JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Slik prosessen har vært siden jernbanereformen ble vedtatt og fram til den første kontrakten ble tildelt, har det vært gitt at et utenlandsk selskap ville gå seirende ut på bekostning av NSB, mener Jane B. Sæthre, leder av Norsk Jernbaneforbund.

Slik prosessen har vært siden jernbanereformen ble vedtatt og fram til den første kontrakten ble tildelt, har det vært gitt at et utenlandsk selskap ville gå seirende ut på bekostning av NSB, mener Jane B. Sæthre, leder av Norsk Jernbaneforbund.

Mimsy Møller, Dagsavisen

Britiske Go-Ahead danket ut NSB på Sørlandsbanen:

NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen

– Avtalt politisk spill. Det sier Norsk Jernbaneforbund om at NSB tapte kontrakten om Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.


24.10.2018
09:41
21.08.2023 17:14

– Ut fra oppsplittingen av NSB og etableringen av Norske Tog og Entur, samt overføringen av disse selskapene og Mantena til Samferdselsdepartementet, var det ikke mulig å la NSB vinne, sier forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund.

– Alle virkemidler og konkurransefordeler ble fratatt NSB. De satt kun igjen med de ansatte og kostnadene det innebærer. I tillegg ble også ROM Eiendom overført fra NSB til Bane NOR, fortsetter hun.

Det at Jernbanedirektoratet endte med å gi kontrakten for Trafikkpakke 1: Sør til britiske Go-Ahead, overrasket følgelig ikke Sæthre.

– Vi kan ikke se at dette er noen annet enn avtalt politisk spill, basert på politisk ideologi. Det virker usannsynlig at dette har vært en redelig konkurranse.

NSB vraket på tre tog-strekninger: – Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner

– Forsøk på å tilgrise

Både Jernbanedirektoratet og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) avviser blankt at det på noen måte har vært noen form for avtalt spill.

«Konkurransene om trafikkpakkene er reelle nøytrale konkurranser der alle som leverer tilbud vurderes på det samme grunnlag. Det foreligger naturligvis ingen føringer om ønskelige vinnere», heter det i en epost Dagsavisen har fått fra fungerende kommunikasjonssjef Njål Svingheim i Jernbanedirektoratet.

– Jeg opplever uttalelsene som helt useriøse. Dette er et forsøk på å tilgrise debatten som det ikke finnes grunnlag for, sier Dale om Sæthres utspill.

– Staten er en stor kjøper av infrastrukturtjenester, både når det gjelder jernbane, fly og kystruter. Da er vi avhengige av å opptre ryddig i alle saker.

– Hva måtte til for at NSB skulle vinne konkurransen om Sørlandsbanen?

– At de var best, svarer Dale.

– Vil NSB også tape de to neste trafikkpakkene?

– Det er på ingen måte gitt. Tvert imot sier NSB at de har lært mye av denne konkurransen, og jeg håper de fortsetter å konkurrere. Vi ser at de halverte prisen sin i denne konkurransen. Billigere jernbane gir oss muligheten til å drive enda mer jernbane og til å kjøpe inn flere togsett.

Følg oss på Facebook

Dale tilføyer at han respekterer at fagforeningene er imot konkurranseutsettingen av jernbanen.

– Men forsøk på å antyde at det ikke er en redelig prosess, er grovt urimelig, sier Dale.

Har aldri vunnet i Sverige

Dagsavisen har også spurt NSB om hvordan de så på muligheten til å vinne Trafikkpakke 1: Sør, og hva de tror om muligheten til å vinne de to neste trafikkpakkene.

– Dette er spørsmål du må rette til Jernbanedirektoratet, svarer Gina Scholz, kommunikasjonssjef NSB Persontog.

– Hva tror du om dette, Jane B. Sæthre?

– Ut fra mer kompleksitet med kombinasjon av elektriske og dieseldrevne banestrekninger, samt grisgrendte strøk og generelt svakt trafikkgrunnlag, kan NSB muligens vinne Trafikkpakke 2: Nord. Når det gjelder Bergensbanen er jeg veldig i tvil.

I Sverige har jernbanestrekninger blitt konkurranseutsatt i et kvart århundre allerede.

– Jeg konstaterer at Go-Ahead har vært med i flere store konkurranser i Sverige uten å vinne, sier Valle Karlsson.

Han leder Seko, fagforeningen som organiserer flest lokførere, konduktører og annet togpersonell i vårt naboland.

Han har merket seg at Go-Ahead vant sin første kontrakt i Norge med et tilbud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent. Go-Ahead vil i snitt få cirka 150 millioner kroner i året fra staten, mens NSB i år får 486 millioner kroner for å kjøre tog på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.

– Politikerne må ta ansvar og forstå at når noen kommer med at anbud som er betydelig lavere enn andres anbud, må det stilles spørsmål ved rimeligheten ved dette, sier Karlsson.

Svenskene privatiserte jernbanen. Nå kommer advarselen til Norge

– Har fått betale dyrt

– Vi har flere eksempler i Sverige på at selskap har vunnet kontrakter ved for lave anbud, og at de ansatte har fått betale dyrt for at det er blitt regnet feil, fortsetter Karlsson.

– På hvilken måte?

– Generelt har krav om økt effektivitet ført til tøffere tidsplaner hvor arbeidsgiverne i betydelig større utstrekning utnytter kollektivavtalens ytterste grenser. Bruken av korttidsansatte har økt kraftig, og det har skjedd en forandring i retning mer service og mindre sikkerhet, svarer Karlsson.

Sæthre tror vi nå kan komme til å se en lignende utvikling i Norge.

– Det vil bli et press på alt som koster penger, som bemanning, opplæring, helgetillegg, vedlikehold og renhold. Go-AHead har sagt at de vil tjene penger på flere passasjerer, men bare ett ekstra tog på skinnene koster enormt mye. Vinninga ved det kan da fort gå opp i spinninga.

Privatiseringen av jernbanen kan føre til intern strid i LO, advarer NJF-lederen

Oljefondet er syvende største eier i britiske Go-Ahead, anbudsvinneren på Sørlandsbanen

Kampen om Trafikkpakke 1: Sør

* I forrige uke besluttet Jernbanedirektoratet at britiske Go-Ahead skal stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 15. desember 2019.

* Go-Ahead får et vederlag på om lag 1,5 milliarder kroner for ti år.

* Også NSB og svenske SJ var med i sluttfasen av konkurransen.

* Det var «marginale forskjeller mellom tilbyderne», ifølge Jernbanedirektoratet.

* Til slutt ble pristilbudet avgjørende. Go-Ahead leverte et tilbud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent.

* «Go-Ahead har lagt inn flere kvalitetsforbedringer i sitt tilbud», blant annet sømløshet mellom tog og buss, kjøp av frokostpakke, interiørmessig oppgradering av togsett og sovevogner, tilgang til togets intranett med ulike former for underholdning og tilbud om deleordning for elbil.

* Go-Ahead vil også øke antallet avganger tidligst fra desember 2020. Det innebærer én ekstra avgang hver vei på Sørlandsbanen sammenlignet med dagens rutetilbud, en økning fra én til to avganger hver time på lørdager og søndager på Jærbanen, samt en ny pendleravgang til Stavanger på hverdager.

24.10.2018
09:41
21.08.2023 17:14

Kampen om Trafikkpakke 1: Sør

* I forrige uke besluttet Jernbanedirektoratet at britiske Go-Ahead skal stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 15. desember 2019.

* Go-Ahead får et vederlag på om lag 1,5 milliarder kroner for ti år.

* Også NSB og svenske SJ var med i sluttfasen av konkurransen.

* Det var «marginale forskjeller mellom tilbyderne», ifølge Jernbanedirektoratet.

* Til slutt ble pristilbudet avgjørende. Go-Ahead leverte et tilbud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent.

* «Go-Ahead har lagt inn flere kvalitetsforbedringer i sitt tilbud», blant annet sømløshet mellom tog og buss, kjøp av frokostpakke, interiørmessig oppgradering av togsett og sovevogner, tilgang til togets intranett med ulike former for underholdning og tilbud om deleordning for elbil.

* Go-Ahead vil også øke antallet avganger tidligst fra desember 2020. Det innebærer én ekstra avgang hver vei på Sørlandsbanen sammenlignet med dagens rutetilbud, en økning fra én til to avganger hver time på lørdager og søndager på Jærbanen, samt en ny pendleravgang til Stavanger på hverdager.




Mest lest

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Tipset Arne fikk av en kollega, var verdt over en million i pensjon

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Nå har Gro og 49 kolleger jobbet hjemmefra i nesten fire år

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

– Frustrasjonen hos budene er stor, så vi blir godt mottatt

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Jan-Erik Østlie

Vant fram i historisk streik: – Takk til dere ni som tok denne kampen

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine

Debatt

Litt forenklet kan man si at de med høyest lønn også er de som både lever lengst og som står lengst i jobb. Og dermed får de også mest i pensjon, skriver Geir Allan Stava og Jeanine Norstad.

Litt forenklet kan man si at de med høyest lønn også er de som både lever lengst og som står lengst i jobb. Og dermed får de også mest i pensjon, skriver Geir Allan Stava og Jeanine Norstad.

Colourbox

Unødvendig og uklokt med økt pensjonsalder


Flere saker