Nav, saksbehandlingstid:
Frp-politiker krever svar om lang saksbehandling i Nav-klagesaker
Erlend Wiborg (Frp), leder i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, mener det er uakseptabel lang behandlingstid i Nav-klagesaker. Nå krever han svar fra statsråden.
Erlend Wiborg (Frp) vil vite hva arbeids- og sosialministeren har tenkt å gjøre med den lange saksbehandlingstida i Nav-klagesaker.
Sissel M. Rasmussen
Lørdag skrev Dagsavisen at saksbehandlingstida i Nav-klagesaker har økt enormt de siste årene. Nav er langt unna å nå målkravene som er satt og beklaget situasjonen. I Trygderetten har saksbehandlingstida i saker som gjelder uførepensjon/uføretrygd økt fra fire til ni måneder i perioden 2014–2018.
Advokat Lene Wallem fortalte at den lange saksbehandlingstida får dramatiske konsekvenser for hennes klienter fordi de står uten stønad mens saken behandles. Erlend Wiborg i Frp reagerer sterkt på situasjonen.
– Jeg synes ikke det er akseptabelt i det hele tatt at saksbehandlingstida er så lang, sier Wiborg.
• Nav-klager kan ta opptil to år. Imens drives folk fra gård og grunn, sier advokat
Spørsmål til ministeren
Frp-politikeren har nå stilt skriftlig spørsmål til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H).
Wiborg ber statsråden redegjøre for den lange saksbehandlingsstida både i Nav og Trygderetten og spør også om hvilke tiltak som kan iverksettes for å bedre situasjonen.
– Det er snakk om at mange mister ytelser over lang tid, ytelser de er helt avhengig av for å betale boliglån, barnehage, klær og mat, og det er ikke akseptabelt, sier Wiborg.
Vil ha råd
På spørsmål om han ikke har vært kjent med situasjonen, svarer han:
– Vi har vært kjent med at det har vært for lang ventetid. Regjeringen har forsøkt å ta flere grep, men likevel er saksbehandlingstida altfor lang.
– Hva mener du bør gjøres?
– Jeg har ingen umiddelbare løsninger. Nå vil jeg høre hva departementet mener de kan og bør gjøre, sier Wiborg og legger til:
– Vi må lytte til alle råd vi kan få.
Klagesaker
I fjor behandlet Nav 42.600 klagesaker totalt. Nav har opplyst at 20 prosent får omgjort sine vedtak.
– Hva synes du om at Nav får så mange klager og at mange vedtak omgjøres?
– Man må se tallet opp mot det totale antallet vedtak som Nav gjør. Det vil alltid være mennesker som gjør feil, men vi må jobbe for å redusere antallet. Vi må også sørge for at folk får raskere vedtak i sine saker. Da får feilene som gjøres mindre konsekvenser for den enkelte.
Les også:
• Ungdom presses over på uføretrygd og sosialhjelp, advarer Nav-veileder
• Hauglie har ingen planer om å endre reglene for arbeidsavklaringspenger
• – Når Nav-ansatte kritiserer regjeringens innstramminger, må politikerne våkne
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.