JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSB konkurranseutsetter renhold av togene

NSB legger renholdet av togene ut på anbud allerede neste år, til tross for at de ikke må før 2019. De ansatte i datterselskapet kaller avgjørelsen «tragisk».
KONKURRANSEUTSETTES: NSB setter renhold og annen klargjøring av togene ut på anbud. Begrunnelsen er å redusere kostnadene.

KONKURRANSEUTSETTES: NSB setter renhold og annen klargjøring av togene ut på anbud. Begrunnelsen er å redusere kostnadene.

Bjørn A. Grimstad

oystein.braathen@lomedia.no

Fram til juni 2019 har NSB ansvaret for all drift av persontrafikken og dermed mulighet til å plassere kontrakten direkte hos datterselskapet Trafikkservice. Likevel skal renholdet konkurranseutsettes neste år.

Dette skjer med jernbanen fremover

– Det er provoserende at de gjennomfører dette alt nå. En ny aktør kommer uansett ikke før i juni 2019. Her kunne de funnet overgangsordninger, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

NJF-leder Jane B. Sæthre

NJF-leder Jane B. Sæthre

Ole Palmstrøm

– Ser kun på pris

Hun mener NSB utelukkende ser på kostnadene.

– Leveransene fra Trafikkservice er fullt og helt tilpasset NSB. Så viser de til renholdsavtaler i LO som er annerledes. Hele begrunnelsen er en reduksjon av lønns- og pensjonsvilkår for de ansatte. NSB ser bort fra administrasjonskostnadene ved å konkurranseutsette, kvalitet på arbeidet og om det blir dårligere forutsigbarhet, sier Sæthre.

Konkurransen om persontrafikken er i gang

Ny situasjon

Anbudet på Sørlandsbanen er i gang. Vinnerselskapet overtar i juni 2019. Fram til da kan Trafikkservice AS beholde oppdraget, fordi NSB har lov til å plassere kontrakten hos eget datterselskap.

Dette har vi pekt på hele veien under arbeidet med jernbanereformen, den går ut over de ansatte. Vi får høre at LO og Jernbaneforbundet svartmaler, men nå ser alle hva som skjer, mener Sæthre.

Eiere er NSB med 55 prosent og ISS med 45 prosent. Kontraktene på togrenhold har tidligere vært anbudsutsatt. Da har Trafikkservice vunnet de fleste oppdragene, mens noen mindre stasjoner har gått til konkurrenter. Fordi så mye av arbeidet foregår om natten, har de ansatte forhandlet fram bedre vilkår for ubekvem arbeidstid enn renholdsbransjen generelt. I alt har selskapet 279 ansatte, av disse er cirka 200 med i Klargjøringspersonalets Fagforening i NJF.

Gjelder renhold og vedlikehold

Saken har vært oppe i konsernstyret der de ansattes representanter har kommet med merknader.

– Vi har vært tydelige på at vi ikke er enige i konkurranseutsetting, men er i mindretall. Hadde vi hatt flertall, ville resultatet blitt annerledes, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund og en av tre ansatterepresentanter.

Nå fortsetter NSBs ledelse arbeidet med anbudet. I siste styremøte var det kun en orientering om prosessen videre. Denne nye konkurranseutsettingen gjelder også vedlikehold av togene.

• Følg oss på Facebook

Løftebrudd

De NJF-organiserte i Trafikkservice hadde håpet på et annet utfall. Likevel er de ikke overrasket.

– Vår kontrakt går ut til sommeren, men vi hadde håpet på en forlengelse siden det skjer så mye på jernbanen nå, sier Wencke Bye, leder i Klargjøringspersonalets forening.

– Dette strider mot det regjeringen har sagt tidligere. Samferdselsminister Solvik-Olsen har gjentatt at reformen ikke skulle gå ut over ansattes lønns- og pensjonsvilkår. Dette er tragisk, sier Wencke Bye.

NSB svarer

NSB har følgende uttalelse om saken, og opplyser at de ikke har kommentarer utover dette:

«For å vinne fremtidig anbud om å kjøre tog i Norge, må NSB styrke sin konkurransedyktighet. Avtalen med NSB Trafikkservice utløper i juli 2018. Det betyr at vi må vurdere hvordan vi kan sikre at pris og kvalitet på vedlikehold og renhold av togmateriellet er konkurransedyktig også i fremtiden. Konsernstyret er orientert om planene for dette.»

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse