Ble sykere i møte med Nav:
Hva gikk galt da Geir ble mistrodd av Nav? Nå vil Nav-sjefen finne svar
Direktør Hans Christian Holte sier at Nav vil se nærmere på hva som kunne vært gjort annerledes i Geir Pedersens sak.
KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.
Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no
merete.holtan@lomedia.no
I begynnelsen av september skrev Arbeidsmanden om Geir Pedersen fra Finnmark som er overfølsom for lyder etter en hjerneblødning, men likevel ble satt på tiltak på et snekkerverksted av Nav.
Pedersen forteller hvordan han svimte av på tiltaket, og hvordan helsa hans er blitt verre i møte med Nav.
Dialogen med etaten, dokumentert gjennom referater, gir inntrykk av at Nav ikke tror på Geir Pedersens plager, men presser på for å få ham ut i tiltak i strid med legenes råd.
Pedersens fortelling fikk flere politikere til å reagere. Blant andre Per Olaf Lundteigen (Sp), som kom med en oppfordring til Nav-direktør Hans Christian Holte:
– Jeg vil be om at Nav-sjefen personlig setter seg inn i denne saken og foretar en vurdering av hva som er blitt gjort og hva som burde blitt gjort. Han må svare på om det er sånn vi skal ha det når det kommer til både regelverk, praksis og kultur i Nav, og komme med en anbefaling av hva vi folkevalgte kan gjøre for å endre på disse forholdene, sa Sp-politikeren, som har sittet i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget de siste fire årene.
Politikere reagerer: Geir ble sykere i møte med Nav. Nå krever en rekke politikere endring
Nav-direktøren: – Vil lære av saken
Hans Christian Holte vil gjerne svare både Lundteigen og Geir Pedersen selv. Nav-direktøren innleder med å si dette:
– Jeg synes det er leit å høre at Geir Pedersen har hatt den erfaringa han har hatt med oss i Nav. Jeg kan ikke uttale meg om saken annet enn på grunnlag av det jeg har lest i mediene. Men slik den kommer fram i artikkelen, kunne nok Nav ha håndtert denne saken bedre.
Holte presiserer at Nav ikke vil slippe saken.
– Vi er nå i dialog med Geir Pedersen, både på lokalt nivå og fylkesnivå, og det er jeg glad for. Vi vil se nærmere på saken, og hva vi kan lære av den.
Pasientrådgiver og tidligere ansatt i Nav: – Navs behandling av Geir er etter mitt syn sterkt kritikkverdig
– Klarte ikke finne tiltak på en god nok måte
Også Kirsti Bergstø, nestleder i SV, uttalte seg om saken til Geir Pedersen i Arbeidsmanden.
Bergstø har selv jobbet i Nav og fortalte om hvordan etaten er underlagt et system for kjøp av tjenester hos ulike tiltaksleverandører. Det var hos en slik tiltaksleverandør at Geir Pedersen ble satt på et snekkerverksted for å jobbe, og Bergstø forklarte hvordan slikt kan skje:
– Nav kjøper et visst antall tiltaksplasser av en aktør, og det enkelte Nav-kontor må rapportere hvorvidt de klarer å fylle opp de innkjøpte plassene istedenfor å bli målt på om de klarer å møte de som trenger hjelp.
Nav-direktør Hans Christian Holte sier at dette ikke er helt presist.
– Det er ikke slik at vi må fylle opp ledige plasser i tiltak vi har kjøpt. Vi betaler for de plassene vi bruker, og det er den enkeltes behov som skal styre, sier han, og utdyper:
– Nav har omtrent 60.000 på arbeidsmarkedstiltak hvert år. Dette er store volum, men det er viktig å finne de rette tiltakene for hver enkelt. I Geir Pedersens sak klarte vi ikke det på en god nok måte, sett ut fra det artikkelen forteller.
Aktuelt: Nav avslutter en rekke koronatiltak fra 1. oktober. Se oversikten her
– Ikke imøtekommende nok
Arbeidsmanden refererer i saken om Pedersen enkelte svar 53-åringen har fått på serviceklager hos Nav, med formuleringer som at det kan «oppfattes vanskelig at Nav opprettholder fokus på muligheten i arbeidsevnen, kanskje i større grad enn hindringene.»
Nav skriver også i et tilfelle at «det er mistanke om Ménières sykdom – kan det være årsaken til at han føler han vil svime av …».
– Et slikt språk legger, slik Arbeidsmanden leser det, mye ansvar over på Pedersen for hvordan han oppfatter ting, ikke hvordan Nav har opptrådt. Språket bidrar også til å trekke Pedersens troverdighet i tvil. Er du enig i det?
– Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes. Svarene fra Nav er ikke imøtekommende nok. Når folk skriver serviceklager til oss, er det egentlig en tillitserklæring til Nav, en tilbakemelding vi skal bruke til å lære. Da må vi møte tilbakemeldingene på en god måte, sier Hans Christian Holte.
Saken fortsetter under bildet.
FORTALTE: – Jeg er ikke blitt trodd og møtt med forståelse for helseplagene mine, og jeg er ikke blitt behandlet med respekt og likeverdighet, har Geir Pedersen sagt om sitt møte med Nav.
Sissel M. Rasmussen
Råd til politikerne
– I intervjuet med Arbeidsmanden spør Per Olaf Lundteigen om du kan komme med en anbefaling til politikerne om hva de bør gjøre med regelverket for at folk skal kunne møtes på en god måte hos Nav. Har du en anbefaling?
– Lundteigen og flere andre politikere er med rette opptatt av hvordan Nav gjør jobben sin, Nav er jo en sentral del av velferdssystemet vårt. Vi må hele tiden gjøre en løpende vurdering av hvordan regelverket virker i praksis og bringe våre erfaringer videre til den enhver tid sittende regjering. Lundteigen peker også på interne forhold i Nav, og jeg er enig i at vi må utvikle oss og bli bedre. Jeg satte i gang et arbeid for dette da jeg kom til Nav i fjor høst. Det arbeidet handler blant annet om at vi skal ha et klart og imøtekommende språk og samarbeide godt internt. Denne typen saker forteller meg at vi har noe å strekke oss etter.
– Politikere har også uttalt at de synes regelverket for arbeidsutprøving er for rigid, og at det kan bidra til å gjøre folk sykere. Bør regelverket justeres, slik du ser det?
– Nettopp fordi jeg ikke er politiker, har jeg ingen konkrete vurderinger av regelverket. Det er det til syvende og sist Stortinget som bestemmer.
Mye delt: Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten
Legenes råd ble overprøvd
Lise Christoffersen (Ap), som også har sittet i arbeids- og sosialkomiteen den siste stortingsperioden, poengterte overfor Arbeidsmanden at «Geir Pedersens opplevelser føyer seg inn i en lang rekke av lignende saker der medisinske vurderinger fra fastlege og spesialisthelsetjeneste som kjenner pasienten, overprøves av en rådgivende lege som aldri har møtt vedkommende».
– Jeg kjenner ikke detaljene i saken, men det lokale Nav-kontoret skal i samråd med fylket se på om noe skulle vært gjort annerledes, kommenterer Hans Christian Holte.
– Til slutt: Etter å ha blitt kjent med denne saken – er det noe du som Nav-direktør vil si til Geir Pedersen?
– Det som er viktig å si, er at jeg er veldig glad for at vi har kontakt med Geir Pedersen for å lære av denne saken – vi skal se nærmere på den. Jeg beklager at han har hatt et dårlig møte med oss.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.