Securitas:
Vekter fikk sparken for å bruke kundens søppel-kontainer: – Hadde aldri trodd jeg måtte gjennom en rettssak på grunn av den søpla
At det var dumt å kaste privat søppel i kontainerne der han jobbet som vekter, innrømmer Moin Deljo Hossaini gjerne. Men ikke så dumt at det skulle tilsi oppsigelse. Securitas tapte på alle punkter i Oslo Tingrett.
Arbeidsmiljøloven trumfer arbeidskontrakten: Moin Deljo Hossaini fant seg ikke i å få oppsigelse på grunn av brudd på Securitas sin 0-regel. Oslo Tingrett slo fast at oppsigelsen var ugyldig, og at Securitas ikke kan erstatte stillingsvernet i arbeidstagere har etter arbeidsmiljølovens regler.
Ane Børrud
ane.borrud@lomedia.no
En venn og kollega av Moin Deljo Hossaini hadde nylig flyttet og pusset opp. Han hadde ikke rukket å fjerne alt søppelet utenfor huset, og i august i fjor skulle søsteren gifte seg.
– Jeg hadde tilhengerfeste på bilen, og det hadde ikke kameraten min. Så jeg tilbød meg å være med å kjøre bort søpla hans, forteller Deljo Hossaini.
Det var bare ett problem. De hadde utsatt bortkjøringen for lenge, og vennens familie skulle komme fra England dagen etter. Deljo Hossaini jobbet kveldsvakt. Gjenbruksstasjonen på Alnabru rakk de ikke før den stengte. De valgte å kaste søppelet i kontaineren på Metro-senteret, der Deljo Hossaini jobbet som vekter.
– Det var ikke noe vi gjorde i skjul. Jeg jobber der, og vet jo hvor kameraene er, forklarer vekteren.
• Dette er lønna i over 300 yrker
Kun småting, ifølge vekteren
Ifølge Deljo Hossaini var det ikke snakk om store mengder søppel.
– Det var mest ledninger, noen små kurver og noe plank. Det var lite søppel. Vi kildesorterte og vasket etter oss. Men – det var en liten benk av metall som ikke fikk plass i kontaineren for metallavfall. Den satt vi utenfor kontaineren, som instruksen sa. Hadde det ikke vært for den, hadde vi ikke blitt oppdaget.
Men når det er sagt. Deljo Hossaini er helt klar på at det ikke var riktig av ham å kaste søppelet på Metro-senteret.
– Jeg skjønte i ettertid at det ikke var riktig å kaste søppelet i kontainerne på Metro-senteret. Jeg var i en stresset situasjon, og andre vektere på Metro-senteret har gjort det tidligere uten at det hadde fått noen konsekvenser, forteller han.
Og fortsetter:
– Men jeg trodde aldri at jeg skulle sitte her ett år senere og ha gått gjennom en rettssak på grunn av den søpla.
• Fikk du med deg denne? Arbeidstilsynet avgjorde tariff-tvist uten å spørre fagbevegelsen
Oppsigelse
En drøy uke etter søple-kastingen, fikk Deljo Hossaini en telefon fra Securitas. Bedriften så svær alvorlig på at han hadde kastet privat søppel hos en kunde.
Bakgrunnen var at Securitas har en såkalt 0-grense i ansettelseskontraktene sine. Der står det:
«0-grense innebærer at vi under ingen omstendigheter har anledning til å bevisst tilegne oss noe av kundens eller Securitas eiendom i vinningshensikt, helt uavhengig av verdien på gjenstanden. Dette gjelder også hittegods. Vi kan ikke under normale omstendigheter bruke kundens utstyr, lokaler etc. uten at det er innhentet skriftlig tillatelse».
Deretter ble Deljo Hossaini innkalt til drøftingsmøte, og noen dager senere fikk han en telefon med beskjed om at bedriften falt på en oppsigelse. Senere kom oppsigelsen skriftlig i posten.
– Jeg følte det var en urettferdig reaksjon. Avgjørelsen ble tatt uten at de hadde prøvd å få et helhetlig bilde av hva som hadde skjedd. De hadde ikke snakket med meg, forteller vekteren.
Heller ikke forhandlingsmøte førte frem.
– Jeg hadde med meg tillitsvalgte på møtene, og de anbefalte meg å takke ja til en sluttpakke. Men det ville jeg ikke. Man kan ikke bare være en nikkedukke. Det er en grunn til at lover og regler finnes.
For vennen, som også er ansatt i Securitas men på et annet sted, fikk ikke søplekastingen noen konsekvenser.
• Få med deg FriFagbevegelse sin nye podkast om vanlige arbeidsfolks historier
To dager i retten
Da satt han seg ned og skrev en e-post til Arbeidsmandsforbundet.
– Jeg bestemte meg for å ta en ordentlig prat med forbundet, og forklare saken sånn at de skulle skjønne at det ikke var rett å gi meg oppsigelse. Jeg prøvde å lage en rød tråd i fremstillingen og la ved alle dokumentene jeg hadde.
Dermed fikk han tildelt Gunner Eriksen i NAF avdeling 2 Oslo/Akershus som saksbehandler. Eriksen vurderte at oppsigelsen var i strid med arbeidsmiljøloven og tok kontakt med LOs juridiske avdeling. LO-juristene var enig i Eriksens vurdering, og før sommeren i år kom saken opp i Oslo Tingrett.
To dager var satt av i retten.
– At det ble brukt 14 timer på rettssaken forteller jo at denne saken ikke bare handler om litt søppel, sier Deljo Hossaini.
LO og Arbeidsmandsforbundet mente en arbeidsgiver ikke kunne ha strengere oppsigelsesregler enn arbeidsmiljøloven, og at en advarsel for søple-kastingen burde ha holdt.
• Følg Arbeidsmanden på Facebook
Vant på alle punkter
21. juni i år kom dommen. Deljo Hossaini, Arbeidsmandsforbundet og LO vant på alle punkter. Securitas hadde ikke saklig grunn til å si opp Deljo Hossaini.
«Selv om hendelsen isolert sett er et klart brudd på bedriftens regler om '0-grense' finner ikke retten at hendelsen i seg selv er av så alvorlig karakter at den kan gi grunnlag for en slik tillitssvikt som Securitas anfører. Retten viser til at det er tale om en engangshendelse. Hendelsen ble umiddelbart erkjent og beklaget fra Moin, og han tilbød å gjøre opp for seg», står det blant annet i dommen.
Retten viser til tidligere saker behandlet i retten, der alvorlighetsgraden ikke var tilstrekkelig til å gi avskjed eller oppsigelse, som bruk av kommunens midler med over 100.000 kroner og nedlasting av pornografisk materiale på arbeidsgivers dataanlegg.
«Retten finner på denne bakgrunn at hendelsen ikke er av en slik alvorlighetsgrad at den kan gi grunnlag for en tillitssvikt av en slik karakter at den kan utgjøre saklig oppsigelsesgrunn», står det videre.
Under rettssaken kom det også fram fra flere vitner om at de også hadde kastet søppel i kundenes kontainere, uten at dette hadde fått konsekvenser.
«Til tross for at praksis på ledelsesnivå synes å være absolutt – det vil si at ethvert brudd på '0-grensen' fører til oppsigelse, avskjed eller at vedkommende slutter frivillig – er praksis i den daglige utøvelse av arbeidet avvikende. Retten bemerker at dette er uheldig, og at det på bakgrunn av dette ikke er tilstrekkelig klart for en arbeidstaker hvilke konsekvenser brudd på '0-grensen' nødvendigvis vil få», står det.
Og så slår retten fast at et arbeidsreglement som gir uttrykk for konsekvenser av brudd på «0-grensen» ikke kan erstatte det stillingsvernet en arbeidstaker har etter arbeidsmiljølovens regler.
• Få nyhetsbrev fra Arbeidsmanden
– Veldig, veldig glad!
Da dommen kom, sto jubelen i taket hos Deljo Hossaini.
– Jeg satt og skrev en eksamensoppgave, og det var en halvtime til leveringsfristen gikk ut, da jeg fikk mail fra LO-advokaten med dommen, sier vekteren som tar en master i psykologi på Blindern.
– Jeg ble veldig veldig glad! Også fordi det ikke var noen dissens blant dommerne. Alle var enige. Dette gjelder ikke bare meg. Dette gjelder alle vekterne som lever med 0-grensen, påpeker han.
Under rettssaken kom det fram at i løpet av de siste tre årene har Securitas hatt 13 vektere som har mistet jobben på grunn av brudd på 0-regelen.
– Ingen av disse sakene ble prøvd for retten. Jeg håper at denne dommen fører til at det blir færre 0-oppsigelser framover, sier Deljo Hossaini.
Som fortsatt jobber i Securitas, men ikke på Metro-senteret.
– Jeg har god kontakt med mine nærmeste ledere. Securitas er en profesjonell bedrift, og vi har det fint den dag i dag, også etter rettssaken, sier han.
Kjenner seg ikke igjen
De tillitsvalgte i Securitas som var med Deljo Hossaini på de innledende møtene med Securitas kjenner seg ikke igjen at de anbefalte Moin til å takke ja til en sluttpakke.
– Vi bistod i et forhandlingsmøte hvor vi møtte en part som sto hardt på 0-grensen og oppsigelse. På bakgrunn av dette fremforhandlet vi en avtale om «sluttpakke» slik at Moin skulle få muligheten til å ta stilling til begge alternativer, både sluttpakke og juridisk vei, sier tillitsvalgt Robert Ball.
Han sier at det ble anbefalt fra de tillitsvalgtes side, også på bakgrunn av informasjon som ikke fremkommer i saken på trykk, at Moin burde vurdere alternativene grundig.
– Vi var opptatt av at Moin tok en beslutning han kunne stå i senere, og støttet Moin sin beslutning om å føre saken inn for domstolene. Og vi er fornøyd med dommen som foreligger, avslutter han.
Anker ikke
Securitas ba om å få tilsendt spørsmålene i saken på e-post. Her er spørsmålene, og svarene fra bedriften.
– Anker Securitas dommen? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Etter en helthetsvurdering har vi kommet frem til at vi ikke anker denne dommen.
– Får dommen noen konsekvens for «0-grensen» i arbeidskontrakten?
– Securitas baserer sine leveranser på tillitsforholdet kundene har til oss. Vi er avhengig av denne tillitten for å levere sikkerhetstjenester, og vil derfor opprettholde 0-grensen i arbeidskontrakten.
– Under rettssaken kom det fram at i løpet av de siste tre årene har Securitas hatt 13 avskjedigelser, oppsigelser eller at personer har sluttet på grunn av brudd på 0-regelen. Ble noen av disse sakene behandlet i rettsvesenet? Vil dere gå gjennom disse sakene på nytt?
– Dette er saker mellom Securitas og den enkelte som vi ikke ønsker å kommentere.
– Når Securitas vil opprettholde 0-grensen i arbeidskontrakten, vil praktiseringen av konsekvensene for brudd på 0-grensen endres etter dommen i Oslo Tingrett?
– Som tidligere kommentert er vi avhengige av kundens tillitt når vi leverer sikkerhetstjenester. Vi tar dommen til etterretning og vil selvfølgelig vurdere hvert enkelt tilfelle.
– Har dere en kommenter til Moins utsagt: «Jeg håper at denne dommen fører til at det blir færre 0-oppsigelser framover?»
– For å levere sikkerhetsløsninger er vi avhengig av at kundene har tillit til oss og våre medarbeidere. Utover dette har vi ingen kommentarer.
– Positivt at de tar dommen til etterretning
– Det er positivt at de tar dommen til etterretning og at null ikke lenger betyr null, men at det mer blir brukt metaforisk, sier Deljo Hossaini.
For når bedriften sier at de vil vurdere hvert enkelt tilfelle, tolker han det til å bety at 0-grensen ikke lenger er så svart hvitt.
– Hvis hvert enkelt tilfelle fra nå av skal bli vurdert, vil det si at vekterne har råd til å begå menneskelige feil, samt forklare seg og sin situasjon. Vurderingen om det er oppsigelsesgrunnlag eller ikke tas etter at vekterne har forklart seg, og bedriften bestemmer seg ikke før de har hørt vekterens forklaring, sier han.
Og fortsetter resonnementet:
– For hvis 0-grense er 0-grense så er det i utgangspunktet ikke noe vits for vekteren å forklare seg og drøftelsesmøte og alt det der, for da har bedriften allerede bestemt på forhånd at det er oppsigelse – kun fordi det er brudd på 0-grensen.
Fikk du med deg disse?
• Vekter: – Enkelte blir veldig hissige når det er billettkontroll
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.