JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye regler skal begrense bruken av innleide arbeidere. Foreløpig er det ikke noe tilsyn som kontrollerer at reglene følges

4. juni 2018 vedtok Stortinget innstramming av regelverket for innleie. Et tilsyn kan tidligst være på plass til høsten.
I juni 2018 ble innstrammingen av innleireglene strammet inn. Det går over et år før tilsynet for dette er på plass.

I juni 2018 ble innstrammingen av innleireglene strammet inn. Det går over et år før tilsynet for dette er på plass.

Leif Martin Kirknes

helge@lomedia.no

Det opplyser arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) i et svar på et skriftlig spørsmål på Stortinget fra Arild Grande (Ap).

Grande ønsket blant annet en avklaring om hvilke tilsyn som skulle påse at de nye innleiereglene ble fulgt

– Som kjent skal lovendringer både utredes og høres. Det gjelder også en instruks om utredning av statlige tiltak, herunder lovforslag. I denne saken er det særlig viktig å involvere partene, også underveis i prosessen. En utvidelse av Arbeidstilsynets rolle på innleieområdet berører blant annet grunnleggende spørsmål om skillet mellom privat- og offentlig rettslig håndheving, og reiser ulike problemstillinger som må belyses og utredes, herunder administrative og økonomiske konsekvenser, skriver Hauglie i svaret,

– Arbeidstilsynet kan for øvrig allerede i dag be om at innleier og bemanningsforetak skal fremlegge dokumentasjon på at innleievirksomheten er bundet av tariffavtale inngått med fagforening med innstillingsrett og at det er inngått avtale med de tillitsvalgte, legger hun til.

13 Høyre-politikere hamret løs på nytt forslag om strengere innleieregler

Kontrollfunksjon

Arild Grande og Arbeiderpartiet har konkret foreslått å gi Arbeidstilsynet oppgaven med å føre tilsyn med regelverket, men dette er nedstemt av regjeringspartiene.

I stedet vedtok Stortinget å be regjeringen utarbeide forslag til en kontrollfunksjon som skal føre tilsyn med, gi pålegg om og treffe enkeltvedtak for å gjennomføre bestemmelsene om innleie.

Forslaget til kontrollfunksjon skal legges fram for Stortinget på en egnet måte, het det i vedtaket.

– Det er skuffende at regjeringen fortsatt ikke har fremmet sak for Stortinget slik at de nye reglene kan kontrolleres og følges opp. Dette bør følges opp umiddelbart, mener Arild Grande.

Når saken legges ut på høring til våren, vil det gå lang tid før saken kommer opp i Stortinget, tidligst i oktober 2019.

Her er de viktgste endringene i innleiereglene

Tilføre kompetanse

Mens Ap-forslaget ble nedstemt, har Sp-representantene Per Olaf Lundteigen, Kjersti Toppe, Sigbjørn Gjelsvik og Nils T. Bjørke levert et representantforslag om endring av arbeidsmiljøloven slik at Arbeidstilsynet får hjemmel til å håndheve lovbestemmelser om innleie fra bemanningsforetak.

Begrunnelsen for forslaget er å sikre Arbeidstilsynet kompetanse til å føre tilsyn med, gi pålegg om samt treffe enkeltvedtak for å gjennomføre lovbestemmelsen som omhandler innleie fra bemanningsforetak. I dag har ikke Arbeidstilsynet denne fullmakten etter lovendringen som ble innført 1. januar.

Fellesforbundet hevder allerede å ha avdekket flere kontraktsvilkår som bryter med de nye kravene til fast ansettelse og forutsigbarhet.

Nestleder i forbundsstyret, Steinar Krogstad, kan fortelle om arbeidstakere som ansettes i stillingsgrad helt ned mot fem prosent, som fordeler seg periodevis i løpet av året.

Arbeidet skal utføres jevnt over et år eller periodevis i løpet av et år (12 måneder) fra ansettelsespunktet. Oppdragsområdet er hele landet, og man er pliktet til å ta oppdrag innenfor denne perioden til man har fylt opp ansettelsesgraden.

Mens et av de store problemene i bransjen har vært kontrakter som gjør at ansatte ikke får lønn mellom oppdrag, tilbyr bemanningsbyråer altså lave stillingsbrøker uten fast arbeidstid.

Under høringen nylig gikk Fellesforbundets nestleder, Steinar Krogstad, så langt som å si at hvis innleireglene er så vanskelig å håndheve må en forby hele bemanningsbransjen.

Stortingshøring

Nylig var det åpen høring i arbeids- og sosialkomiteen om dette forslaget. Arbeidsgiversiden og Høyres arbeidslivspolitiske talsperson Heidi Nordby Lunde er skeptisk til å la Arbeidstilsynet få tilsynsrett.

– Det er ikke gitt at det er Arbeidstilsynet som skal ha kompetansen til å gå inn både som tilsyn og dommer. Men det betyr ikke at vi ikke er interessert i problemstillingen. Hvis man allerede nå ser at det er i ferd med å sette seg en uheldig praksis, må vi se på dette, sa Heidi Nordby Lunde til FriFagbevegelse etter høringen.

– Da må man i tilfelle se om Arbeidstilsynet skal organiseres på en annen måte. Det er fullt legitimt å mene det. Men i utgangspunktet mener vi det ikke er riktig, la hun til.

– Men lovbestemmelser må håndheves?

– Det er jeg enig i. Hvis førsteforsvarerne av det norske arbeidslivet allerede nå varsler at det kan sette seg en uheldig praksis, må vi se på dette kjapt. Departementet er allerede i ferd med utrede hvordan dette skal håndheves. Jeg vil avvente denne utredningen før jeg konkluderer, men i utgangspunktet er dette ikke en kompetanse som skal ligge til tilsynet, mener hun.

Riggansatte kan sies opp - kan søke på sin egen jobb fra et bemanningsbyrå

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse