Privatiseringen av jernbanen
Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
Trondheim sentralstasjon er blant eiendommene som overtas av Bane NOR i april, når all eiendom i Jernbaneverket og ROM eiendom samles hos Bane NOR. Omstillingene i NSB-konsernet er nå formelt vedtatt.
NY EIER: Trondheim sentralstasjon er blant eiendommene som overtas av Bane NOR i april.
Ole Palmstrøm
oystein.braathen@lomedia.no
For å gi de utskilte aksjeselskapene egenkapital, tas det ikke utbytte for 2016.
• All eiendom fra Jernbaneverket og ROM Eiendom samles i én virksomhet hos statsforetaket Bane NOR. Samferdselsdepartementet fortsetter som eier av NSB.
Statsråden er generalforsamling.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Konkurranse
Samferdselsdepartementet overtar ytterligere tre utskilte enheter:
• Materiellselskapet AS eier togsettene.
• Entur AS skal utvikle et felles billettsystem for hele jernbanen og kollektivsektoren.
• Mantena AS skal tilby vedlikehold til alle togoperatører som kjører i Norge, inkludert alle som driver med godstrafikk. De har også aktivitet i Sverige.
Regjeringens plan er at NSB i framtida må konkurrere om å drive persontog.
NSB Anbud vant trafikken på Gjøvikbanen, og har også kontrakter i Sverige gjennom datterselskapet Tågkompaniet.
CargoNet og Nettbuss har lenge konkurrert om henholdsvis godskunder og anbudskontrakter på bussruter.
I tillegg skal NSB videreutvikle området reiseliv, der Flåmsbana er et viktig produkt.
• Cruiseturistene som tar toget
Styret
I konsernstyret sitter fem aksjonærvalgte. De ansatte har tre representanter, Ove Sindre Lund og Jan Audun Strand fra Norsk Jernbaneforbund, og Rolf Ringdal fra Norsk Lokomotivmannsforbund.
Tidligere konsernsjef i Posten Norge, Dag Mejdell, er styreleder.
Les mer:
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
• Høyre mener pensjon er uvesentlig når jernbanen skal ut på anbud
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
Privatisering av jernbanen
• Regjeringen lanserte sin nye politikk for jernbanen, «jernbanereformen», i mai 2015.
• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.
• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.
• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen (togpakke 1 sør) skal ut på anbud 3. februar 2017.
• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017 (togpakke 2 nord): Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo-Trondheim.
• Kontraktsignering togpakke 1 sør skjer i august 2017 – noen uker før stortingsvalget.
• Kontraktsignering for togpakke 2 nord skjer i desember 2017.
Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet, Samferdselsdepartementet
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Privatisering av jernbanen
• Regjeringen lanserte sin nye politikk for jernbanen, «jernbanereformen», i mai 2015.
• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.
• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.
• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen (togpakke 1 sør) skal ut på anbud 3. februar 2017.
• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017 (togpakke 2 nord): Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo-Trondheim.
• Kontraktsignering togpakke 1 sør skjer i august 2017 – noen uker før stortingsvalget.
• Kontraktsignering for togpakke 2 nord skjer i desember 2017.
Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet, Samferdselsdepartementet