JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs transportdirektiv kan gi økt kabotasjekjøring

Postkom utfordrer Arbeiderpartiet på sosial dumping i transportbransjen

Postkom utfordret Arbeiderpartiet på det kommende transportdirektivet fra EU under Kartellkonferansen.
UTFORDRET: Morten Olsen i Postkom ønsket svar på hva Arbeiderpartiet vil gjøre for å skape ryddige forhold i transportbransjen.

UTFORDRET: Morten Olsen i Postkom ønsket svar på hva Arbeiderpartiet vil gjøre for å skape ryddige forhold i transportbransjen.

Kai Hovden

kai.hovden@lomedia.no

Postkoms Morten Olsen utfordret Arbeiderpartiet og partisekretær Kjersti Stenseng på hva de vil gjøre for å kjempe mot sosial dumping i en stadig tøffere transportbransje.

Stenseng (Ap) med utilslørt frieri til fagbevegelsen

Tøffe vilkår

Olsen viste til EUs ønske om å kunne øke graden av kabotasjekjøring i det kommende, fjerde transportdirektivet.

– Jeg vil utfordre Arbeiderpartiet på hva de vil gjør for å kjempe mot et direktiv som ikke vil tjene oss, sa Olsen.

Han beskrev en transportbransje som i stadig større grad fremstår som råtten, og hvor tilfellene av sosial dumping kommer hyppigere.

Olsen ønsker økt kontroll og strengere restriksjoner mot transportkjøpere som bryter påseplikten, altså plikten til å sikre at lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandør er i overensstemmelse med gjeldende allmenngjøringsforskrifter.

– Hadde denne vært overholdt, ville vi hatt færre «cowboyer» i bransjen, påpekte Olsen.

Bruk av vetorett

– Vi må være mye tydeligere på hvordan vi vil bruke handlingsrommet som ligger i EØS-avtalen, svarte Stenseng.

Hun var klar på at Ap er åpne for å bruke vetoretten i avtalen når det kommer til spørsmål om kabotasjekjøring.

– Kabotasje og sosial dumping er et problem, og det vil Ap gjøre noe med, sa Stenseng.

Ifølge Olsen er det all grunn til å vurdere bruk av vetoretten.

– Det er flere forhold i EUs fjerde transportdirektiv som utfordrer blant andre busssjåfører og andre yrkessjåfører, sa han etter å ha hørt Stensengs svar.

Flere saker fra Kartellkonferansen:

EØS-skepsisen i fagbevegelsen bekymrer LO-lederen
Hun krever et tydelig Ap mot privatisering: – Vi vil begeistres og se handling
Ungdomspolitikerne vil at flere organiserer seg: – Når fagbevegelsen svekkes, påvirker det kjøttvekta i samfunnet
Teknolog Seres mener staten må tilrettelegge for framtidens næringer: – Hele grunnlaget for velferdssamfunnet er i endring
Møbelprodusent Vestre vil ha drahjelp fra LO: – Vi trenger en statlig næringspolitikk
Dette er Hadia Tajik (Ap) og Petter Stordalen veldig enige i
Petter Stordalen med råd til statlige arbeidsgivere: – Kultur, mangfold og inkludering lønner seg alltid
– Kriminalomsorgen er ikke modernisert, effektivisert eller avbyråkratisert. Vi er redusert, sier Tommy Fredriksen i NFF
Hardkjør mot regjeringens regionreform på Kartellkonferansen
Statsråd Mæland: – Jaggu på tide at også staten effektiviserer
LO Stat utfordrer statsråd Mæland til å evaluere ostehøvelreformen
Nå har EØS-skeptikerne i LO fått vind i seilene
Hotelleier Stordalen, teknolog Seres og statsråd Mæland er med når Kartellkonferansen 2018 skal diskutere framtida for staten

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse