Regjeringa ville halvere tida det tar å planlegge nye veier. Men det tar like lang tid som før, sier Riksrevisjonen
Det tar fortsatt lang tid å planlegge veier og samferdselsprosjektet. Riksrevisjonen påpeker at tiden langt fra er halvert, slik regjeringen en gang planla.
Jon Georg Dale, samferdselsminister fra Frp.
Håvard Sæbø
Riksrevisjonen beskriver hvordan krav til utredning og medvirkningsrett for berørte parter bidrar til at det tar lang tid når samferdselsprosjekter skal planlegges her i landet.
Konklusjonen er at det med dagens virkemidler og plansystem er lite trolig at planleggingstiden kan bli vesentlig redusert.
– Det er derfor en konflikt mellom målet om raske planprosesser og målet om å gjennomføre planprosesser i henhold til krav og intensjoner i regelverket, sier Per-Kristian Foss.
Han foreslår at å sette frister for når enkelte prosjekter skal være ferdig planlagt, også bør vurderes.
I tillegg foreslår Foss at Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet ser på mulighetene for å forenkle plansystemet, sørge for bedre sammenheng mellom planprosessen og prioritering i nasjonal transportplan og budsjettproposisjonene.
(©NTB)
• Riksrevisjonen: Solvik-Olsen bruker milliarder på ulønnsomme veier på bekostning av sjø og bane
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.