JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Halvparten av veiarbeid-bedriftene bryter regler om lønn og arbeidstid

Stikkprøver utført av Statens vegvesen avslørte brudd på lønns- og arbeidstidsregler hos annenhver bedrift som hadde anleggs- eller driftsoppdrag.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Bjørn A. Grimstad

Avdelingsdirektør Bettina Sandvin sier til Dagens Næringsliv at funnene er deprimerende i en tid der det snakkes mye om å bekjempe sosial dumping og sørge for like konkurransevilkår.

– Hvis stikkprøvene er representative, er det et hav mellom liv og lære, sier avdelingsdirektør Sandvin. Hennes seksjon har ansvar for hvordan kontraktene med Vegvesenet utformes.

– Vi finner feil over alt, både i bygge- og driftskontrakter. Dette skjer selv om bransjen sier de tar opp kampen mot de useriøse, sier Sandvin.

Vegvesenet med knusende kritikk av regionreformen: Mener regional veiadministrasjon blir dyrere og dårligere

Administrerende direktør Julie Brodtkorb i arbeidsgiverorganisasjonen Maskinentreprenørenes Forbund beklager situasjonen.

– Selvfølgelig skal norsk lov følges. Det samme gjelder bestemmelsene om lønn, skift og overtid, sier hun. Samtidig mener hun det er grunn til å diskutere om det er regler som er lite hensiktsmessige.

– For eksempel regelen om at lærlinger under 18 år skal ha normalarbeidstid, mens hele anleggslaget har avtalt 12 timers skift og motsvarende friperiode. Men her må det da arbeides for å endre reglene, ikke bryte dem.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse