor og én for Avinor Flysikring.

NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen

Nye ordninger

For Avinor-ansattes del lukkes ordningen de har i Statens pensjonskasse, slik at de som er ansatt i dag beholder den ordningen de har, mens nyansatte får en innskuddspensjon.

For ansatte i Avinor Flysikring blir ordningen for de som er 53 år eller eldre per 1. januar videreført, mens de andre skal over på en innskudds­pensjon.

Pensjonsavtalene er nå tariffesta. I tillegg blir særaldersgrensene framover videreført som en driftspensjon.

– Jeg er fornøyd. Vi slapp mekling og streik og alt det vil medføre for flytrafikken. Vi fikk en veldig god ordning når vi først skulle gå over til innskuddspensjon, sier LO Stat-nestleder Lise Olsen.

2. nestleder Fredrik Oftebro i NTL berømmer de tillitsvalgte for håndteringen av oppgjøret.

– De har tenkt framover og jobbet sammen med ledelsen for å finne løsninger. Tillitsvalgte har tatt ansvar og gått inn i realitetene. Det er krevende fordi en skal opptre på vegne av medlemmene, sier Oftebro.

Flyplassansatte er enige med Avinor: Får ny pensjon og lønnshopp på opptil 20.000 kroner (august 2018)

Tilrettelegging for outscourcing

De NTL-organiserte på brann- og redningstjenesten på Stavanger lufthavn var i forkant av løsninga spente på utfallet. De var veldig lite lystne på å miste pensjonsordninga si.

De slapp å streike, men mener at pensjonsomlegginga er ett av flere grep som legger opp til outsourcing i Avinor.

Medlemmene mener å se en trend over tid som legger til rette for outsourcing:

• som at flyplassen har fått en lavere kategori, og dermed trenger færre folk på vakt,
• at enkelte goder blir borte og
• at Bodø lufthavn har prøvd privatisering.

– Vi er færre her nå enn tidligere. I «glansdagene» var vi åtte personer per vaktlag. Så ble det seks, og nå er det fem – som i praksis ofte betyr fire, sier Per Helge Skadberg, som er tillitsvalgt for de ansatte på brann og redning.

De ansatte opplever at dette handler å få ned kostnadene mest mulig, som en klargjøring for outsourcing. En siste endring som irriterer de ansatte, er at muligheten til å parkere utenfor brannstasjonen når de selv skal ut og reise blir innskrenket.

De ansatte på Sola registrerer at goder smuldrer opp, og at de samtidig blir bedt om å stille på jobb selv om de har fri – for eksempel når det kommer mye snø om vinteren.

De minner også om at det ikke er mange uker siden Bergen lufthavn ble stengt en times tid fordi en av brannmennene på jobb ble akutt syk. Med han ute av jobb, var bemanningen for lav til at flyene kunne lande eller ta av.

De som har vært ansatt i Avinor en god stund, mener det har skjedd en holdningsendring: Nå er det tilstrekkelig at ting er «godt nok».

– Da jeg startet her, tenkte jeg at dette var en sikker jobb. Det er ikke det lenger, sier Per Helge Skadberg.

Tre om privatisering: – Det går alltid ut over lønn og pensjon

«Spøkelse»

Leder Ørjan Kvalvåg i NTL Luftfarten mener de ansatte har gitt et stort bidrag ved å endre pensjonsordning, samtidig som dagens medlemmer ikke taper noe.

– Dette er moment vi mener gjør oss i stand til å møte mulig konkurranseutsetting. Det har vært et argument fra Avinor at om vi ikke endra pensjonsordning, ville det bli vanskelig å stå imot konkurranseutsetting på de områdene som er utsatt, sier Kvalvåg.

Han mener pensjonsløsningen de ble enige om, både ivaretar medlemmene og tar høyde for de utfordringene de ser i framtida. Men han deler frykten for konkurranseutsetting, og viser til regjeringens overordnede mål, og de konkrete privatiseringsgrepene de har gjort i luftfarten – sist med å sette ut drifta av Haugesund lufthavn.

– Jeg forstår bekymringa rundt outsourcingsspøkelset, og jeg mener virkelig vi har strukket oss langt – men med en løsning som er bærende for begge parter. Men vi har en regjering med Høyre og Frp som eier, og det virker som om alt som er statlig eid skal ut på konkurranse i stedet for å bruke fornuften. Det er visse ting som bør være i statlig drift, blant annet de tjenestene Avinor leverer i dag, sier han.

– Må være konkurransedyktige

Avinor sier selskapet hele tiden må forbedre seg for å bevare sin posisjon innen luftfarten. Presstalsmann Joachim Westher Andersen i Avinor minner om at Avinors mål er at lufthavndriften skal være konkurransedyktig, og at Avinor skal levere sikre, stabile og kostnadseffektive tjenester.

– For å sikre dette er vi opptatt av at vi kontinuerlig skal forbedre våre tjenesteleveranser slik at vi også i fremtiden skal være den foretrukne eier og driver av flyplassene i Norge til beste for samfunnet. Det er ingen motsetning i å skulle levere bedre tjenester og samtidig gjøre det til en lavere kostnad totalt sett, skriver han i en epost.

Westher Andersen forteller at det nå pågår en konkurranse om tårn- og innflygingskontroll på flyplassene i Ålesund og Kristiansand. I dag er det Avinor Flysikring som har disse tjenestene.

– Det er gjennom eiermeldingen fra Samferdselsdepartementet stilt krav til at dette skal konkurranseutsettes, sier han.

Samtidig er outsourcinga av plass-, brann- og redningstjenesten i Bodø under evaluering, og denne skal gi Avinor innsikt i hvor kostnadseffektivt de driver.

Når det gjelder parkeringsordninger for Avinor-ansatte, forteller han at ansatte får 250 timer gratis parkering i måneden, og ved behov for mer kan det avklares med nærmeste leder. Det er Avinor som arbeidsgiver som dekker arbeidsrelatert parkering for sine ansatte. Dette er bestemt på øverste nivå i Avinor og forankret hos tillitsvalgte, opplyser han. Avinor-ansatte får også rabattert ferieparkering.

– Dette har aldri vært et reelt gode gitt av arbeidsgiver, men vi er kjent med at enkelte har benyttet det som har vært tiltenkt som arbeidsrelatert parkering som ferieparkering. Det har vært et behov for en felles praksis i Avinor knyttet til ansattparkering, og tydelige retningslinjer for hva som egentlig ligger under parkeringsrettigheten til den ansatte.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse