Forsvarssjefen vil likevel ikke privatisere verkstedene
Forsvarssjefen lytter til organisasjonene, og ingen verksteder skal legges ned nå. LO-forbundene tror likevel ikke kampen er over.
VERKSTEDENE BESTÅR: Forsvarets tekniske verksted på Elverum skal likevel ikke legges ned. Også verkstedet på Bardufoss skal bestå, ifølge Forsvarssjefen.
Håvard Sæbø
may.berg@lomedia.no
Det blir ingen outsourcing av vedlikeholdet i Forsvaret i første omgang, har Forsvarssjefen bestemt.
I går møtte Forsvarssjefen organisasjonene i Forsvaret og kunngjorde Forsvaret skal få bedre tid på seg til å innfri innsparingskravene. Og viktigst av alt for LO-forbundene: verkstedene i Bardufoss og Elverum skal ikke legges ned, i hvert fall ikke nå.
Verkstedene i Elverum og Bardufoss driver i dag blant annet med vedlikehold av håndvåpen og lastebilene til Forsvaret.
• Forsvarsdepartementet selger ut vedlikehold av fly og helikopter til Kongsberg Gruppen
Glede på Elverum
I Hærens verksted i Elverum ble budskapet om at det ikke blir noen nedleggelse nå, tatt imot med overraskelse og glede av 60 ansatte som har levd i det uvisse.
– Vi er glade for at julegaven i år ikke ble at verkstedet skal legges ned på nyåret, og vi takker tillitsvalgtapparatet, politikerne og hærsjef Odin Johansen for at de har jobbet for verkstedene våre, sier NTL-tillitsvalgt på verkstedet Tor Kristian Godlien.
Verkstedene i Hæren skal overføres til Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO). Det er ikke NTL-tillitsvalgt Godlien fornøyd med.
– Men vi er i hvert fall i Forsvaret, og vi blir ikke nedlagt. Vi vet ikke hva som skal skje videre, men første skritt er positivt, sier Godlien.
Lyttet til innsigelsene
Både organisasjonene i Forsvaret og sjefene for våpengrene har advart mot de endringene som Forsvarsdepartementet påla Forsvarssjefen å gjennomføre. Mesteparten av vedlikeholdet skulle overføres til FLO og samtidig skulle man åpne for en betydelig grad av outsourcing av vedlikeholdet til private firmaer.
Innsigelsene har handlet om at beredskapen og den operative driften ville bli svekket, og kvaliteten på vedlikeholdet kunne bli skadelidende. Det har også blitt reist tvil om den økonomiske gevinstene ved disse endringene.
• Ansatte advarer mot privatisering av vedlikehold i Forsvaret
Positivt overrasket
– De ansatte ble reddet av gongongen i denne runden, men vi skal gå flere runder. Vi har ikke senket guarden, sier Tom-Rune Klemetsen, leder i NTL Forsvaret.
Han ble positivt overrasket på møtet med forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen i går.
– Under drøftingsmøtet for ei uke siden, var det ingenting som tilsa at forsvarssjefen skulle komme til den konklusjonen han kom med i går. Oppdraget om å spare inn over 300 millioner kroner var en del av langtidsplanen for Forsvaret, og når han reduserer ambisjonene kraftig, så antar jeg at han ikke gjør det uten å ha konferert med politisk ledelse, sier Klemetsen.
Forsvaret avviser at innsparingskravet på 317 millioner kroner er redusert.
Klemetsen påpeker at det fortsatt er store innsparinger som skal foretas. Verkstedene i FLO, inkludert de to verkstedene på Elverum og Bardufoss som nå skal overføres, skal kutte 75 millioner kroner i kostnader i perioden fram til 2021.
Klemetsen er glad for at det ikke kommer på tale å flytte verkstedene; de skal forbli i Elverum og Bardufoss.
– Men ingen kan si hva som kan skje på sikt, når Forsvaret kjøper nytt materiell og industrien ønsker å ha vedlikeholdet selv, slik det er tilfelle med de nye F35-flyene, påpeker Klemetsen.
Luftforsvaret var pålagt å spare inn 200 millioner kroner på vedlikeholdet. Det er fortsatt slik at Luftforsvaret skal sette bort deler av vedlikeholdet til en privat aktør. Ifølge Klemetsen, gikk forsvarssjefen langt i å love at før kontrakt blir undertegnet, skal organisasjonene bli informert om innsparingspotensialet.
NOF-lederen er fornøyd
Torbjørn Bongo, leder i Norges offisers- og spesialistforbund (NOF) er fornøyd med utfallet. Han berømmer forsvarssjefen for å ha lyttet og tatt tilbakemeldingene på alvor.
– Det skal han ha skryt for. Vi er fornøyd med at forsvarssjefen har lyttet til sjefene for våpengrenene og til organisasjonene som har vært samstemt imot disse planene. Men vi er fortsatt misfornøyd med den politiske retningen på standpunktene hans, selv om han skal gå saktere fram. Vi mener at verkstedene i Hæren burde forbli i Hæren og at Luftforsvaret burde beholde mer av vedlikeholdet. Men vi er fornøyd med at han har satt bremsen på, og at han framover skal ha en tettere dialog med våpengrenene og ha prosesser med organisasjonene, sier Bongo.
NOF-lederen understreker at man ikke er ferdig å diskutere de prinsipielle sidene ved vedlikeholdet i Forsvaret. LO skal møte den politiske ledelsen i Forsvarsdepartementet 4. januar, og da kommer LO til å utfordre departementet til å ta en helhetlig utredning av vedlikeholdet i Forsvaret, et krav som LO fremmet overfor departementet for ett år siden.
– I et slikt perspektiv er det bra at vi kjører saktere. Det kan gi oss tid til å foreta en helhetlig utredning, sier Bongo.
• Frafallet i Forsvaret bekymrer forbundstopp
Forsvarssjefen: Grundig prosess
Forsvarssjef Haakon Bruun-Hansen sier i en pressemelding at det første som skal skje er en overføring av landverkstedene fra Forsvaret til Forsvarets Logistikkorganisasjon. Forsvaret presiserer at innsparingskravet på 317 millioner er et oppdrag Forsvaret har fått, og forsvarssjefen har ikke redusert dette innsparingskravet.
– Et viktig element i det nye konseptet er etableringen av sentral produksjonsstyring i FLO, for å bedre styringen av vedlikeholdsprosessene, inkludert tilgjengelighet på reservedeler, sier han.
Ytterligere effektiviseringstiltak skal gjøres gjennom en prosess som skal finne de beste løsningene. Men han er tydelig på at det kan bli kuttet stillinger i framtida:
– Det er klart at det er naturlig å se på antall årsverk. Her vil det også ligge innsparinger. Men hvor og hvordan dette treffer er ikke avgjort. Det er nettopp dette FLO, i samarbeid med Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret, skal se på fremover. Målet er mer effektivt vedlikehold og mer ressurser til å styrke den operative evnen.
Han sier også at han synes det er udramatisk å bruke private aktører mer enn i dag:
– I hvert tilfelle skal vi se på hva som er hensiktsmessig for Forsvaret. I noen tilfeller kan det være at Forsvaret selv kan gjøre mer og billigere enn private aktører. I andre tilfeller kan det være motsatt. Ser man på Luftforsvaret, er dette allerede vanlig. Anskaffelsen av for eksempel F-35 inkluderer egne avtaler for tyngre vedlikehold. Og slik vil det være på andre våpensystemer fremover, sier admiralen.
Dette er bestemt:
• Nye kapasiteter, reduserte klartider og økte beredskapskrav gjør at Forsvarets kostnader til vedlikehold vil øke med 14 prosent frem til 2020 (beregninger foretatt av Forsvarets forskningsinstitutt).
• Forsvarets logistikkorganisasjon overtar i 2019 ansvaret for alt vedlikehold i Forsvaret og skal blant annet etablere en funksjon for å ivareta sentral produksjonsstyring.
• FLO skal sammen med Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret effektivisere vedlikeholdet, blant annet gjennom å bedre rutiner og prosesser, og forhandle bedre rammeavtaler og kontrakter med leverandører.
• Langtidsplanen for Forsvaret legger opp til at effektivisering av vedlikehold i Forsvaret skal gi en årlig innsparing på 317 millioner fra 2021.
• Salget av Aerospace Industrial Maintenance Norway AS (AIM) til Kongsberg Defence & Aerospace, den 13. desember 2018, er ikke en del av Forsvarssjefens beslutning om fremtidig vedlikehold. Salget ble gjennomført av Forsvarsdepartementet.
Kilde: Forsvaret.no
Flere saker
Dette er bestemt:
• Nye kapasiteter, reduserte klartider og økte beredskapskrav gjør at Forsvarets kostnader til vedlikehold vil øke med 14 prosent frem til 2020 (beregninger foretatt av Forsvarets forskningsinstitutt).
• Forsvarets logistikkorganisasjon overtar i 2019 ansvaret for alt vedlikehold i Forsvaret og skal blant annet etablere en funksjon for å ivareta sentral produksjonsstyring.
• FLO skal sammen med Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret effektivisere vedlikeholdet, blant annet gjennom å bedre rutiner og prosesser, og forhandle bedre rammeavtaler og kontrakter med leverandører.
• Langtidsplanen for Forsvaret legger opp til at effektivisering av vedlikehold i Forsvaret skal gi en årlig innsparing på 317 millioner fra 2021.
• Salget av Aerospace Industrial Maintenance Norway AS (AIM) til Kongsberg Defence & Aerospace, den 13. desember 2018, er ikke en del av Forsvarssjefens beslutning om fremtidig vedlikehold. Salget ble gjennomført av Forsvarsdepartementet.
Kilde: Forsvaret.no