JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uføretrygd

Nav trodde ikke på Geir. Da unnskyldningen kom, ble han paff

Først kjempet Menières-syke Geir Pedersen for å få uføretrygd av Nav. Så startet kampen for en beklagelse for hvordan han var blitt behandlet.
GA SEG ALDRI: Geir Pedersen ble sykere i møte med Nav. I september fortalte han sin historie i Arbeidsmanden.

GA SEG ALDRI: Geir Pedersen ble sykere i møte med Nav. I september fortalte han sin historie i Arbeidsmanden.

Sissel M. Rasmussen

merete.holtan@lomedia.no

I september i fjor skrev Arbeidsmanden om Geir Pedersen fra Finnmark som er overfølsom for lyder etter en hjerneblødning. Han har diagnosen Ménières sykdom og rammes av akutte svimmelhetsanfall – likevel ble han satt på tiltak på et snekkerverksted av Nav.

Pedersen fortalte hvordan han svimte av på tiltaket, og hvordan helsa hans ble verre gjennom møtet med Nav. Dialogen med etaten, dokumentert gjennom referater, gir inntrykk av at Nav aldri trodde på Geir Pedersens plager, men presset på for å få ham ut i tiltak i strid med legenes råd.

Etter flere års kamp fikk renholderen og vekteren, trelastarbeideren og omsorgsarbeideren i oktober 2020 innvilget uføretrygd. Så startet kampen for å få en beklagelse fra Nav.

– På en liten plass som dette kan Nav herse med folk. Jeg er ikke blitt trodd og møtt med forståelse for helseplagene mine, og jeg er ikke blitt behandlet med respekt og likeverdighet. Det er en ukultur i Nav-systemet, sa Geir Pedersen til Arbeidsmanden.

Les hele historien: Geir er overfølsom for lyder etter en hjerneblødning. Likevel satte Nav ham på arbeidstiltak i et snekkerverksted

Politiker-krav

Pedersens historie fikk flere politikere til å reagere, blant annet Per Olaf Lundteigen (Sp). Stortingspolitikeren utfordret Nav-direktør Hans Christian Holte til personlig å sette seg inn i saken og «foreta en vurdering av hva som er blitt gjort og hva som burde blitt gjort». 

Den utfordringen tok Holte. I september i fjor sa han blant annet dette til Arbeidsmanden:

– Vi er nå i dialog med Geir Pedersen, både på lokalt nivå og fylkesnivå, og det er jeg glad for. Vi vil se nærmere på saken, og hva vi kan lære av den.

Arbeidsutprøving av uføre: «Nina» jobbet for Nav for å teste om uføre kunne jobbe. Til slutt orket hun ikke mer

Ikke svar fra fylket

Men Pedersen opplevde aldri at det var noen reell dialog med Nav.

– Det er blank løgn hele greia, det er ikke noen dialog med verken med Nav lokalt eller på fylkesnivå, sa Pedersen til Arbeidsmanden noen måneder etter Nav-direktørens lovnad.

Arbeidsmanden henvendte seg til Nav og spurte daværende fylkesdirektør Grete Kristoffersen om det var noen bevegelse i saken, men fikk svar gjennom presseavdelingen at Kristoffersen kunne siteres på følgende:

«Vi har ingen ytterligere kommentarer til denne saken».

Mye lest: Ekspertutvalg vil kutte lønna til uføre som Andrea: – Dummeste jeg har hørt

Press fra AAP-aksjonen

Det fikk Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen til å engasjere seg i saken. AAP-aksjonen er en landsomfattende forening som har til formål å jobbe for best mulig velferdsordninger og hjelp til de som blir langvarig syke. I en e-post til Per Olaf Lundteigen og Nav-direktør Hans Christian Holte ba Thoresen Nav om å rydde opp etter seg:

«Vi ønsker å høre hva Nav har lært av denne saken, hva Nav nå vil endre og hvordan denne endringen vil følges opp» skrev Elisabeth Thoresen.

Også Norsk Pasientforening dyttet på for at Nav skulle følge opp saken. Rådgiver Eirik Strand har støttet Pedersen i kampen mot Nav i flere omganger. Gjennom hele høsten 2021 etterlyste han svar på den siste av flere serviceklager sendt på vegne av Pedersen, datert i juli samme år.

Mye lest: Anne (58) gikk i uførefelle: – Verden falt i grus da jeg fikk brevet fra Nav

Ei liste med tiltak

Først i begynnelsen av februar, nøyaktig sju måneder etter at serviceklagen ble sendt, kom svaret fra Nav Troms og Finnmark. I dette skriver fungerende fylkesdirektør Kristin Røymo at en arbeidsgruppe har gått gjennom Geir Pedersens sak og den påfølgende mediesaken, og at resultatet nå er klart. I fire hovedpunkter, med femten fyldige underpunkter, lister Nav opp erfaringer, læringspunkter og tiltak.

Disse er gjennomgått og innført for alle Nav-kontorer i Troms og Finnmark, skriver fylkesdirektøren.

Dette gleder Geir Pedersen, men det er ikke nok. Han vil ha en personlig unnskyldning, og nå kommer den. Også på det lokale Nav-kontoret er det kommet en ny fungerende leder, og alle medarbeidere som var involvert i saken hans, har sluttet. Den nye lederen inviterer Pedersen til et møte.

Det hele skjer fredag 11. februar på kontoret hvor Geir Pedersen har hatt så mange negative opplevelser. Denne gangen blir det annerledes. Med fylkesdirektør Kristin Røymo til stede digitalt, sier den lokale Nav-lederen alt det 54-åringen har ventet på å få høre.

Svaksynte Tonje er ufrivillig ufør: – Jeg vil og kan jobbe, men jeg får ikke jobb

Kan legge saken bak seg

Unnskyldningen står også å lese i referatet fra møtet, og dette er viktig for Pedersen. Blant annet skriver Nav dette:

«Opplevelsene og erfaringene du deler med oss bekrefter hvor viktig det er at de som arbeider i Nav representerer gode verdier, har evne til å lytte og hjelpe de som trenger bistand på ulike områder. (...). Vi har ingen grunnlag for å trekke i tvil de opplevelsene du deler med oss. Det er vondt å høre din historie og vi vil på vegne av Nav be om unnskyld for at du ikke har møtt et mer lydhør og forståelsesfullt Nav i den tiden du hadde behov for hjelp fra oss.»

Ordene gjør Geir Pedersen paff, men på en god måte.

– På møtet fikk jeg en beklagelse både til meg og hele familien. Jeg følte at jeg ble trodd. Det var uventet, sier 54-åringen.

– Føler du nå at du kan legge saken bak deg?

– Ja, det var godt å få en ekte unnskyld.

Arbeidsmanden har kontaktet Nav Troms og Finnmark i forbindelse med saken, som ikke har noe behov for å kommentere den ytterligere.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse