Halvparten av veiarbeid-bedriftene bryter regler om lønn og arbeidstid
Stikkprøver utført av Statens vegvesen avslørte brudd på lønns- og arbeidstidsregler hos annenhver bedrift som hadde anleggs- eller driftsoppdrag.
Illustrasjonsfoto.
Bjørn A. Grimstad
Avdelingsdirektør Bettina Sandvin sier til Dagens Næringsliv at funnene er deprimerende i en tid der det snakkes mye om å bekjempe sosial dumping og sørge for like konkurransevilkår.
– Hvis stikkprøvene er representative, er det et hav mellom liv og lære, sier avdelingsdirektør Sandvin. Hennes seksjon har ansvar for hvordan kontraktene med Vegvesenet utformes.
– Vi finner feil over alt, både i bygge- og driftskontrakter. Dette skjer selv om bransjen sier de tar opp kampen mot de useriøse, sier Sandvin.
Administrerende direktør Julie Brodtkorb i arbeidsgiverorganisasjonen Maskinentreprenørenes Forbund beklager situasjonen.
– Selvfølgelig skal norsk lov følges. Det samme gjelder bestemmelsene om lønn, skift og overtid, sier hun. Samtidig mener hun det er grunn til å diskutere om det er regler som er lite hensiktsmessige.
– For eksempel regelen om at lærlinger under 18 år skal ha normalarbeidstid, mens hele anleggslaget har avtalt 12 timers skift og motsvarende friperiode. Men her må det da arbeides for å endre reglene, ikke bryte dem.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.